Door met hun billen bloot te gaan en zich kwetsbaar op te stellen maken Sammy en Pebbles van de Frietboutique/IJsboutiqie dit jaar grote stappen. Ik ging bij ze langs om meer te horen over hun Groei Challenge avontuur!

Het knaagt al een tijdje, want ze willen dolgraag die volgende stap zetten, maar hoe en wat is de juiste stap? Zorgen voor een productiekeuken, zodat ze aan meer restaurants hun super friet kunnen leveren of juist gaan voor meerdere locaties?

Sammy ziet een oproep van de Groei Challenge voorbij komen: ‘ Ondernemers met lef gezocht! Ben je ondernemer, gaat het goed, maar wil je meer uit jezelf en je bedrijf halen, geef je doen op! ‘

De oproep spreekt hen enorm aan. Ze weten dat ze willen groeien, maar ze zitten al een tijdje op hetzelfde punt. Ze wagen het erop en net voor de deadline is alles opgestuurd. Al snel is er goed nieuws, ze mogen gaan pitchen.

Het voorbereiden van de pitch helpt direct om hun bedrijf in kaart te brengen. Je neemt weer even rustig de tijd om je hulp vraag zo helder mogelijk te formuleren.

Pebbles: “ Super spannend natuurlijk, direct pitchen voor een jury en op televisie! Je wil toch zo duidelijk mogelijk uitleggen waar je tegen aan loopt, waar je groeikansen ziet en waar je hulp bij nodig hebt. Achteraf vraag je je af waarom je zo zenuwachtig was, want je kent je eigen verhaal natuurlijk van binnen en buiten.”

Dankzij de pitch en het laten proeven van hun product, want ze willen de jury natuurlijk wel laten proeven dat zij gaan voor kwaliteit, winnen ze de pitch-ronde en begint het Groei Challenge avontuur echt.

Ze duiken in testen en gesprekken met experts. Wat ze leren? Dat ze altijd op hetzelfde spoor zitten. Er zijn geen dingen waar ze het over oneens zijn. Beiden zijn ze zeer emotioneel betrokken bij het bedrijf, misschien soms te, maar het zorgt er wel voor dat ze er samen vol voor gaan.

Door deze betrokkenheid is het moeilijk om los laten, dus uit de winkel te stappen, maar het helpt hen ook hun verhaal, doelen en wensen op zo’n manier over te brengen dat ze anderen aansteken met het Frietboutique – familiegevoel.

Een belangrijke les is absoluut het leren loslaten geweest. Niet bang zijn om dingen over te laten aan anderen. Als je zorgt voor de juiste training en begeleiding, dan hoef je zelf niet altijd aanwezig te zijn en heb jij de ruimte om te focussen op groei.

Dankzij de Groei Challenge hebben ze hierin een belangrijke stap kunnen zetten en hebben ze bijvoorbeeld kunnen ervaren dat de winkel heel goed door kan draaien, zonder dat zij er altijd bovenop zitten.

Sammy: “ Dankzij deze stap hebben we kunnen zorgen voor een nog stevigere basis. De website verbeterd, aandeelhouderscontracten opgesteld, de structuur van de BV’s aangepast en de Frietboutique app gelanceerd, wat het bestellen voor restaurants nog makkelijker maakt. Allemaal stappen die we niet hadden kunnen zetten als we in de operatie waren blijven staan.”

Hun enthousiasme, drive, hun persoonlijke benadering, het onophoudelijke geloof in hun product en concept werkt aanstekelijk. Wat ze tot ultiem doel hebben, is het zorgen voor een grote Frietboutique/IJsboutique familie, samen een nieuwe snackcultuur creëren. Snacken kan van hoge kwaliteit!

Ze geloven enorm in hun concept, de gekozen weg en weten hiermee iedereen te overtuigen. Hun gedrevenheid werkt aanstekelijk, op hun team, de chefs, klanten en uiteindelijk ook op de jury en de professionals, want Sammy & Pebbles winnen de Groei Challenge.

En terecht, want in korte tijd hebben ze ook zo enorm veel bereikt:

  • De productiekeuken is een feit! Eigenlijk een tweede bedrijf, waardoor ze, in combinatie met de app, aan veel meer restaurants hun friet kunnen gaan leveren.
  • Ze zijn in gesprek met de bank, dus weten ze nu precies wat er nodig is om hun tweede vestiging te gaan openen.
  • Ze zijn nieuwe locaties aan het bekijken en kunnen met alle nieuw vergaarde kennis & nieuwe manier van werken sneller schakelen.
  • De Frietboutique/IJsboutique heeft een bedrijfsleider! Misschien wel de belangrijkste stap – uit de operatie en verder bouwen!

Ze zijn enorm blij met hun deelname aan de Groei Challenge en zouden het iedereen aanbevelen! “ Grijp die kans als die zich voor doet. Ben niet bang om fouten te maken. Je krijgt het antwoord niet op een presenteerblaadje, maar ontdekt zelf wat bij je past. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we het gewoon allebei kunnen, zowel meer winkels, als een productiekeuken.”

Ze zijn klaar voor 2017, klaar om te groeien, maar verliezen hierbij het persoonlijke zeker niet uit het oog!

De plannen voor 2017?

Een tweede en een derde Frietboutique/IJsboutique & leveren aan restaurants verdubbelen.

De Boutique –familie verder uitbreiden: Hun liefde voor friet & ijs verspreiden door heel Nederland.

De Sammy & Pebbles saus wordt gelanceerd. Lekker voor bij je frietjes en mee te nemen naar huis in mooie potjes.

Ambities genoeg. Ik twijfel er niet aan dat het een enorm groei-jaar gaat worden voor de Frietboutique/IJsboutique. Maar wel op een doordachte en gestructureerde manier.

Heb jij ook het gevoel dat je stil staat? Vraag om hulp, stel je kwetsbaar op, dan pas kun je die belangrijke vervolg stappen zetten en kom je uiteindelijk waar je wil komen.

Benieuwd hoe het de andere ondernemers is vergaan die hun verhaal deelden op MEZpiration? Een aantal van hen deelt hun hoogtepunten/leermomenten & plannen voor 2017 in de Ondernemers – update, einde van de week te lezen op MEZpiration!

Reacties