Voor MYOMY heeft Marja al een eigen bedrijf, een goed lopende uitgeverij in relatietijdschriften. Binnen de kortste keren zijn ze een van de grootste uitgeverijen in relatiemagazines van Nederland. Heel erg leuk, maar op een zeker moment is Marja de uitdaging kwijt, dus besluit haar bedrijf te verkopen.

Ze weet nu wel dat het ondernemen lukt en wil dit inzetten om iets terug te doen voor anderen. Er moet een beweging komen waarbij mensen makkelijk kunnen aanhaken, waarmee zij ook direct iets terug doen. Ze komt op het idee voor een groene webwinkel, Good for all. Hier start ze eind 2007 mee.

Ontstaan MYOMY

In die tijd komt ze in contact met Hans Both, die als vrijwilliger voor Fairtrade Europe in India een Fairtrade leerwerkplaats ondersteunt om te zorgen voor meer werkgelegenheid en helpt hun werk meer af te stemmen op de westerse markt. Hij vraagt Marja om hulp, vooral met betrekking tot design.

“ Dit leek me hartstikke leuk, dus ik heb direct aangegeven hierbij te willen helpen. Ik heb contact gezocht met de Design Academy en uit dit contact zijn een aantal mooie ontwerpen voor tassen voortgekomen, waarvan de MY PAPER BAG, ontworpen door Rámon Middelkoop er een is.”

Marja koopt er 75 in om te zien of het aanslaat en dat doet het, zoals we inmiddels allemaal weten. Binnen een paar dagen worden er meer dan 900 MY PAPER BAG tassen verkocht.

Vanaf dat moment, 2011, focust ze zich volledig op Fairtrade tassen, uit India. Vanaf 2013 gaat ze ook daadwerkelijk verder onder de naam MYOMY. De naam? Het moet allemaal bij jezelf beginnen, intrinsieke motivatie. Haar originele doel blijft behouden, een bedrijf dat bijdraagt aan een betere wereld.

Ondernemen in het bloed

Marja komt uit een ondernemersfamilie, maar is eigenlijk in eerste instantie helemaal niet van plan om te gaan ondernemen, juist niet.

Ik vond dit altijd maar veel gedoe, ik wilde gewoon een goede baan bij een groot bedrijf waar ik mijn creativiteit kwijt kon, maar toen werkte ik bij een softwarebedrijf en kwam er daar achter dat eigen ideeën ook daadwerkelijk werkelijkheid zien worden niet vanzelfsprekend was.”

En dan kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan. Marja kiest voor de vrijheid van het ondernemen. Ze wil positief bezig zijn, haar plannen en ideeën snel uit kunnen rollen.

Dit blijkt een goede keuze. Haar eerste onderneming is succesvol en ook MYOMY doet het erg goed. Natuurlijk ben je daar niet in een keer. Het is hard werken en heel belangrijk, de goede mensen aan je weten te binden.

 “ Ondernemen is eigenlijk goed met tegenslagen kunnen omgaan, dat zei een coach ooit tegen mij en dat is ook voor een deel zeker zo.”

MYOMY    MYOMY2

Voors en tegens

Het allerleukste aan het ondernemen vindt Marja dat je iets neer kunt zetten waar je helemaal achter staat. Als ondernemer moet je wel alles doen, het zou soms heerlijk zijn wat minder te werken, maar dat is zeker in het begin niet mogelijk.

Gelukkig behoort dat nu wat vaker tot de mogelijkheden. Het blijft gewoon super druk door de groei die MYOMY doormaakt, maar ze vertrouwt veel toe aan het team dat ze om zich heen heeft verzameld.

Betere wereld

Anders dan bij haar vorige bedrijf heeft Marja met MYOMY een groter doel. Iets terug doen, de wereld een klein beetje mooier maken.

“ Met MYOMY wil ik laten zien dat het kan. Laten zien dat de schoorsteen ook kan roken als je het op een goede manier doet. Ik hoop dat we met elkaar iets neer kunnen zetten dat je bij alles wat je doet dat duurzame component meeneemt. Zodat we met z’n allen de wereld een beetje mooier kunnen maken, omdat we hem ook met z’n allen een beetje lelijker hebben gemaakt.”

Continue ontwikkeling

Bij MYOMY loopt nu de Positive Icons campagne, een nieuwe stap in de MYOMY merkbeleving en de verdere ontwikkeling van het merk. Waar ze eerst bewust het duurzame aspect een beetje op de achtergrond hielden en meer focusten op design, willen ze nu ook de andere kant belichten.MYOMY postive icons - MEZpiration

Ze komen erachter dat toch een bepaald type mens kiest voor de MYOMY tas, vaak mensen met een mooi/bijzonder verhaal. Hier gaat het niet alleen om de dragers, maar zeker ook om de makers van de tassen.

“ Als je een tas koopt van MYOMY draag je toch bij aan een betere wereld, vandaar Positive Icons. Allemaal mensen die op hun manier bijdragen, in hun dagelijkse werk, aan een betere wereld. Die verhalen hebben we gebundeld.”

Ze willen mensen inspireren hun mooi en positieve verhalen met hen te delen, verhalen waar mensen blij van worden. Alles wat je voedt wordt krachtiger.

Een nieuwe weg in de communicatie van MYOMY die hoort bij de stappen die ze aan het zetten zijn. Nu is het de combinatie van het design en het aspect duurzaamheid.

“ Ik ben dol op talent ontwikkeling, dus deze campagne is ook echt een co-creatie geweest tussen ons, een campagnebureau gefocust op merken die wat terug doen en studenten van de Hogeschool voor de Kunsten waarmee we deze campagne samen hebben ontwikkeld.”

Niet alleen als bedrijf ben je continu in ontwikkeling, maar ook als ondernemer moet je je blijven ontwikkelen. Tussen haar twee bedrijven heeft Marja een MBA gedaan en daarnaast heeft ze bijvoorbeeld een jaar als sector manager leer gewerkt bij MVO Nederland. Daarbij heeft ze een hele transitie opgezet met betrekking tot de verduurzaming van de sector. Hiervan heeft zij zelf ook weer veel geleerd en inspiratie op kunnen doen.

“ Never stop asking – een heel inspirerende uitspraak die ik hoorde tijdens de MBA die ik heb gedaan. Je bent nooit uitgeleerd en moet durven blijven vragen.”

MYOMY

Doelen

De doelen van MYOMY voor de komende tijd? Het aantal medewerkers dat nu voor hun werkt uitbreiden van 100 naar 200 om ervoor te zorgen dat steeds meer mensen werken onder de juiste omstandigheden. Ook gaan ze verder met verduurzaming en willen naar 100% sustainable leer en het transport van de tassen via zee. Dit laatste gaat nu lukken, doordat de aantallen groot genoeg zijn.

Marja zou het geweldig vinden als MYOMY een internationaal toonaangevend merk wordt met een lange levensduur. Dat mensen overal ter wereld kunnen kiezen voor een MYOMY tas en dan ook weten dat ze bijdragen aan een betere wereld.

Tips

Wil je duurzaam ondernemen? Marja zegt het volgende daarover.

‘ Wanneer je duurzaam wil ondernemen, kies voor het verduurzamen van het bestaande business model, dat heeft toekomst. Je moet nou eenmaal geld verdienen, je wil de huur kunnen blijven betalen en je kinderen eten kunnen geven en naar school laten gaan.’

‘ Zie jouw bedrijf van begin af aan als een serieuze onderneming en zet het ook op die manier op.’

‘ Cijfer jezelf niet weg. Maak jezelf net zo belangrijk als je doel, anders is het voor jou ook niet duurzaam. De wereldverbeteraar zit vaak al in zichzelf.’

De eerste stap volgens Marja voor alle startende ondernemers?
‘ Maak een begroting – een haalbaarheidsanalyse. Soms is dat laatste niet te doen, maar een begroting altijd wel. Je kunt altijd je kosten, hetgeen je moet verdienen, op papier zetten met daarbij hoe je dit bedrag gaat verdienen.’

Nieuwsgierig naar MYOMY, zelf onderdeel worden van de Positive Icons campagne (en kans maken op een reis naar India) of heel graag een tas van dit mooie merk aanschaffen? Neem een kijkje op hun website!

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties