Omdat eten zo veel meer is dan een economisch product!

 Heel eerlijk een van de leukste interviews tot nu toe! Wellicht mede veroorzaakt door het feit dat ik zelf een groot Marqt fan ben J. De missie van Marqt lijkt nog lang niet bij iedereen helder te zijn, dus hoogste tijd voor een gesprek met Meike Beeren, mede-oprichtster van Marqt. Zij vertelt vol passie over de weg die ze is ingeslagen en de missie die zij samen met Quirijn Bolle, bedenker en oprichter van Marqt, heeft!

Ontstaan

Voor het Marqt avontuur werkt Meike bij Ahold. Ze werkt hier met veel plezier en grijpt de kansen die ze krijgt om zich te ontwikkelen. Dit doet ze door gebruik te maken van de mogelijkheden die het werken voor een grote organisatie als Ahold biedt en doet ervaring op bij verschillende werkmaatschappijen, in verschillende disciplines.
De drang om het zelf te doen, anders dan via een beoordelingsformulier, te merken of je iets bijdraagt of niet, wordt echter steeds sterker. Ondernemen is vanuit je tenen geloven in het idee, jezelf en de mensen. Proberen, leren en weer beter doen. Tenminste, zo vermoedt ze. In overleg met haar werkgever, neemt Meike een jaar de tijd om uit te zoeken wat ze precies zou willen en wat belangrijk voor haar is. Ze valt van de ene verbazing in de andere over de ondernemersdrift in ons kleine landje. De vele jonge mensen met wilde ideeën, die bereid zijn een sprong in het diepe te wagen. Om ook tot een sprong te komen, moet ze zich kunnen verliezen in het idee, geloven in de mensen en gebruik kunnen maken van haar eigen ervaring en achtergrond.

In dat jaar, worden Meike en haar vriend Joost, buren van Quirijn Bolle. Joost en Quirijn bleken samen bij Ahold te zijn gestart als trainee. Quirijn is net terug van een paar jaar wonen en werken in New York. Daar ontstond ook zijn idee voor Marqt. Voor US Food Service (Ahold) verkocht hij onder andere chicken fingers aan de horeca. Hij begon in te zien dat het primaire doel van die producten geld verdienen is en al lang niet meer ‘voeden’. In Amerika zijn er dan, in 2006, al meerdere aanbieders van betere producten. De roep om verduurzaming is een stuk luider dan bij ons. Wholefoods is op dat moment al behoorlijk groot. Quirijn besluit zijn ontslag in te dienen, terug naar Nederland te verhuizen en te gaan werken aan een duurzaam alternatief voor de traditionele supermarkt.

Na twee of drie gesprekken besluit ook Meike haar baan op te zeggen. Het gesprek naar aanleiding waarvan ze samen besluiten de uitdaging aan te gaan, vindt plaats op de plek waar wij nu zitten. Vandaag Meneer Nieges, toen nog Onassis. Het is meer een besluit op basis van een ‘goed gevoel’ dan op basis van ratio.

Met Marqt gaan ze laten zien dat het anders kan. En niet door middel van een advies, een boek, het ontwikkelen van een nieuwe formule onder een ‘grote moeder’ of een eenmalige pilotstore. Duurzame vernieuwing zou alleen tot stand kunnen komen door zelf met een onafhankelijk initiatief te komen. Waarbij zowel aan de voorkant (winkel) als aan de achterkant (werkwijze) de vrijheid bestaat om alles anders te doen. Ze zijn gaan zitten aan de keukentafel en gewoon begonnen.

Waar begin je?

Voor een duurzaam alternatief van de supermarkt, begint alles bij het product. Hoeveel goede producten worden er eigenlijk op dat moment nog in Nederland gemaakt? Van kaas tot koekje. En gehaktbal tot tomaat. Ze zijn de auto ingestapt en hebben een jaar rond gereden. Aangenaam verrast door de vele producenten die elke dag met veel positieve energie en wilskracht zich inzetten voor het maken van een goed product. Ze worden bevestigd in hun idee dat deze producenten veel moeite hebben de weg naar de consument nog te vinden. Veel van de echt goede producten worden op dat moment, indien grootschalig, geëxporteerd naar landen waar ze bereid zijn meer te betalen voor eten. Of ze worden verkocht in boerderij winkeltjes, indien het kleinschalige productie betreft.

Nadat ze zeker zijn van voldoende aanbod, start de zoektocht naar panden, financiering, mensen die mee willen doen, de ontwikkeling van ICT systemen, vormgeving van de winkels, etc. Met een team bevlogen jonge mensen gaan ze dag en nacht aan de slag. Ze bouwen aan dé marktplaats waar de kleine ondernemer, die pure, echte producten maakt, zijn product aan de consument kan laten zien en proeven.

In gesprekken met investeerders komt steeds weer dezelfde vraag naar voren: Hoe groot is de behoefte aan een alternatief? Er wordt vaak om marktonderzoek en onderbouwende cijfers gevraagd. Quirijn en Meike houden voet bij stuk. Marqt moet er komen. Zonder onnodige investering in onderzoek naar een latente behoefte. Meike laat me een quote lezen van Henry Ford: “ If I had asked my customers what they wanted, they would have said a faster horse.” Als je het alternatief niet aanbiedt, weten mensen ook niet wat ze missen.

Marqt opende haar eerste winkel op 21 februari 2008 aan de Overtoom in Amsterdam.

En nu?

Marqt telt 15 winkels. Maar er leeft nog steeds een gevoel dat boodschappen doen bij Marqt niet voor iedereen is weggelegd. Meike is het daar niet helemaal mee eens. ‘Zeker, de kracht van de gewoonte is groot. En goedkoop eten, overal verkrijgbaar, is nu eenmaal heel gewoon geworden. Net als iedere dag vlees, steeds langer houdbaar eten en 4% tomaten in biologische tomatensoep. Er is dus heel veel te doen, op tafel te leggen en samen het gesprek over te voeren. En zoals Aristoteles al zei: ‘Een goede daad verrichten is makkelijk; de gewoonte ontwikkelen om dat altijd te doen niet.’ ‘Dus de weg is lang en mogelijk niet al te steil omhoog. Maar het gaat hier wel om ons welzijn, onze gezondheid en die van onze planeet. Daarbij ben ik dol op eten en etentjes. En is het niet voor niks dat zoveel groot schilders eten als dankbaar onderwerp nemen. Ik vertrouw er echt op dat iedereen het belang en de schoonheid van eten in ziet. Wij moeten gewoon onze stinkende best doen ze daarbij te helpen.’

Nu er een stevig fundament staat en de operatie van Marqt in handen is van een goed team bevlogen mensen, is het voor Meike tijd steviger in gesprek te gaan over de barrières die mensen ervaren bij de zoektocht naar beter eten en de vele dillema’s in de voedselketen.

Let’s go!

Reacties