Tweedehands kleding – toegankelijk & normaal!

Op de Bilderdijkstraat in het gezellige kantoor van The Next Closet, spreek ik met de super ondernemende Thalita die, samen met Lieke, The Next Closet heeft bedacht en opgericht. Samen hebben ze er de afgelopen 3,5 jaar een succesvol bedrijf van weten te maken, met een missie. Benieuwd hoe ze dit hebben gedaan & naar hun ultieme doel? Je leest het hier!

Thalita en Lieke zijn al langer aan het ondernemen voordat ze TNC beginnen. Ze ontmoeten elkaar bij een innovatief ontwerpbureau, voor hen beide hun eerste baan. Er is al snel een klik, want ze hebben een gezamenlijke interesse: Duurzaamheid.

Deze interesse leidt tot hun eerste bedrijf: Professional Passionates. Een campagnebureau dat duurzame campagnes & evenementen ontwikkelt.

Beiden hebben ze als motto: Er niet over praten, maar vooral doen. Dus besloten ze 4 jaar geleden de koe bij de horens te vatten en aangestoken door alle campagnes voor duurzaamheid zelf ook een business op te zetten die dit als uitgangspunt heeft.

Waarom het een online marktplaats voor designer kleding is geworden? De kledingindustrie is na de olie-industrie de meest vervuilende industrie in de wereld. Hierin willen zij graag een verandering teweeg brengen.

Dit willen ze doen door tweedehands kleding toegankelijk, normaal en groot te maken. Vroeger had tweedehandskleding een beetje viezig en stoffig imago. Nergens voor nodig vinden Thalita & Lieke! Bij veel dames hangen er zulke mooie items in de kast die nauwelijks gedragen worden. Deze items kunnen een prachtig tweede, derde of zelfs vierde leven krijgen.

Ze vragen een groep vriendinnen en kennissen of ze hun mooie kleding die ze niet of zelden dragen, zouden willen verkopen en hier wordt enthousiast op gereageerd.

In de zomer van 2013 gaan ze volop aan de slag met het platform, het fotograferen, omschrijven van de items en het warm maken van de media. Het enige dat ze hier in eerste instantie voor nodig hebben is een werkruimte, ze kiezen voor antikraak in Amsterdam Oost. Hier maken ze een kleine fotostudio en ze vragen hulp bij het maken van een goede site.

Van het idee tot aan de daadwerkelijke start gaat het eigenlijk razendsnel, want als Thalita en Lieke eenmaal ergens voor gaan, dan is het ook volle kracht vooruit. Het idee ontstaat in april en in augustus gaat de website live.

De site gaat live met +/- 200 items van verschillende designers. Ze starten met het aanbieden van enkel de een premium dienst. Een volledige service, waarbij je volledig wordt ontzorgt. Alles wordt geregeld voor mensen die hun items op TNC willen verkopen: Van foto’s, tot omschrijving, tot verzending en het ontvangen van je verdiende geld.

Voor de volgende stap, het aanbieden van de do-it-yourself dienst, starten ze een crowdfunding campagne. Waarbij de verkopers zelf hun items uploaden en TNC meer ” the middlemen” is die het verkoopproces faciliteert. Door de investering op deze manier binnen te halen, kunnen ze direct de vraag naar hun service valideren, creëren ze brandambassadeuren en vergroten ze hun naamsbekendheid.

De crowdfunding is succesvol en inmiddels kun je dus ook voor de do-it-yourself service kiezen. TNC is inmiddels uitgegroeid tot een platform voor tweedehands designer kleding & accessoires waar je kunt kiezen uit zo’n 10.000 items. Er is voor ieder wat wils, in verschillende prijsklassen.
Er wordt langzaam gekeken naar het verder uitbouwen van TNC, naar de rest van Europa en op de langere termijn, de rest van de wereld. Ze willen starten met een city to city benadering, dus eerst bijvoorbeeld eens kijken of ze van start kunnen in steden als Milaan en Madrid.

Voor deze groei en de dromen die Thalita en Lieke hebben, was natuurlijk wel kapitaal nodig. De afgelopen maanden zijn ze dan ook druk geweest met de zoektocht naar de juiste investeerders. Ze hebben met verschillende investeerders gesproken en uiteindelijk in januari 2016 drie goede investeerders gevonden, die ook op strategisch vlak goed aansluiten bij wat TNC nodig heeft en die hen vrij laten in het bepalen van de koers van het bedrijf. Dit is voor hen erg belangrijk.

Het zoeken van investeerders is een intensief proces, maar ook ontzettend leerzaam. Het dwingt je pas op de plaats te maken en eens echt de tijd te nemen om je nog beter te verdiepen in je eigen bedrijf. Het is eigenlijk een verplichte pauze om heel goed je cijfers en doelen onder de loep te nemen.

Met de kennis van nu waren Thalita en Lieke vanaf de start wat bijdehanter geweest. Je moet echt durven je positie te claimen en groot te denken.

Investeren in je team zien zij als het allerbelangrijkste. Durf hier geld aan uit te geven, want dit zijn wel de mensen die het voor je gaan terug verdienen.

In vergelijking tot hun campagnebureau is het opzetten en door ontwikkelen van TNC wat drogere kost. Je werkt meer vanuit targets & KPI’s, terwijl ze beide gewend waren vanuit creativiteit te werken.

Gelukkig is er een goede balans, je werkt alleen andersom. Ze kunnen hun creativiteit nog zeker kwijt in TNC. Zo is er bijvoorbeeld ‘The closets of’, bekende stijl-iconen die hun eigen boutique hebben op TNC waar je kennis maakt met de BN’er en haar kleding, daarnaast komt er meer ruimte voor duurzame labels, duurzame labels worden op een voetstuk geplaatst. Tweedehands items van deze labels worden extra onder de aandacht gebracht.
Ook wordt er gekeken naar het verder uitbouwen van TNC, niet alleen uitbreiden naar andere landen, maar er staat ook een uitbreiding in het aanbod op de planning, tweedehands designer items voor mannen en kinderen.

Natuurlijk zijn er momenten waarop een salarisstrook en vakantiedagen ineens heel aantrekkelijk klinken, maar dit gevoel duurt nooit lang, want ondernemen blijft toch het allerleukst.

Geen dag is hetzelfde en je kunt direct je ideeën tot uitvoer brengen, je ziet direct resultaat. Naast dat je bedrijf continu in ontwikkeling is, ben je dit zelf ook. Je leert iedere dag weer nieuwe dingen. Thalita en Lieke genieten hier enorm van, zeker omdat dit samengaat met hun missie de wereld een beetje mooier te maken.

Hun tips voor iedereen die wil gaan ondernemen?

“ Start snel & klein met een test. Valideer je idee, doe een klein testje, is die geslaagd? Stop dan al je tijd en energie erin!”

“ Een co-founder is wel heel erg fijn! Zoek iemand die je complementeert.”

“ Ben je al even bezig en zoekende naar mogelijkheden voor the next step? Heel belangrijk om stil te staan of je gelukkig wordt van je core-product aangezien je hier veel tijd aan gaat besteden.”

“ Kijk vervolgens waar je staat, bepaal wat je prioriteiten zijn en bepaal van daar uit je koers.”

Nieuwsgierig geworden naar The Next Closet of benieuwd of ze iets moois voor jou hebben? Kijk even op hun website!

 

 

 

 

 

 

Reacties