In de prachtige Kitchen Republic keuken in Amsterdam ontmoet ik de ondernemende Emma. Ze vertelt me over Kitchen Republic, de ondernemerservaringen van haar en Bart-Jan, met wie ze samen Kitchen Republic runt en hun plannen voor de toekomst.

Bart-Jan studeert in Amerika, politicologie en geschiedenis, als hij voor het eerst kennismaakt met het concept ‘food incubator’. Gedeelde keukenruimte waar verschillende startende food ondernemers kunnen koken, kennis kunnen uitwisselen en actief worden geholpen bij de groei en ontwikkeling van hun bedrijf. Een super mooi concept, dat in Nederland op dat moment nog helemaal niet bestaat.

Hij rond zijn studies in Amerika af en keert terug naar Nederland. Hier gaat hij aan de slag als inkoper bij Coolblue. Het idee om het concept van de gedeelde keuken naar Nederland te halen blijft kriebelen en mede dankzij zijn eerdere ondernemerservaring besluit Bart-Jan de sprong in het diepe te wagen.

Ook bij Emma zit het ondernemen in haar bloed. Na haar studie aan de Hotelschool in Maastricht start ze direct haar eigen onderneming, vanchefs.nl. Een bemiddelingssite voor chefs en cateraars. Dankzij vanchefs.nl komt Bart-Jan op haar pad, want op het moment dat hij besluit om de ‘food incubator’ naar Nederland te halen, gaat hij op zoek naar iemand met kennis van de food markt en een netwerk van jonge food ondernemers.

Ze raken in gesprek en het klikt. Ze besluiten hun krachten te bundelen. Bart-Jan neemt zijn kijk op en kennis van conceptontwikkeling mee en Emma haar opgedane kennis van de food markt en haar netwerk.

Bart-Jan gaat verder met het uitwerken van de plannen, op zoek naar een ruimte en zorgt er voor dat deze ruimte omgebouwd wordt tot ‘food incubator’.

Vanaf het moment dat de keuken staat, gaan Emma en Bart-Jan samen aan de slag om er ook hier in Nederland een succes van te maken. En dat lukt, want de vraag naar flexibele keukenruimte is groot. Door de toenemende vraag naar ambachtelijke producten, zijn er steeds meer jonge ondernemers die de sprong in het diepe wagen.

” Kitchen Republic is voor hen de perfecte tussenoplossing. Je kunt je eigen keukentje verruilen voor een grotere ruimte, je hebt professionele apparatuur tot je beschikking, maar hoeft niet meteen een hele dure keukenruimte te huren.”

De ruimte is snel vol, want het verhaal over Kitchen Republic gaat razend snel de ronde in de wereld van de cateraars en producenten. Nog maar twee jaar bezig en nu al is Kitchen Republic verhuisd naar een nieuwe, vele malen grotere ruimte.

Wat het naast de professionele keuken nog meer zo aantrekkelijk maakt voor jong ondernemers om een abonnement af te sluit bij Kitchen Republic? Het is een co-working plek. Enorm goed voor de groei en ontwikkeling van je onderneming. Bij Kitchen Republic worden ondernemers niet alleen voorzien van keukenruimte, alle benodigde apparatuur en koelruimte, maar ook van kennis en krijgen ze toegang tot een prachtig netwerk om hun producten goed in de markt te kunnen zetten.

Zo komen er inkopers van Marqt langs die de verschillende producten keuren en ook meteen advies geven rondom bijvoorbeeld verpakkingen en formaat.

” Voorwaarde voor de ondernemers die zich aan willen sluiten bij Kitchen Republic is wel dat ze al hun eerste klanten hebben. Begin echt klein, gewoon in je eigen keuken.”

Als je bij Kitchen Republic start, moet je dit wel kunnen dragen en een idee hebben bij wat je moet gaan omzetten om ervan te kunnen leven en bijvoorbeeld ook je abonnement bij Kitchen Republic te betalen. Heb je dit niet helemaal op orde? Kitchen Republic helpt graag dingen inzichtelijk te maken. Die ondersteuning van de ondernemers vinden ze enorm belangrijk.

Er wordt op het moment hard gewerkt aan het ontwikkelen van een start-up/groeiprogramma voor startende food ondernemers, waarin alle aspecten van het ondernemen aan bod zullen komen.

Emma en Bart-Jan blijven ook altijd bezig met het uitbreiden van hun eigen kennis en netwerk. Zo zitten ze bij de Impact Hub, een collectief van ondernemers dat elkaar verder helpt door onder andere het delen van kennis. Zo worden zij bijvoorbeeld ook ondersteunt in de zoektocht naar investeerders die er voor kunnen zorgen dat het start-up programma er zo snel mogelijk komt of die tweede Kitchen Republic vestiging snel kan worden geopend.

Want dat is toch wel een grote wens die ze op korte termijn in vervulling willen laten gaan. Kitchen Republic verder uitbouwen en hiermee ook jonge food ondernemers in andere steden die springplank kunnen bieden.

” Het moet wel echt een springplank blijven, dus het is niet de bedoeling dat ondernemers heel lang bij Kitchen Republic blijven hangen, maar dat ze er op de juiste manier gebruik van maken en dan met alle opgedane kennis, ontwikkeling en groei de volgende stap zetten.”

Al veel ondernemers is het gelukt deze volgende stap te zetten. Een paar voorbeelden: De Vrouw met de Baard, zij hebben nu hun eigen restaurant, Brandstof, heeft de productie inmiddels uit kunnen besteden en ook Let’s Salsa heeft de Kitchen Republic springplank op de juiste manier kunnen gebruiken en de productie inmiddels uitbesteed.

Bart-Jan en Emma zijn echte ondernemers. Ze voelen de drive om zelf iets te bedenken, op te zetten en aan te pakken. Het geeft een goed gevoel om de verantwoordelijkheid bij jezelf te hebben liggen.

Het klinkt misschien gek, maar het leukst aan ondernemen vinden ze eigenlijk het vallen en weer opstaan. Je kunt veel dingen proberen, sommige dingen lukken, sommige niet. Hierdoor zit je zelf ook in zo’n enorme leercurve. Door je nek uit te steken, leer je snel. De mooie momenten zijn extra fijn, de vervelende momenten komen ook extra hard aan. Je beleeft dingen intenser.

Het hoogtepunt tot nu toe is absoluut het verzoek van bierbrouwerij De Prael om de ruimte waar Kitchen Republic begon, over te mogen nemen, zodat zij ergens anders verder kunnen. Een geschenk! Want de eerste ruimte zit snel vol en ze hebben inmiddels zoveel dingen ontdekt die ze beter anders kunnen doen. Ze grijpen de kans met beide handen aan.
Samen reizen ze naar Amerika. Hier kunnen ze aan ervaringsdeskundigen nog eens al hun vragen voorleggen en nieuwe ideeën op doen. De kans krijgen een veel grotere ruimte te betrekken en die helemaal opnieuw in te kunnen richten, is echt te gek.

Doelen voor dit jaar zijn overduidelijk:

” Het start-up/groeiprogramma voor food ondernemers moet er komen én de tweede Kitchen Republic openen zou te gek zijn. Zo kunnen er nog meer ondernemers op weg geholpen worden!”

Op de wat langere termijn is er nog een hele mooie droom. Alle producten die in de keukens van Kitchen Republic worden gemaakt in hun eigen winkels aan een groot publiek laten zien. Op deze manier maken ze beter eten beschikbaar voor een breder publiek.

Emma komt met een paar hele bruikbare tips voor startende (food) ondernemers, dus doe er je voordeel mee!

“ Ga eens rustig zitten en neem de tijd goed te kijken naar je financiële onderbouwing. Zorg ervoor dat het financieel rond te rekenen is.”

“ Direct hier tegenover: Laat je ook weer niet teveel tegenhouden door exeletjes!”

“ Zorg voor een verkoop-klaar product en je eerste klanten, gewoon vanuit je eigen keuken.”

“ Maak het begin niet te lastig. Start gewoon met een Facebookpagina en ga op markten staan. Op die manier krijg je goede feedback op je product.”

“ Zorg voor continu dezelfde kwaliteit, zorg voor gigantische toewijding aan je product!”

Die tweede Kitchen Republic vestiging zal niet lang op zich laten wachten, denk ik. Voor iedereen die staat te trappelen in andere steden, houd de site in de gaten!

 

 

Reacties