Jamie werkte als styliste binnen de televisiewereld. Een leuke baan, hard werken, want je moet jezelf iedere keer opnieuw bewijzen. Ze ontdekte dat er binnen de schoenenmarkt nog wel mogelijkheden waren, want de schoenen waren of erg duur of kwamen uit China. Een mooie betaalbare, in Europa handgemaakte schoen was er eigenlijk nog niet.

Dus toen er een verschuiving plaats vond en veel van de programma’s waar Jamie voor werkte stopten, besloot ze dat dit het moment was om ervoor te gaan. Als styliste zou ze eigenlijk ook weer van voren af aan moeten beginnen, dus waarom niet gaan voor die droom om haar eigen label op te zetten.

Ze begint met het onderzoeken van de mogelijkheden. Wat is er allemaal al precies en waar liggen de mogelijkheden voor haar? Waar kunnen de schoenen worden geproduceerd? Ze gaat langs bij de bank om te kijken of er mogelijkheden zijn om geld te lenen, maar de banken lenen niet zo gemakkelijk geld meer als vroeger en meisjes die een label willen beginnen zijn er op het moment erg veel… Dus Jamie moet het op eigen kracht doen.

Het idee voor het label ontstaat rond 2011 en in 2013 is het dan zover, de eerste So Jamie collectie is een feit. Die loopt alleen niet zoals gehoopt… Zo zijn bijvoorbeeld de samples niet zoals verwacht. De lancering van de eerste collectie is op de Modefabriek. Er is meteen veel aandacht van de pers voor So Jamie, maar Jamie merkt dat haar label nog niet commercieel genoeg is. Ze moet voor het verkopen van grotere aantallen op zoek naar een middenweg, want niet alle Nederlandse vrouwen lopen graag op hoge hakken…

Dan zou je kunnen denken, ‘ dit was het dan’, maar Jamie ziet het als een enorm leermoment. Ze gaat op zoek naar nieuwe fabrikanten en weet nu welke kant ze op moet met haar label. Ze weet nu veel beter waar de vraag ligt en kiest voor een gevarieerdere collectie. Het was een dure les, maar wel eentje waar ze enorm veel van geleerd heeft.

Ondernemen is doorzetten!

Inmiddels zijn er heel veel momenten geweest waarop dingen wel liepen zoals gehoopt! Die momenten moet je vieren, vindt Jamie. Ze probeert stil te staan bij alle mooie dingen die er gebeuren. Bijvoorbeeld op momenten dat ze een verkooppunt binnensleept waar ze haar label heel graag wilde hebben liggen, neemt ze even de tijd hiervan te genieten!

Het ondernemen kan zo maar ineens kwaliteiten naar boven brengen waarvan je niet eens wist dat je ze had. Zo heeft Jamie dankzij So Jamie ontdekt dat ze beschikt over een teken talent, ze ontwerpt al haar schoenen zelf.

Jamie is enorm sociaal en dit helpt haar als ondernemer. Ze gaat nog vaak zelf naar klanten voor de sales gesprekken. Niet alleen omdat ze dit leuk vindt om te doen, maar ook omdat je dan gevoel houdt bij wat er speelt. Waar ligt de vraag? Welke schoenen verkopen goed, welke minder? Gevoel houden bij wat er speelt, is enorm belangrijk.

Het heerlijke aan ondernemen vindt Jamie dat er altijd weer nieuwe dingen te ontdekken zijn. Wat te denken van de mogelijkheden buiten Nederland. De eerste stappen zijn gezet! So Jamie is binnenkort ook verkrijgbaar in België en Frankrijk. Ook online blijven de ontwikkelen elkaar maar opvolgen, waardoor ze ook daar steeds weer nieuwe mogelijkheden blijft ontdekken.

Om naamsbekendheid te creëren heeft Jamie gebruik gemaakt van het netwerk dat ze heeft opgebouwd tijdens haar werk als stylist en ze maakt goed gebruik van de mogelijkheden die bijvoorbeeld social media nu bieden.

Ze heeft een aantal leuke samenwerkingen weten te creëren. Samenwerkingen moeten volgens Jamie altijd win-win zijn. Voor beide partijen moet het iets opleveren. Zo heeft ze bijvoorbeeld de leuke samenwerking met Fashionchick, waarmee ze samen ieder seizoen een collectie ontwikkelt. Voor Fashionchick leuk, zij hebben een mooi product dat ze kunnen verkopen en voor Jamie helpt het haar bereik in één keer enorm te vergroten.

De groei van haar bedrijf heeft Jamie mede te danken aan de mensen die ze op zich heen heeft verzameld. Jamie profiteert op de juiste manier van haar team, door gebruik te maken van ieders talenten. Natuurlijk houdt ze vast aan haar eigen visie, met name als het gaat om design, maar je moet kunnen zien dat anderen gewoon beter zijn op bepaalde vlakken of dat je van anderen nog heel veel kunt leren. Door het samen te doen, help je je bedrijf belangrijke stappen vooruit.

De band die Jamie inmiddels heeft opgebouwd met haar team is enorm goed. Ze is eigenlijk meer bevriend met haar medewerkers, dan dat ze werkgever is. Dit werkt tot nu toe erg goed. Er is veel respect over en weer en een grote bereidheid er voor elkaar te zijn. Ze werken allemaal met hetzelfde doel voor ogen en dat is zorgen voor een goed lopend bedrijf dat lekker doorgroeit.

Door het vertrouwen in haar team, werkt Jamie met een gerust hart vier dagen per week. Dit doet ze heel bewust. Jamie heeft een zoontje, dus een goede balans tussen werk en privé is erg belangrijk. Die ene dag in de week is echt voor hem. Natuurlijk is het niet altijd makkelijk. Ze probeert haar zoontje zoveel mogelijk te laten zien waar ze mee bezig is en hij vindt het leuk om op kantoor te zijn, hij voelt zich daar op zijn gemak. Dit helpt om die balans te behouden.

Jamie haar grootste droom is dat haar label, So Jamie, over de hele wereld verkrijgbaar is. De eerste stappen Europa in zijn gezet, dus ik twijfel er niet aan dat het Jamie met haar enorme doorzettingsvermogen en positieve instelling gaat lukken!

Jamie haar tips voor iedereen met een idee?

‘ Doen! Wat heb je te verliezen?! Het is absoluut niet makkelijk, want dan zou iedereen wel een eigen schoenlabel of kledinglabel hebben, maar als je het echt wilt, gewoon doen! En doorzetten!’

‘ Als je van start gaat, ga onderzoek doen, kies voor iets dat dicht bij je staat en je energie geeft. Blijf realistisch.’

Ben je benieuwd naar de schoenen die Jamie ontwerpt? Kijk snel op www.so-jamie.com

Reacties