“Van marktkoopman, tot eigenaar van een mode(lifestyle)label”

Voor Marco, oprichter van YAYA, begon zijn avontuur op de markt, in 1992. Hij verkocht kleding van marktjongens aan marktjongens. Dat liep goed.  Op deze manier bouwde hij snel een groot netwerk op van zowel marktjongens als winkels en besloot zelf kleding te gaan inkopen. Hij huurde zijn eerste pandje om vanuit daar te kunnen verkopen.

Hierbij kwam hij erachter dat de hangers die hij gebruikte voor zijn kleding erg in de smaak vielen bij zijn klanten. Die waren echter vaak duurder dan de kleding zelf, maar ja presentatie is ook belangrijk. Doordat er veel vraag ontstond naar de hangers, besloot Marco deze hangers zelf te laten maken en te verkopen. Die hangers liepen als een trein en daarmee had Marco zijn startkapitaal bij elkaar.

Vanaf 1995 begon Marco met het verkopen van zijn eigen label. Dankzij de hypotheekadviseur,  die Marco toen der tijd ondersteunde bij de aankoop van zijn eerste huis, kwam hij in contact met mensen die private label maakten voor onder andere C&A. Daardoor is het balletje gaan rollen en werd de eerste kleding van Marco onder eigen label een feit.

De doelgroep was nog steeds de markt en Marco verkocht op voorraad. Dit betekende dus zo snel mogelijk toegankelijke handel verkopen tegen schappelijke prijzen. Marco nam veel risico’s, maar dit pakte altijd goed uit door de concurrentie een stapje voor te zijn, goed op prijs te concurreren en een neus te hebben voor welke producten goed verkopen.

Er werd verkocht onder de labels YYSC en Zone Libre. Deze labels liepen goed, hierdoor besloot hij samen met zijn broer onder het label YAYA te gaan verkopen. Dit was een slim besluit, want doordat ze met de eerdere labels al zoveel verkooppunten hadden, lagen ze in een keer overal onder de naam YAYA, waardoor de naam direct op heel veel plaatsen zichtbaar was. Ze bleven uit voorraad verkopen. Wat uiteraard risicovol bleef, want je kon ook met grote voorraden blijven zitten.

In 2008 is het label YAYA ontstaan zoals het nu is, een écht merk met een duidelijke positionering. Een groot keerpunt. Verkoop op voorraad is verleden tijd. Het wegvallen van dit risico, is voor Marco een hele opluchting geweest.

Er wordt een collectie ontworpen, dan wordt het verkocht aan de klanten van YAYA en hetgeen ze verkopen, kopen ze vervolgens in. Dit sluit goed aan bij de wens van hun klanten. Zij stellen vooraf hun collectie samen en plannen wat ze willen inkopen. Hier kan YAYA nu goed op inspelen.

Drie jaar geleden zijn de eerste, eigen winkels geopend, die helemaal passen bij het merk. De winkels creëren de beleving die hoort bij het YAYA label.  Zelf ken ik alleen de winkel in Amstelveen, waar de sfeer al super is, maar volgens Marco zijn de winkels in Den Bosch en Breda nog mooier. De moeite van een bezoekje waard, zou ik zeggen!
Naast veel offline verkooppunten, bijvoorbeeld shop in shops en de conceptstores, is YAYA ook online te koop. Online verkopen is een hele aparte tak van sport, het is eigenlijk een extra bedrijf en blijft een hele uitdaging, maar ook dit loopt nu erg goed.

Marco doet zijn werk nog steeds met heel veel passie. Hij wordt blij van mooie en goede kwaliteit kleding en geniet volop van het stuk lifestyle dat nu ook onderdeel is van YAYA. Dit is een hele nieuwe uitdaging, een nieuwe markt om in thuis te worden en te veroveren.

Marco staat voor een eerlijk en open merk. Hij creëert kansen door de mogelijkheden te zien van zijn medewerkers en die op de juiste manier te benutten. Hierdoor ontstaat er iets unieks, dat in het merk YAYA tot uiting komt. Voor Marco is belangrijk om flexibel te blijven en ervoor te zorgen dat je op het juiste moment de juiste keuzes maakt, zoals bijvoorbeeld de keuze om in 2008 van YAYA een écht merk te gaan maken, met een unieke uitstraling.

Motto van YAYA: Goud voor de prijs van brons. Zorgen voor eerlijke producten, goede kwaliteit, tegen goede prijzen.

Het hoogtepunt voor Marco tot nu toe is toch wel het moment dat ze echt collectie gingen maken. Hij is trots op de collecties, trots op de winkels die er zijn gekomen en ook op de beursconcepten die ze keer op keer neerzetten.
Als Marco dan ook opnieuw zou beginnen, zou hij nooit meer op voorraad verkopen en meteen een duidelijkere richting bepalen. Er wordt nu veel geïnvesteerd in de look & feel waardoor er een duidelijke positionering is ontstaan.

In de toekomst zullen er meer YAYA conceptstores komen. De eerste drie winkels in België zullen in de loop van volgend jaar worden geopend. Naast conceptstores is YAYA ook al op veel plekken als shop in shop te vinden.

De droom is om van YAYA een wereldwijde speler te maken en dit te blijven doen met de passie waarmee Marco is begonnen en waarmee hij nu zijn werk doet. En wie weet in de toekomst een YAYA strandtent/B&B om de YAYA beleving compleet te maken.

Tips van Marco:

“ Het is hetzelfde als kinderen krijgen, het komt nooit uit. Gewoon doen. Uitstel is afstel.”

“ Zoek een partner, iemand met ervaring. Zorg ervoor dat je kennis in huis haalt.”

Ik moet zeggen dat ik vol energie (voor zover dat mogelijk is bij mij ; )) uit dit gesprek kwam. Zoveel energie en passie voor het bedrijf, voor de medewerkers en ook zoveel ideeën om ervoor te zorgen dat YAYA een merk is dat straks bij iedereen bekend is en blijft. Niet meer alleen in Nederland en Europa, maar wereldwijd.

Dit interview bevestigt voor mij nog maar eens: Ga iets doen wat je écht leuk vindt, waarin je jezelf kunt blijven ontdekken en ontwikkelen. Dan ga je iedere dag (of bijna iedere) met plezier naar je werk. Dan pas zal het je energie opleveren in plaats van energie kosten.

Meer weten over YAYA of benieuwd geworden naar hun kleding? Ga langs bij een van de conceptstores of kijk op www.yaya.nl

Foto credits: YAYA

 

 

Reacties