Voordat je aan de slag gaat met je logo, heb je een aantal belangrijke zaken al in kaart gebracht: Wat wil ik, wie wil ik bereiken, wat ik wil ik uitstralen etc. Een belangrijk fundament van jouw bedrijf. Vind je het moeilijk om tot de kern te komen? Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van verschillende Personal Branding tools, die ik eerder beschreef in mijn blog Personal Branding. Als je dit beeld compleet hebt, tijd voor de volgende stap: Het ontwikkelen van een sterk logo.

Je logo is een onderdeel van je huisstijl: Lettertype, kleur, vorm, beeld etc. zullen op meerdere plekken terugkomen en de look & feel bepalen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld visitekaartjes, website, factuur en andere communicatie. Het is daarom belangrijk een stap verder te denken wanneer je aan de slag gaat met het ontwikkelen van je logo.

Logo ontwikkeling stap voor stap:

  1. Schrijf een paar kernwoorden op die voor jou omschrijven wat jouw logo/huisstijl moet uitstralen. Welk gevoel wil je dat anderen krijgen als ze jouw logo zien. Houd hierbij steeds de doelgroep die je wilt benaderen in je achterhoofd;
  2. Kijk eens rond op internet. Welke logo’s spreken je aan? Welke kleuren spreken je aan? Welke type vormgeving/lettertype spreekt je aan? Een goede website voor logo inspiratie is logopond.com;
  3. Naast inspiratie op het internet, kun je tijdschriften doorbladeren en hier kleuren en lettertypes uit knippen die je aanspreken. Zo maak je jouw eigen huisstijl moodboard. En krijg je dus meteen een goed beeld bij het totaal plaatje. Een online moodboard maak je gemakkelijk in Pinterest, ook hier is erg veel inspiratie te vinden. En kleurinspiratie nodig? Ik klapte zelf mijn oude tekendoos open, om eens wat kleuren naast elkaar te zetten op papier;
  4. Zoek een partij die jou kan helpen bij het ontwikkelen van jouw logo(huisstijl): Wanneer je hier niet in gespecialiseerd bent, zou ik je zeker aanraden het ontwerpen van je logo over te laten aan een professional. Je hebt vast wel iemand in je netwerk die hier goed in is, of wellicht via vrienden of familie;
  5. Goede vormgever gevonden aan wie jij de opdracht zou willen geven? Super! Kijk of je een vaste prijs overeen kunt komen, zo kom je niet voor verrassingen te staan wanneer het ontwikkelen van jouw huisstijl toch meer tijd in beslag neemt dan vooraf ingeschat. Het is aan te raden om direct af te spreken dat de volledige huisstijl door deze vormgever wordt ontworpen;
  6. Schrijf een korte briefing voor de vormgever: In deze briefing zet je alles waar je in stap 1 tot en met 3 achter bent gekomen. Zo krijgt degene die je logo (huisstijl) gaat ontwerpen alvast een duidelijk beeld bij wie je bent, wat jij wilt gaan doen, op welke doelgroep jij je richt en wat je wilt uitstralen;
  7. Maak een afspraak om samen met de vormgever te brainstormen. Wellicht niet voor iedere vormgever vanzelfsprekend, maar ik vind het altijd heel prettig om samen even door de briefing te gaan. Dit om te checken of je op dezelfde lijn zit en je komt vaak samen tot leuke ideeën. Twee mensen zien altijd meer dan één : );
  8. Laat de vormgever een aantal voorstellen doen. Maak een afspraak over de termijn waarop je de voorstellen kunt verwachten. Prettig voor beide partijen;
  9. De voorstellen ontvangen? Ben eerlijk over wat je er van vindt! Zit er meteen iets bij waar jij je helemaal in kan vinden, super! Vaak is het een proces waarin geschaafd wordt. Dus aarzel niet om aan te geven dat de voorstellen je (deels) niet aanspreken. Het is belangrijk om aan te geven wat je niet aanspreekt, zodat de vormgever van daaruit verder kan werken;
  10. JOEHOE jouw logo is een feit! Ik zou zeggen lekker vieren, de rest van de huisstijl neemt nog wat tijd in beslag, maar je hebt een grote stap gezet in het opzetten van jouw bedrijf! PROOST!

Onthulling: Ik ben zelf op het moment druk bezig samen met Satchmo Media met het ontwikkelen van het logo voor mijn marketingadviesbureau VLINDER marketing, want dat wordt de tweede stap naast mijn blog! Zodra ik tevreden ben, laat ik jullie het logo uiteraard zien : )

Reacties