‘Dressing people by undressing the industry’

Twee mannen met veel ervaring in de fashionbranche beginnen Unrobe, om hun gezamenlijke visie op fashion naar grote hoogte te brengen en ervoor te zorgen dat zij de beweging starten die deze industrie voorgoed zal veranderen.

Voor Unrobe hebben Koen en Daan al ruime ervaring opgedaan in de fashionbranche. Koen heeft al twee eigen bedrijven, zijn fashionlabel en een kleding productiebedrijf,.

Daan werkt eerst in de inkoop en design voor een modemerk in Nederland en grijpt daarna de kans om bij een van de grootste modeproducenten te werken in Indonesië, waar hij zich verder ontwikkelt. En dan wordt het tijd voor iets nieuws.

Daan en Koen kennen elkaar al jaren en als Daan bij Koen langs gaat met zijn idee voor een fashionlabel blijkt hun visie op hoe de mode-industrie kan worden veranderd hetzelfde.

Daan: “ Mode is een van de meest vervuilende industrieën. Door onze ervaring in de modewereld zijn we ons hier enorm bewust van. Daarom willen we met Unrobe gaan voor betaalbare kwaliteit op een duurzame manier.”

Transparant & duurzaam

Een heel transparant product. Ze vinden het belangrijk dat de consument kan zien waar hij voor betaalt. Daarnaast moet de kwaliteit goed zijn en GOTS gecertificeerd (biologisch katoen), wat niet meteen hoeft te betekenen dat de prijzen omhoog schieten. Ze kiezen voor het ‘direct to consumer’ principe. Dus geen agentschappen en geen retailers ertussen, maar direct vanuit de fabriek naar de consument. Dit zorgt ervoor dat ze hun prijzen zo scherp mogelijk kunnen houden.

Koen: “ Door middel van een QR code kun je jouw Unrobe artikel scannen en zie je direct waar jouw product is gemaakt en door wie.”

Dankzij hun de connecties, vinden ze snel een goede partner die net zo gelooft in hun visie op mode als zij zelf. Nu nog geen half jaar verder zijn de mannen volop aan de slag. Er wordt hard gewerkt aan het realiseren van de eerste productie, die deze maand wordt uitgeleverd.

Samen ondernemen

Dat het ondernemers zijn blijkt wel uit het snelle handelen. Oké, ze hebben natuurlijk het voordeel van het grote netwerk, maar ondernemen is toch ook vooral durven doen. De behoefte om te ondernemen is er bij beiden altijd wel geweest. Koen is al even bezig en Daan heeft er bewust voor gekozen nog wat meer werkervaring op te doen voordat hij die stap zette.

Daan: “ Ik heb er ook bewust voor gekozen om mét iemand te gaan ondernemen. Ik vind het fijn om te kunnen sparren en elkaar naar een hoger niveau te trekken. Natuurlijk zijn we het weleens oneens, maar we komen toch altijd wel weer op dezelfde lijn.”

En nu willen de mannen volle kracht vooruit en ervoor zorgen dat ze met Unrobe een bijdrage leveren en laten zien dat het anders kan.

Ze hebben inmiddels al iemand die het team is komen versterken. Er wordt hard gewerkt aan het ontwikkelen van nieuwe styles, zodat het Unrobe assortiment kan worden uitgebreid.

Koen: “ We doen dit wel stap voor stap. Zo hadden we meteen al graag overhemden in onze collectie willen hebben, maar die konden niet worden geleverd zoals wij dat voor ogen hebben, duurzaam, biologisch, kleine aantallen, dus dan moeten we daar gewoon nog even mee wachten en de mogelijkheden verder onderzoeken.”

unrobe unrobe

Crowdfunding

Voor een gedeelte van de financiering is gekozen voor crowdfunding. Een bewust keuze, want op deze manier kunnen mensen alvast kennis maken met Unrobe en kun je kijken of mensen net zo enthousiast zijn over jouw idee als jij zelf. Crowdfunding was helemaal nieuw voor hun, dus het was best even spannend, maar ze hebben hun streefbedrag gehaald en hier zijn ze ontzettend blij mee.

Het crowdfunding principe gaan ze voortzetten op hun website. Er komt een ‘studio’, waar klanten zich kunnen inschrijven op bepaalde styles, bijvoorbeeld een mooie winterjas. Alleen als voldoende mensen zich inschrijven, wordt de style in productie genomen. Op deze manier krijgen ze een goed gevoel bij wat hun klanten willen en voorkomen ze overproductie en daardoor onnodige verspilling.

Daan: “ De site van Unrobe wordt 10 augustus gelanceerd. Super spannend! Natuurlijk hebben we de eerste test al gehad in de vorm van de crowdfunding, maar vanaf dat moment is Unrobe echt voor iedereen te zien en hopen we dat iedereen het concept en onze visie net zo tof vindt als wij zelf.”

De lancering van de site vindt plaats in de eerste Unrobe pop-up op de Haarlemmerdijk 41. Ook wordt de collectie hier gepresenteerd. Echt enkele stuks, zodat mensen kunnen passen en ervaren.

Ambities

Over een jaar hopen Daan en Koen een eigen winkel te hebben. Een fitting room waar de consumenten de producten, het concept en hun visie kunnen ervaren. Producten worden dezelfde dag of de dag erna nog bij je thuisbezorgd in een prachtige, duurzame, verpakking waar ook veel aandacht aan is besteed.

Koen: “ Daarnaast willen we zo snel mogelijk een investeerder vinden die net als wij gelooft in de lange termijn. En blijven we ons natuurlijk focussen op het verder verduurzamen van en het uitbreiden van de Unrobe collectie.”

Het lange termijn doel, over een jaar of 5-10, is echt dé speler in Europa te zijn op het gebied van kleding productie op een duurzame/direct to consumer manier. En dat ze er dan voor hebben gezorgd dat er een revolutie is gestart. Dat ook grote spelers in de markt hun manier van werken gaan hanteren. En dat de klant bewuster kleding koopt.

Tips

De tips van Daan & Koen voor jou?

‘ Zorg voor een goed concept. Wat is je idee, visie en waar wil je naar toe?’

‘ Volg je hart en ga ervoor met veel passie en enthousiasme.’

‘ Als je duurzaam ondernemen voor ogen hebt, kijk dan wel goed op welke manier je er geld mee kunt verdienen.’

Nieuwsgierig naar Unrobe? Neem een kijkje op hun de site! Ook kun je van 10 tot 12 augustus langs gaan bij hun pop-up store op de Haarlemmerdijk 41 in Amsterdam.

 

Foto credits: Unrobe

Reacties