Soms loopt het niet zoals verwacht/gehoopt. Dit heeft Monica van House of Chutney ervaren in haar eerste jaar als ondernemer. Vol goede moed en energie ging zij vorig jaar voor haar droom. Dit pakte niet zo uit als gehoopt. Nu wijzigt ze haar koers, maar geeft zeker niet op. Ze gaat voor een oude droom in een nieuwe jasje!

Evalueren

Een jaar na ons eerste gesprek zitten Monica en ik op de zelfde plek als een jaar eerder om te praten over haar bedrijf, Chutney. Ze heeft heel veel geleerd het afgelopen jaar. Geleerd wat wel en niet werkt. En met name wat betreft dat laatste is ze tot de conclusie gekomen dat haar concept onvoldoende aansluit op de Nederlandse markt. De vraag (verkoop) blijft achter.

Als ze de producten zien, vinden mensen ze geweldig, maar ze weten niet goed hoe het toe te voegen in hun huis en de prijzen van Indiaas design zijn aan de hoge kant.

Na veel mensen te hebben gesproken, is tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk twee opties zijn.

De eerste optie is gaan voor een veel groter assortiment. Dit vraagt om een behoorlijk investering waar Monica geen ruimte voor heeft. Dus valt deze optie al vrij snel af.

De tweede optie is om een wholesale verkoper (de labels verkopen als tussenleverancier aan andere winkels) te worden, maar ze vindt zichzelf te weinig een b2b verkoper. Deze optie spreekt haar niet aan.

Stoppen

Zoals het concept nu staat gaat het niet lukken en de opties die er zijn spreken Monica onvoldoende aan of er is geen investeringsruimte voor.

“ Met pijn in mijn hart heb ik dan ook besloten afscheid te nemen van Chutney zoals het nu is. Dit was geen makkelijke keuze en heeft me best wel even verdriet gedaan.”

Maar ze is er zeker van dat ze alles heeft geprobeerd wat binnen haar mogelijkheden lag om er een succes van te maken. Op een gegeven moment was er behoorlijk wat traffic naar de site, maar steeds bleven de verkopen uit.

Begin dit jaar hakt ze de knoop door. Een emotioneel moment, maar zodra ze de beslissing heeft genomen, komt er weer ruimte voor nieuwe dingen.

“ Wat als een paal boven water staat, is dat ik het ondernemen ontzettend leuk vind en hier zeker mee door wil gaan. De focus wordt nu eerst het verkopen van de voorraden en dan langzaam door naar iets nieuwe.”

Nieuw concept, bestaande naam

Monica zit niet bij de pakken neer. Ze weet zeker dat ze wil blijven ondernemen en niet terug wil naar loondienst. Dankzij de gesprekken die ze heeft gevoerd, is ze op een idee gekomen voor een nieuw concept, onder dezelfde naam. Ook hierbij staat de connectie met haar Indiase roots weer centraal, maar zal ze zich gaan focussen op één product.

Ik heb wel wat meer informatie gekregen over Monica haar nieuwe idee en kan alvast verklappen dat ik het een leuk concept vind, maar ze wil het zelf eerst helemaal verder uitwerken voordat ze er echt mee naar buiten komt. Dus dit wordt zeker vervolgd!

“ De verkoop van de voorraden van het oude concept ga ik gebruiken om te herinvesteren in het nieuwe concept. Op deze manier hoef ik geen grote extra investeringen te doen.”

Kennis gebruiken

Een groot voordeel van haar eerste ondernemers stap is dat ze heel veel heeft geleerd. Bijvoorbeeld over online branding. Al deze kennis kan worden gebruikt bij het uitrollen van haar nieuwe concept.
Ze heeft ze geleerd dat je beter kunt beginnen met kleinere, makkelijk te versturen producten. Iets lagere prijzen, producten die op gaan (consumables) en producten die ook leuk zijn als cadeau.

“ Het nieuwe concept past goed bij de lessen die ik heb geleerd. Ik start met een basis en kan dit allemaal later verder uitbouwen, goed lettend om de vraag van mijn klanten.”

Lessen

Ondernemen is hard werken, focus en consistentie. Vooral dit laatste is moeilijk geweest voor Monica met alle dingen die er nog naast haar bedrijf spelen. Haar freelance werk, maar ook genoeg tijd willen overhouden voor man en kinderen.

Monica heeft dit eerste jaar geleerd beter balans te houden. Keuzes maken die het voor haar makkelijker maken en die rust creëren.

“ Ik ben beter geworden in loslaten, minder gestrest als dingen even niet gaan zoals gepland.”

Af en toe vraagt ze zich nog steeds af hoe ze het allemaal doet, het freelance werk, Chutney en de kinderen. Maar ze heeft juist het gevoel dat ze er meer voor haar kinderen kan zijn, ook al spelen er meer dingen. Hier is ze best trots op!

Toekomst

Eerst moet de voorraad van het oude concept helemaal worden verkocht, dan gaat Monica aan de slag met het uitrollen van haar nieuwe concept. De basis staat, de invulling wordt anders.

En de ambities zijn er niet minder op geworden. Het moet een duurzaam bedrijf worden, met de link met India.

” Over vijf jaar wil ik een duurzaam/winstgevend bedrijf hebben staan. De juiste doelen stellen om daar te komen waar ik wil komen. Dit maakt het voor mij mogelijk het leven te leiden samen met mijn gezin waar ik altijd al van droom.”

 Advies

Monica haar advies voor jou?

‘ Doorzetten, geeft niet te snel op. Maar laat je emoties je ook niet leiden in het wel of niet loslaten. Kijk eerlijk naar je bedrijf.’

‘ Loopt het niet zoals je wil, ga het testen. Het hoeft niet zo te zijn dat je concept niet goed is, maar misschien kom je bijvoorbeeld nog niet bij de juiste mensen onder de aandacht.’

‘ Focus, probeer niet alles te gelijk.’

‘ Als het echt niet werkt, kijk eerlijk naar jezelf, wat je zou willen en wat het best bij je past.’

Volg de ontwikkelingen via het Instagram account van Monica, …

Nieuwsgierig naar tips van andere ondernemers? Lees nu nog meer ondernemersverhalen! #getinspired #lefpassieambitie

Reacties