Van zolderkamer idee tot groot succes

Coolblue ondernemen

Soms lees je van die fascinerende verhalen achter succesvolle bedrijven. Dat ene idee, iedereen hoopt op zo’n ingeving, dat dan heel klein begint en uitgroeit tot iets groots.

Dit gevoel krijg ik ook bij het verhaal achter Coolblue. Een idee ontstaan op een zolderkamer, net nadat Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuijpers waren afgestudeerd. Ze lanceerden hun eerste webshop, mp3shop.nl, in 2000 en er zouden er nog velen volgen.

Want hoe vaak kom je niet op één van hun sites terecht. Zoek naar een specifiek product in een van de zoekmachines en er zal ongetwijfeld een webshop van Coolblue tussen de zoekresultaten verschijnen, vaak lekker bovenaan. De verschuiving van offline naar online is nog steeds gaande en met hun specifieke url’s zorgen ze voor goede vindbaarheid, waardoor je eigenlijk niet meer om ze heen kunt.

Wellicht heb je in eerste instantie niet eens door dat je op een van hun webshops zult belanden, maar daar hebben ze ook een oplossing voor gevonden door hun opvallende huisstijl met het daarbij behorende opvallende verpakkingsmateriaal.

coolblue

De mannen van Coolblue hebben op het juiste moment, op de juiste manier gebruik gemaakt van de opkomst van online kopen en ook nu maken ze op de juiste manier gebruik van de mogelijkheden die online biedt. Denk hierbij aan hun eigen Youtube kanaal (product demo’s en tests) en het gebruik van social media. Zo kun je meedoen aan de fotochallenge, de doos waarin de producten worden geleverd op een zo leuk mogelijke manier gebruiken.

Inmiddels hebben ze 300 websites en ook 5 fysieke winkels. Zowel online als offline is de klantenservice het speerpunt. Zorgen dat je klanten met het juiste product naar huis gaan, zodat ze weer terugkomen. En juist zorgen voor die connectie met de klant als online winkel is enorm belangrijk.
Dit jaar wonnen ze opnieuw twee Thuiswinkel awards, waaronder Beste Webwinkel. Ze blijven bezig met optimalisatie en wachten niet af, maar maken gebruik van de nieuwste online ontwikkelingen.

Met een omzet die inmiddels richting de 300 miljoen gaat, kun je wel spreken van een succes en dat zit ‘m naar mijn idee met name in het feit dat voor Coolblue online niet heeft betekent weinig klantcontact en gevoel bij wat je klant wil, maar juist zorgen voor verbinding met klanten en luisteren naar hun wensen. Dit is iets waar veel webshops nog in tekort schieten.

Tja dat ene idee… Wat is dat van jou? Niet twijfelen, gewoon doen!

 

Foto credits: Coolblue

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.