Sasha Lara the brand – Unieke vrouwelijke maatpakken met een missie

sasha lara the brand

Passie & motivatie komen samen

sasha lara the brandSasha Lara the brand is een merk waarin passie en een intrinsieke motivatie om iets terug te doen voor mensen die het minder hebben samenkomen.

Sascha geniet een paar jaar terug van een tussenjaar, waarin ze verschillende reizen maakt. Zo komt ze in Indonesië, waar ze een lang gekoesterde wens van zichzelf in vervulling laat gaan. Een maatpak staat al jaren op haar wensenlijstje. Er is enkel tijd voor de broek, maar er staat nog een reis naar Nepal op de planning. Ze besluit haar pak daar af te laten maken.

In Nepal wordt Sascha geconfronteerd met de armoede daar, het schooltje waar ze vrijwilligerswerk doet is voor een groot deel verwoest door een aardbeving. Ze wil enorm graag iets doen voor de mensen daar. Ze besluit geld in te zamelen, maar dit gaat nog niet zo makkelijk als gedacht.

“Ineens vielen er toen een paar dingen op hun plek. Een mooi label opzetten. Unieke, vrouwelijke maatpakken en de winst die ik maak gaat dan terug naar Nepal.”

Niet meer alleen voor het herstel van het schooltje, want Sascha heeft inmiddels ook ervaren hoe de werkomstandigheden zijn in de ateliers Nepal. Ook daar moet iets aan gebeuren.

Over tot actie – Sasha Lara the brand

Gelukkig kon ze dankzij een minor van haar studie, waarbij ze een project moest opzetten in een ontwikkelingsland, meteen aan de slag met het starten van haar nieuwe droom. De eerste pakken van haar label, Sasha Lara the brand, zijn inmiddels klaar.

“ Ik kan mijn creativiteit en mijn ondernemende geest nu gebruiken om geld richting Nepal te krijgen en daarmee de werkomstandigheden daar te verbeteren.”

Dit gaat allemaal stap voor stap. Transparantie hierin vindt Sascha super belangrijk. Ze vindt het belangrijk om te laten zien wat het kost om een pak te maken en ook hoe het er nu aan toegaat in de ateliers.

Pakken met een missie

“ Er zijn heel veel stappen te zetten, zo wil ik ook bijvoorbeeld enkel duurzame stoffen gebruiken. Dit kan alleen niet allemaal tegelijk. Als videograaf kan ik dit proces mooi vastleggen en op een eerlijke manier in beeld brengen. Ik wil mensen laten zien waar hun geld naar toe gaat.”

Door haar tijd in Nepal, waarbij ze net zo heeft geleefd als de Nepalezen in het dorpje waar ze vrijwilligerswerk deed, heeft Sascha de armoede echt ervaren, ervaren hoe het voelt om te leven zoals zij leven. Dit motiveert haar extra om met haar merk daar verandering in te brengen.

“Met mijn unieke pakken, vrouwen hier in hun kracht zetten en laten stralen, maar ook de ogen van mensen openen, laten zien wat er in Nepal gebeurt en daar samen met iedereen die mijn pakken koopt, stap voor stap, verbetering in aanbrengen.”

Transparantie, vrouwelijkheid, sociale impact en duurzaamheid zijn belangrijke uitgangspunten voor Sascha bij het bouwen aan haar bedrijf.

Ambitieuze toekomstplannen

sasha lara the brandDe pakken zijn allemaal uniek, gemaakt van stoffen met leuke prints. De collectie wordt binnenkort verder uitgebreid. Plannen heeft ze genoeg!

“ Over een paar jaar hoop ik in Nederland een mooie winkel te hebben, waar een kleine collectie hangt en vrouwen pakken op maat kunnen laten komen maken. En er is dan in Nepal een mooie studio waar Nepalezen onder veilige werkomstandigheden kunnen werken en zich verder kunnen ontwikkelen. Sasha Lara is dan 100% duurzaam; sociologisch en ecologisch.”

Ondernemen is verbinden

“ Het eerste woord dat in me opkomt is ‘verbondenheid’. Dat is wat ondernemen is voor mij. Verbinden met de mensen in Nepal, verbinden met de Nederlandse vrouw, verbinden met inspirerende andere ondernemers.”

Ondernemen geeft Sascha de ruimte om iets te doen met haar ambitie en passie. Dat geeft haar enorm veel voldoening.

Tips van Sascha voor jou

“ Voor mij is een DO echt gaan doen! Niet teveel nadenken. Er zullen altijd beren op je weg komen. Ga het aan & ga verder.”

“ Waar je volgens mij op moet letten, is ook direct mijn eigen valkuil. Meningen van anderen mogen er zijn, ga er niet te veel in mee, probeer dicht bij jezelf te blijven. Er voor openstaan is natuurlijk goed en waardevol, maar ga eerst te raden bij jezelf of het bij je past voordat je er iets mee doet.”

 

Meer ondernemersverhalen lezen? Check hier!

Reacties