Malou heeft haar wens om te ondernemen en haar passie voor lingerie samengebracht in haar merk Lola + Lou. Een gedroomde combinatie, waarvan ze in eerste instantie niet had gedacht dat het haar zou lukken.
Ze kiest voor een studie in een totaal andere richting, Europees Beleid. Tijdens haar studie begint ze wel al met het schrijven van een plan voor haar eigen bedrijf. Dit komt niet uit de lucht vallen, want ondernemen is haar met de paplepel ingegoten, ze komt uit een echte ondernemersfamilie. Toch blijft het in eerste instantie bij een plan door gebrek aan ervaring in de modebranche. Ook in haar netwerk vindt ze niemand die haar op weg kan helpen.
Al tijdens stages merkt Malou dat ze moeite heeft met het van 9 tot 5 regime. Ze ervaart dit als een enorme beperking van haar vrijheid.
Eenmaal afgestudeerd start de zoektocht naar een baan en juist deze zoektocht brengt de doorslag om te gaan voor haar droom. Tijdens een sollicitatietraject voor een traineeship komt ze tot de laatste ronde, maar daar eindigt het. ‘ Veel te creatief voor de baan’ is de feedback. Dat plan wat al klaar ligt, moet toch echt tot uitvoer worden gebracht. Het zakelijke en het creatieve combineren zou perfect zijn.
Maar hoe? Want waar te beginnen? Malou trekt de stoute schoenen aan en neemt contact op met een mode consultancy bureau waar ze haar plan voorlegt. Dit blijkt de juiste keuze te zijn.
Ze wordt gekoppeld aan iemand die haar kan helpen met het designen van de lingerie en al direct tijdens de eerste afspraak blijkt dat het goed klikt. Er wordt al heel veel uitgewerkt tijdens het eerste gesprek. De grote lijnen voor wat het merk Lola + Lou moet zijn, worden bepaald.
Malou gelooft in haar plan en in wat zij kan toevoegen aan de lingeriemarkt. Draagbare, fasionable lingerie. Het dragen van goed zittende en mooie lingerie geeft een bepaalde zekerheid en kracht. De lingerie die Malou in de winkels ziet, heeft vaak dezelfde kleuren, veel zwart en rood. Het lage segment ziet er vaak hetzelfde uit en de fit is niet top en bij het hoge segment loop je er tegenaan dat het niet erg draagbaar is en erg duur.
Met Lola + Lou moet er een fris en vrolijk alternatief komen, met een goede fit.
Ze wil niet voorzichtig beginnen, ze wil haar merk meteen goed in de markt zetten. Een grote inspiratiebron is Olcay Gulsen, die niet gelooft in voorzichtig ondernemen. ‘Fuck – it’, ga ervoor!
Met dit gevoel stapt ze naar haar ouders en die geloven in haar plan. Een enorme luxe, dat realiseert Malou zich absoluut. Maar crowdfunden is geen optie, want ze wil meteen in productie kunnen gaan. Dus ze besluit te gaan voor een officiële lening bij haar ouders.
Het ondernemen kan beginnen. Dit start met een zoektocht naar een producent, gespecialiseerd in het maken van lingerie, want dit is echt een vak apart. Deze zoektocht zorgt direct voor een grote hobbel. Alle ontwerpen liggen al klaar op een gegeven moment, maar het vinden van een goede producent blijkt veel lastiger dan gedacht.
Na een halfjaar speuren heeft Malou dan eindelijk twee goede fabrikanten gevonden, waar vakmensen onder goede omstandigheden, met precisie en plezier de ontwerpen tot uitvoer kunnen gaan brengen.
Naast de collectie-lingerie, biedt Lola + Lou ook limited editions. Deze worden in Nederland gemaakt.
De afhankelijkheid van derden zorgt er uiteindelijk voor dat het anderhalf jaar duurt voordat de eerste lingerie van Lola + Lou klaar is voor de verkoop. Veel langer dan gehoopt en verwacht.
Er komen veel verschillende dingen kijken bij het opzetten van Lola + Lou en alles opzetten en van de grond krijgen, gaat niet zonder slag of stoot. Dit zorgt in deze eerste periode van het ondernemen voor behoorlijk wat bloed, zweet en tranen. Malou vindt het soms moeilijk haar rug recht te houden en door te zetten. De twijfel slaat toe en de druk van de lening begint zwaar te wegen.
Het is toch echt een kwestie van doorzetten en volhouden! Ze gelooft in hetgeen ze wil lanceren en ze weet zeker dat ze met Lola + Lou iets fris en nieuws biedt. Als ondernemer moet je toch een bepaalde arrogantie hebben, echt geloven in je idee en dat jij met wat unieks komt.
In juli is het dan gelukkig eindelijk zo ver en wordt de eerste collectie, met een fris groene kleur als themakleur, gelanceerd in het Hoxton, tijdens FashionWeek off Schedule. Deze wordt meteen goed ontvangen.
De eerste verkoop aan iemand die ze niet kent via de webshop is echt wel een hoogtepunt! Inmiddels is Lola + Lou niet alleen te koop via de webshop, maar bijvoorbeeld ook bij X-Bank en een winkel op de Zuid-as.
Malou merkt dat het zeker met lingerie belangrijk is dat mensen het leren kennen, kunnen passen en zien, voordat ze hun aankopen gaan doen via de webshop. Dit is iets waar ze op zal focussen de komende periode, meer offline verkooppunten.
Het is nog een beetje zoeken naar een goede balans. Het zou handig zijn om iets meer te doen wat nu gedaan kan worden, in plaats van dit uitstellen tot het laatste moment. Dan is er ineens onnodige stress, die helemaal niet nodig was geweest. Aan de andere kant helpt deze houding Malou ook haar rust te pakken en even te genieten op momenten dat het kan.
De nieuwe collectie komt in het voorjaar, later dan gepland, maar daar is ze inmiddels aan gewend en hiervan slaat de paniek haar niet meer om het hart. Het wordt weer een super leuke, frisse collectie, met een vrolijke, niet standaard, kleur.
Het doel voor de komende maanden is met stip op 1 het uitbreiden van het aantal verkooppunten. Zorgen dat mensen Lola + Lou leren kennen en daardoor makkelijker online bestellen.
Lola + Lou zit nu nog in de opstart fase, maar het moet een steady bedrijf worden met verkooppunten over de hele wereld. Eerst wordt er gefocust op de Benelux en dan vanuit daar steeds verder uitbouwen. De eerste Lola + Lou lingerie is wel al verstuurd naar Amerika, hoe tof is dat!
Malou haar tips voor jou?
“ Een hele concrete: Houd je administratie goed bij! Ik ben er zelf ook geen held in, maar het is super belangrijk anders weet je ook niet hoe het ervoor staat.”
“ Blijf in jezelf geloven! Niet te veel naar andere mensen luisteren. Veel mensen zien alleen maar beren op de weg, maar dat zijn geen ondernemers, als je alleen maar beren ziet, begin je nooit.”
Malou gaat vol enthousiasme en drive verder met het bouwen aan haar merk. We hebben afgesproken om over een jaar weer bij te praten, heel nieuwsgierig waar ze dan staat! Jullie ook?!
Meer zien van Lola + Lou? Neem een kijkje op de website!
Foto credits: Lola+ Lou & Aubrey Almanza (inside.amsterdam)
Pingback: Ondernemersinspiratie: Lola + Lou door Mezpiration - Lola + Lou