Ondernemen met MEZ Tip #4: Weet wat je te bieden hebt!

Tip Weet wat je te bieden hebt

Klinkt als een vanzelfsprekendheid, ” Weet wat je te bieden hebt”. Als je voor jezelf begint, moet je goed weten waarom mensen bij jou moeten aankloppen, wat je ze te bieden hebt, welke ‘problemen’ je voor hen oplost. En toch is dit vaak een van de moeilijkst te formuleren onderdelen. Wat heb jij te bieden?

Wat heb jij te bieden?

Stel jezelf deze vraag continu wanneer je bezig bent met het werken aan je bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Wat kun jij die ander geven dat er nu nog niet is? Ik denk dat veel marketeers, grafisch ontwerpers of bijvoorbeeld coaches nu denken, het is er allemaal al wel.. Dat is ook zo natuurlijk, ik ben me er ook van bewust dat er in Amsterdam met mij ongelooflijk veel andere freelance marketeers aan de slag zijn hun ideale klant aan zich te binden. En dat maakt af en toe best een beetje wanhopig, ook daar weet ik alles van.

Onderscheidend vermogen

Daarom des te belangrijker dat je weet wat jíj te bieden hebt. Wat maakt jou nou net wat anders dan al die anderen? Is het de manier waarop je werkt? Is het de manier waarop jij jouw klant ziet? De manier waarop jij voor je klant zorgt? Zit het hem in jouw specialisme? Er is altijd wel iets waarin je jouw onderscheidend vermogen kunt vinden. Het heeft voor mij ook heel lang geduurd voordat ik hier een duidelijk beeld bij had. En dit beeld is nog steeds aan verandering onderhevig. Daar blijven we ook mensen voor. We sturen bij en bekijken na verloop van tijd ons zelf, ons aanbod en schaven bij waar nodig.

Wat mij heeft geholpen is het maken van een ‘moodboard’, of eerder ‘wordboard’. Opschrijven waar je kracht ligt, welke klanten je graag wilt helpen, wat je hen te bieden hebt. En een goede is de vraag beantwoorden welke complimenten je krijgt van je klanten. Op die manier krijg je inzicht in wat je wilt doen, waar je sterke kanten liggen en op welke manier jij jouw klant verder helpt en nog belangrijker waarin jij je onderscheidt.

Belangrijk voor je van start gaat of wanneer je vast loopt, is (opnieuw) in kaart brengen wat jíj jouw klant te bieden hebt. Succes!

Kun je hier wel wat hulp bij kunnen gebruiken? In een brainstorm sessie komen we samen een heel eind, zodat jij verder kunt.

Reacties