VeggiHap; het ontstaan, de missie, het ultieme doel, hoe is het om te ondernemen binnen de food-wereld. Walter, medeoprichter van VeggiHap, vertelt er alles over!
Waarom VeggiHap er moest komen
VeggiHap maakt pasta met meer dan 50% ‘circulaire’ groente. In Nederland gooien we gemiddeld 34 kilo groente per persoon weg.
“En dan hebben we het nog niet eens over de verspilling die er plaatsvindt bij boeren, omdat groente net niet het formaat heeft dat het ‘moet’ hebben. Een systeem van verspilling waar wij met VeggiHap iets aan willen veranderen.”
Daarnaast hebben ze nog twee belangrijke drijfveren: ervoor zorgen dat het makkelijker wordt gezondere keuzes te maken in de supermarkt en de voedselketen transparanter maken. Weten waar onze producten vandaag komen en ervoor zorgen dat de boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun producten.
Bedenker van VeggiHap
De bedenker van VeggiHap, Sean, groeit een deel van zijn jeugd op in Oeganda, waar eigenlijk het zaadje voor zijn interesse in het voedselsysteem wordt gepland.
Hij groeide op, op een plek waar ze hun eigen groenten, fruit en ander voedsel konden oogsten.
Dat zaadje heeft ervoor gezorgd dat hij inmiddels al 15 jaar actief bezig is met het verduurzamen van ons voedselsysteem. Want waar hij in Oeganda veel vers en gezond voedsel binnen handbereik had, is dat hier een ander verhaal. En als het er is, betaal je vaak de hoofdprijs. Om het nog maar niet te hebben over de hoeveelheden die dus achterblijven bij de boer, omdat ze niet voldoen aan de standaarden.
“ Weggegooid geld en de reden dat hij samen met Pieter en mij (Walter), VeggiHap heeft opgericht: Gezonde groentepasta van restgroente.”
Circulair groente bedrijf
Groeten eenvoudig en op een andere manier toegankelijk maken, voor iedere consument. Dat is wat de mannen met VeggiHap willen realiseren.
“ Dit doen we door zo divers mogelijke groenten te verwerken in onze pasta’s. Daarnaast zijn we bezig met het verkleinen van de voedselketens, door direct samen te werken met de boeren die de groenten produceren.”
Door die directe samenwerking hebben ze goed zicht op overproductie en kunnen ze boeren hiervan af helpen.
“ En dat natuurlijk allemaal met als doel ervoor te zorgen dat onze klanten op een makkelijke manier groente binnenkrijgen, want onze pasta’s bestaan voor meer dan 50% uit groenten.”
Van idee tot schap
Het jaar 2018/2019 is het jaar van ontwikkeling geweest. Ervoor zorgen dat er een goed product op de markt kon worden gebracht.
“ Het originele idee van Sean was pasta maken van groene banaan, maar dit bleek te ingewikkeld. Gelukkig wist hij het om te draaien naar een haalbaar concept: veggipasta.”
In 2020 zijn ze druk bezig geweest met het in de schappen krijgen van hun product en dat is gelukt. De groentepasta is inmiddels te koop bij ongeveer 60 winkels!
“ Onze VeggiHap kun je bijvoorbeeld kopen via Crisp, Pieter Pot, Rechtstreex en verschillende speciaalzaken.”
Ondernemen
Walter heeft altijd wel een verlangen gehad een eigen onderneming te hebben, iets waar hij aan de slag kan met zowel een maatschappelijk als economisch doel.
“ Bij VeggiHap komen drie belangrijke dingen voor mij samen: verduurzaming van het voedselsysteem, samenwerken met mensen die zichzelf willen ontwikkelen en het bouwen van een duurzaam businessmodel en daarmee dus ook positieve maatschappelijke impact kunnen maken.”
Successen van VeggiHap
“ Er zijn eigenlijk drie dingen: we sloten 2020 af met een groot contract, voor bijna 200 winkels. Daarnaast wonnen we de innovatieprijs van Citylab010 en ook het kunnen uitbreiden van ons team voelt als een enorm succes.”
Lessen van VeggiHap
In een corona jaar de markt betreden, niet het makkelijkste moment.
“ Wij vinden het super belangrijk te blijven communiceren en vooral te blijven geloven in de missie en visie die je hebt als team.”
Daarnaast is het belangrijk goed naar je gevoel te blijven luisteren.
“ Wij hebben verschillende gesprekken gehad met investeerders. Timing is alles en soms is er gewoon geen match. In de kern zijn we een impact bedrijf dat geld verdient met de ontwikkeling van producten die gezond en duurzaam zijn. Dus als investeerder moet je daar ook in geloven en niet alleen willen gaan voor kortetermijnwinsten.”
Ultieme doel met VeggiHap
“ Wij willen dat iedereen in Europa kent VeggiHap kent, omdat we groenten in een nieuw jasje stoppen. Wie weet zijn dit op termijn nog wel veel meer producten dan enkel pasta.”
Minstens zo’n belangrijk doel: Het bouwen van een gezonde supply chain met bijvoorbeeld Afrika of Zuid-Amerika.
“ Dit zodat wij de boeren daar een betere prijs kunnen bieden voor de groenten die zij ons leveren.”
Foodmerk op de markt
Walter heeft een paar mooie tips voor iedereen die op dit moment een foodmerk op de markt wil brengen:
“ 1. Kijk naar de trends die er zijn en speel daarop in;
2. Luister naar de behoefte van je klant en begrijp wat er in de markt gebeurt;
3. Begin klein, denk groot en in partnerships, je kan niet alles alleen, zeker niet als beginnend merk.”
Ondernemers – DO
“ Ik heb een aantal lessen geleerd de afgelopen jaren, ofwel uit eigen ervaring of van mede-ondernemers.”
“ Als je een bedrijf wil bouwen rondom een innovatief product, hou het dan eerst bij dat innovatieve product of die dienst. Er zijn veel ondernemers die op veel verschillende vlakken dan tegelijk willen innoveren en ondernemen en daardoor falen.”
“ Zorg voor snelle besluitvorming en dat je handelt op basis van voortschrijdend inzicht, dit zorgt ervoor dat je bedrijf blijft groeien.
“ Communicatie is echt key. Het zorgt voor de ontwikkeling van je team, het behalen van doelstellingen en het zorgt er vooral voor dat je plezier blijft houden.
“ Last but not least en misschien nog wel het aller belangrijkst: creëer een werkcultuur waarin mensen graag werken, kunnen leren en fouten mogen maken.”
Ondernemers – Don’t
“ Niet delegeren is echt een don’t! Het micro managen van mensen zorgt ervoor dat je als organisatie niet groeit. Als ondernemer moet je op een gegeven moment de keuze maken of je alles zelf blijft doen of dat je dingen door anderen laat doen. Soms moet je gewoon kiezen voor de wet van remmende voorsprong.”
Crowdfunding
Momenteel heeft Veggihap nog een crowdfunding lopen, zodat zij de groei van vorige jaar ook de komende jaren voort kunnen zetten. De funding gebruiken ze onder andere voor een grotere productielocatie. Nieuwsgierig naar waar ze de komende tijd nog meer in willen investeren en hen daar een handje bij helpen? Check de crowdfundingpagina!