Veel bedrijven vinden het (duurzame) doel dat ze hebben met hun product of dienst het allerbelangrijkste. Ondernemers, vergeet niet óók te kijken naar de manier waarop je dat presenteert. Jouw website is je digitale visitekaartje en dat moet tip top in orde zijn. Het is zonde als bezoekers afhaken omdat je website niet duidelijk genoeg is of niet prettig werkt. We delen 4 valkuilen met je die we op veel websites tegenkomen.
Onhandige formulieren
Je kent ze wel; formulieren die totaal niet goed werken. Je wilt iets bestellen of je ergens voor inschrijven en dat lukt maar niet, omdat je een ellenlang formulier moet invullen met allerlei gegevens of een veld je telefoonnummer niet accepteert. Wist je dat veel mensen daarop afhaken en je site verlaten? Zorg dat je je formulier goed test en vraag alléén informatie die je echt nodig hebt. Op die manier zorg je ervoor dat het zo laagdrempelig mogelijk is om een formulier in te vullen. Check ook goed welke melding bezoekers krijgen als ze een veld vergeten in te vullen, daar wil je geen irritatie opwekken. Bij een foutmelding moet meteen duidelijk zijn om welk veld het gaat. Zorg ook dat je voorzichtig omgaat met verplichte velden. Als je informatie graag wil hebben, werkt het beter om een notitie te maken waarin je uitlegt waarom je die gegevens nodig hebt.
Het kan ook leuk zijn om iets ludieks in je formulier te verwerken. Een verwijzing naar je missie of een leuk geintje dat past bij je merkidentiteit. Kijk maar eens naar onderstaand formulier van een designbureau, daar word je toch blij van?
Een website zonder call to actions
Een website zonder call to actions is als een dartbord zonder roos. Je moet je bezoeker een beetje in de goede richting wijzen. Meestal besluit een bezoeker in een paar seconden of een tekst of webpagina aansluit bij wat hij zoekt. Dan is het belangrijk dat je snél en goed duidelijk kunt maken wat je je bezoeker te bieden hebt. Een goede call to action helpt daarbij en geeft antwoord op vragen. Het is vaak een button of link die bezoekers aanzet tot actie. Wel zo handig als je call to action goed opvalt. Gebruik bijvoorbeeld een opvallende kleur voor een button, of een andere lettergrootte of type dan normaal. Let ook goed op de tekst die je gebruikt. Zorg dat je je bezoeker aanspreekt en hou het kort en bondig.
Duidelijke boodschap op de homepagina
De eerste tekst die bezoekers zien is erg belangrijk. Jij weet wat je doet en je klanten waarschijnlijk ook. Maar mensen die toevallig op jouw site belanden via Google bijvoorbeeld, weten dat niet. Wat voor type bedrijf ben jij? En voor wie is de site bedoeld? Bij veel websites kom je daar pas achter door te klikken op verschillende pagina’s en dat is nu net het punt: dat doen webbezoekers niet. Als de bezoeker niet meteen ziet of hij bij jouw site aan het juiste adres is, dan surft hij weer verder. Vergeet niet dat de meeste bezoekers helemaal niet binnenkomen via je homepage, maar bijvoorbeeld via een landingspagina of een blog. Zorg dus dat je op elke pagina kort en krachtig duidelijk maakt waar je voor staat. Een duidelijke tagline helpt daarbij.
Onderzoek je doelgroep
Veel bedrijven zijn geneigd vanuit zichzelf te denken en alles te delen over wat ze doen op hun site. Wat ziet een bezoeker dan? Dat de teksten vanuit het bedrijf geschreven zijn in plaats van vóór de doelgroep. Een voorbeeld: bezoekers van de BP-website graag willen weten waar het tankstation is als ze bijna geen benzine meer hebben. Ze moeten dat weten vóórdat de benzine op raakt, dus het moet snel en makkelijk te vinden zijn. Dat is dus het doel van de bezoekers van de site. Maar de BP heeft een grote kroket op zijn slider staan en geeft op deze belangrijke plek dus geen antwoord op de vraag van bezoekers.
Welke valkuilen op websites kom jij nog meer vaak tegen? Laat het ons weten!
Meer weten?
Bekijk ook de blog in 6 stappen naar een ijzersterke contentstrategie voor je website