Je kent het wel. Ooit kwam je per toeval op een site terecht, na wat googelen. Een site met steengoede recepten. Een blog met handige financiële tips. Of een webshop die tweedehands meubels opzoekt en er pareltjes van maakt. Nu ga je regelmatig terug. Omdat de informatie precies is wat je zoekt, en er regelmatig nieuwe content te vinden is.
Jij wil ook meer terugkerende bezoekers op je website, maar hoe zorg je voor die ijzersterke content? Hoe bepaal jij welke content een plek krijgt op je website? Deel je informatie omdat jij die graag kwijt wil over je bedrijf? Of ken je de vragen die leven bij jouw doelgroep, en speel je daarop in?
Als jouw content de vragen van jouw doelgroep beantwoordt, komen er snel meer bezoekers naar je site. Bezoekers die steeds weer terugkomen, of misschien wel klant worden omdat jouw content aanspreekt.
We delen 6 stappen om aan de slag te gaan met jouw eigen contentstrategie. De stappen zijn de basis voor een goede strategie. Als je deze stappen doorloopt, bepaal je veel gemakkelijker die stip op de horizon voor je website.
Je kunt de 6 stappen ook heel goed toepassen op andere content, zoals social media posts of blogs.
Stap 1: krijg helder wat jij toevoegt
Vergeet vooral niet naar jezelf te kijken als je aan je webcontent werkt. Open deur? Misschien. Toch wordt het vaak vergeten. Denk dus goed na over wie jij bent en wat je toevoegt aan wat er al is. Als leidraad kun je jouw missie en visie gebruiken.
Vind je het lastig om te bepalen wat jij toevoegt? Kijk eens wat concullega’s doen. Waar zie je nog gaten en met welke content kun jij dat gat dichten?
Stel dat je een food blog wil beginnen. Dan schrijf je over wat jij het leukst vindt om te koken of bakken. Het kan slim zijn om een niche te kiezen, waarover nog niet veel geschreven wordt. Zoals makkelijke en goedkope recepten voor studenten. Of veganistische recepten, maar dan in kleine porties, voor singles. Kun je er meteen een community voor de kokende singles aan verbinden 😉
Zoek vooral ook uit waarin jij je onderscheidt. Doe dat door te onderzoeken wie jij bent, wat jij doet en hoe jij werkt. Vraag het je klanten, medewerkers of vrienden. Wat maakt je bedrijf jouw bedrijf? Dat kan ‘m in van alles zitten: eigenschappen, waarden, werkwijze, etc.
Misschien ben je een communicatieadviseur en onderscheid jij je door jouw pragmatische manier van werken. Die eigenschap zien jouw klanten terug in een praktische advies. Geen ellenlange adviesrapporten, maar een glashelder advies dat to the point is. Jouw pragmatisme zegt dan veel over jouw manier van werken, en onderscheidt jou als persoon van andere adviseurs.
Stap 2: bepaal je doelgroep
Misschien weer zo’n open deur, maar weet jij precies voor wie jij schrijft op je website? Vaak is de doelgroep van een website te breed. De content spreekt niemand écht aan. Om dat te voorkomen maak je je doelgroep eerst scherp.
Waarschijnlijk heb je verschillende typen bezoekers. Misschien wel ondernemers, maar ook mensen in loondienst, van manager tot medewerker. Het kan helpen om met persona’s te werken. Eén voor elke categorie binnen je doelgroep.
Een persona is een gedetailleerde omschrijving van een mogelijke klant. Om die fictieve klant te omschrijven, denk je na over kenmerken zoals geslacht, leeftijd, interesses, opleidingsniveau en functie.
Heb je je doelgroep verwerkt in een aantal persona’s? Dan is het heel verrassend om je eens echt goed in te leven in die klant. Doe dat door je af te vragen wat jouw fictieve klant denkt, voelt, ziet en doet. Een Empathiekaart kan je hierbij helpen.
Nu je je doelgroep in beeld hebt, wil je natuurlijk weten of jouw content ook relevant is voor die groep. Daarover meer in de volgende stap.
Stap 3: bepaal thema’s van je content
Vraag jezelf bij nieuwe content altijd af welke vraag van de doelgroep je beantwoordt. Een simpel voorbeeld: wil jij op je website alles delen over het plaatsen van zonnepanelen? Of wil je de vragen beantwoorden die jouw bezoekers hebben over zonnepanelen? Een snel kijkje op Google Trends leert je dat mensen veel googlen naar ‘subsidies voor zonnepanelen’ en ‘teruggave van BTW zonnepanelen’. Daar zit dus een vraag van je doelgroep.
De vraag van de doelgroep kun je ook goed achterhalen met online monitoring, via tools als OBI4wan of Coosto. Ook op social media kun je meer leren over je doelgroep. Vraag het je volgers simpelweg, gewoon in een post of bijvoorbeeld via polls of vraagstickers.
Als je de vraag van je doelgroep helder hebt, kun je starten met een contentkalender. In de contentkalender komt te staan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert. Een contentkalender zorgt voor efficiëntie en het helpt je om consequent te bouwen aan een relatie met je doelgroep.
Je maakt er simpel een in Google/Outlook kalender of Excel. Voor MEZpiration gebruiken wij planningstool Trello. Een erg handige tool om content gezamenlijk te plannen.
Stap 4: kies een vorm voor je content
In welke vorm giet jij de content op jouw website? Een column of een blog, een infographic, interview, whitepaper of video. Vraag jezelf af welke vorm het meest geschikt is om de inhoud helder en prikkelend over te brengen.
De keuze voor de vorm volgt als het goed is vanzelf uit de inhoud en het doel van de content. Die kun je dus niet van tevoren vastleggen in een contentstrategie. Wel kun je in de strategie vastleggen welke verschillende vormen je van plan bent om te gebruiken.
In een contentstrategie kun je ook afspreken of je een bepaalde vorm terugkerend wil plaatsen, zoals een wekelijkse column. Misschien keer jij wel wekelijks terug naar Mezpiration voor het ondernemersverhaal op dinsdag, of bezoek je elke vrijdag bijvoorbeeld je favoriete financiële blog voor de wekelijkse podcast.
Welke vorm je ook kiest, de doelgroep is ook hier weer leidend. Schat in welke contentvormen het beste passen bij de voorkeuren van jouw bezoekers.
Stap 5: leg je tone of voice vast
Een belangrijk onderdeel zijn de taal- en tekstrichtlijnen voor je website, zoals de tone of voice. Ook hier geldt de gouden regel: hou je doelgroep in gedachten. Denk ook aan de manier van communiceren die bij jouw organisatie past.
Het zou jammer zijn als je hier de plank misslaat. Denk bijvoorbeeld aan een ambtelijke organisatie die de jongere doelgroep probeert te bereiken door straattaal te gebruiken. De jongeren vinden het maar niks dat zo’n organisatie ‘overduidelijk te hard probeert’, waardoor het tegenovergestelde bereikt wordt.
Andere interessante vragen zijn: Spreek je je doelgroep aan met jij of u? Wat is het taalniveau van je doelgroep? Maak je gebruik van jargon of juist niet?
Bedenk ook hoe de tekst op je website opgemaakt wordt, bijvoorbeeld welke tussenkoppen je gebruikt of hoe lang je inleiding mag zijn.
Stap 6: maak beheer- en procesafspraken
Stap 6 is alleen maar interessant voor jou als je met een team aan je website werkt. Vergeet niet om afspraken vast te leggen in de contentstrategie. Afspraken zoals: Wie beheert de website en hoe kom je aan nieuwe content? Wie bepaalt de onderwerpen of levert input? Wie schrijft welke content en hoe ziet het proces eruit? Over dat soort vragen denk je na tijdens deze stap.
Denk ook aan vragen zoals: Wat zijn de rollen van de teamleden en hoe vaak is er overleg? Is er altijd afstemming nodig of niet, en hoe verloopt die? Beheer- en procesafspraken zoals deze versloffen gemakkelijk, wat de content soms niet ten goede komt. Door ze op een aantrekkelijke manier vast te leggen, zorg je dat afspraken minder snel vergeten worden.
Aan de slag met je contentstrategie
De stappen van de contentstrategie voor je website in een notendop: denk na over je doelgroep en maak concreet wat jij kunt toevoegen. Bedenk vervolgens over welke thema’s jij gaat schrijven en in welke vorm je je content giet. Tot slot leg je de tone of voice vast en denk je na over het proces.
Volg de 6 stappen en maak stap voor stap jouw eigen contentstrategie. Het zal je helpen om te bepalen welke content je wel en niet deelt op je website. De strategie dwingt je om keuzes te maken en te finetunen. Het resultaat? Succesvolle content die zorgt voor terugkerende bezoekers.
Hopelijk hebben we je aan het denken gezet. Misschien heb je zin gekregen om direct aan de slag te gaan.
Staat je contentstrategie als een huis? Dan zijn deze 5 tips voor het creëren van meer media-aandacht misschien iets voor jou.