In 7 stappen naar een ijzersterke contentstrategie voor je website

7 stappen voor een contentstrategie voor je website

Op basis waarvan bepaal jij nou welke content, in welke vorm, een plek krijgt op jouw website? Deel je informatie omdat jij die graag kwijt wil over je bedrijf? Of weet je welke vragen bij je doelgroep leven en hoe je daarop in kunt spelen? Met een aantal stappen creëer je meer duidelijkheid voor jezelf en je team tijdens het bouwen of beheren van een website. Deze 7 stappen zijn de basis voor je contentstrategie, waarmee je veel gemakkelijker die stip op de horizon bepaalt (en blijft volgen!) voor je website. We laten je zien hoe! Je kunt de 7 stappen overigens ook heel goed toepassen bij andere content zoals social media posts of blogs.

Stap 1: krijg helder wat jij toevoegt

Vergeet vooral niet naar jezelf te kijken als je aan de slag gaat met je (nieuwe) website. Denk goed na over wie jij bent en wat je toevoegt aan wat er al online te vinden is. Als leidraad kun je jouw missie en visie gebruiken. Als je het lastig vindt om te bepalen wat jij kunt toevoegen, kijk dan eens wat concullega’s doen. Waar zitten nog gaten en met welke content kun je dat gat dichten? Maar het belangrijkste is dat je vooral kijkt waarin jouw onderscheidend vermogen ligt aan de hand van wie jij bent, wat jij doet en hoe jij werkt. Vraag je klanten, medewerkers of vrienden eens wat je merk jouw merk maakt. Dat kan in van alles zitten: eigenschappen, waarden, werkwijze, etc. Als je dat soort vragen helder hebt, is het belangrijk om te achterhalen of wat jij wil toevoegen ook relevant is voor jouw doelgroep. Om te zorgen dat jouw doelgroep erachter komt dat jouw content relevant is, zijn zichtbaarheid belangrijk en dat je in staat bent om te vertellen welk ‘probleem’ jij oplost of welk plezier je brengt met je product of dienst. Maar dat is iets voor een andere blog.

Stap 2: bepaal je doelgroep

Misschien een open deur, maar weet jij heel precies voor wie jij schrijft op de website? Vaak genoeg zie je dat de doelgroep van een website veel te breed is, waardoor de content eigenlijk nét niemand aanspreekt. Maak je doelgroep dus eerst scherp. Waarschijnlijk heb je verschillende typen bezoekers. Het kan helpen om met persona’s te werken: categorieën binnen de groep personen die je wil bereiken. Bij het maken van persona’s kun je nadenken over kenmerken zoals geslacht, leeftijd, interesses, opleidingsniveau en functie. Leef je dan eens echt goed in door jezelf af te vragen wat jouw fictieve persona denkt, voelt, ziet en doet. Een Empathiekaart kan je hierbij helpen. Heb je je doelgroep scherp? Zorg dan dat iedereen die voor jouw website schrijft precies dezelfde doelgroep in gedachten heeft tijdens het schrijven. 

Stap 3: bepaal thema’s van je content

Het belangrijkste bij het bepalen van de content die bij jouw website past, is dat je weet voor wie je schrijft en waarom. Vraag jezelf bij het schrijven of checken van nieuwe content altijd af welke vraag van de doelgroep je beantwoordt met het plaatsen van die content. Dat is een denkwijze die je jezelf moet aanleren. Een simpel voorbeeld: wil jij op je website alles delen over het plaatsen van zonnepanelen? Of wil je de vragen beantwoorden die jouw bezoekers hebben over zonnepanelen? Een snel kijkje op Google Trends leert je dat mensen veel googlen naar ‘subsidies voor zonnepanelen’ en ‘teruggave van BTW zonnepanelen’. Daar zit dus een grote vraag van je doelgroep. De vraag van de doelgroep kun je ook goed achterhalen met online monitoring, via tools als OBI4wan of Coosto. Als je actief bent op social media kun je ook daar veel informatie over je doelgroep ophalen, door het je volgers simpelweg te vragen met polls of vraagstickers.

Als je die vraag (of vragen!) helder hebt, kun je starten met een contentkalender. In de contentkalender komt te staan wanneer, wat, voor wie en in welke vorm je iets publiceert en wie er verantwoordelijk voor is. Een contentkalender zorgt voor rust en efficiëntie. En vooral bouw je consequent aan een relatie met je doelgroep én zijn deadlines lang van tevoren duidelijk voor alle betrokkenen. Je maakt er simpel zelf een in Google/Outlook kalender of Excel. Voor MEZpiration gebruiken wij planningstool Trello, ook een handige tool om gezamenlijk met een contentkalender te werken.

Stap 4: kies een vorm voor je content

In welke vorm giet jij de content op jouw website? Dat kan een column of een blog zijn, een infographic, een interview, een whitepaper of een video. De keuze voor de vorm moet áltijd voortvloeien uit de inhoud en het doel van de content zelf. Welke vorm leent zich het beste om de inhoud helder en prikkelend weer te geven? Die kun je dus niet van tevoren vastleggen in een contentstrategie. Wel kun je bepalen welke verschillende vormen je wil gebruiken op de website. En bijvoorbeeld dat je een bepaalde vorm terugkerend wil plaatsen, zoals een wekelijkse column. Hierin is de doelgroep weer leidend. Schat altijd in welke contentvormen het beste passen bij de (media)voorkeuren van jouw bezoekers.

Stap 5: leg taal- en tekstrichtlijnen vast

Stel altijd taal- en tekstrichtlijnen vast voor je website. Vooral als er meerdere mensen betrokken zijn, is uniformiteit in de teksten iets wat regelmatig misgaat. Ook hier geldt de gouden regel: houd altijd je doelgroep in gedachten. Maar denk ook aan welke manier van communiceren bij jou als organisatie past. Andere vragen kunnen zijn: Spreek je je doelgroep aan met jij of u? Wat is het taalniveau van je doelgroep? Maak je gebruik van jargon of juist niet? Leg ook vast hoe tekst op je website opgemaakt wordt, bijvoorbeeld van welke tussenkoppen je gebruik maakt of hoe lang je inleiding maximaal mag zijn.

Stap 6: houd rekening met de kaders van je organisatie

Denk na over afspraken en richtlijnen die mogelijk gelden voor jouw bedrijf. Soms kun je ervoor kiezen bijvoorbeeld geen politiek gevoelige zaken te delen, maar neutraal te blijven. Of juist wel, als je doel is om mensen wakker te schudden en tegen bestaande patronen ‘aan te schoppen’. Misschien zijn er bepaalde samenwerkingen die je graag extra aandacht wil geven, en anderen waarover je juist niet openbaar wil communiceren. Belangrijke of handige kaders en richtlijnen zoals deze, kun je vastleggen in de contentstrategie.

Stap 7: maak duidelijke beheer en procesafspraken

Wie beheert de website en hoe kom je aan nieuwe content? Wie bepaalt de onderwerpen of levert input? Wie schrijft of maakt de media? Over dat soort vragen denk je na tijdens deze stap. Denk ook aan vragen zoals: Wat zijn de rollen van de verschillende betrokkenen en hoe vaak is er overleg? Is er altijd afstemming nodig of niet, en hoe verloopt die? Beheer- en procesafspraken zoals deze versloffen gemakkelijk na een tijdje wat de content soms niet ten goede komt. Door ze op een aantrekkelijke manier vast te leggen, zorg je dat de afspraken minder snel vergeten worden.

Aan de slag met je contentstrategie

Kortom: denk voor (de start van) je website na over jouw doelgroep en heb helder wat jij kunt toevoegen. Leg vervolgens in een contentstrategie afspraken en richtlijnen vast over kaders, beheer en proces, de vorm en het thema van de content en taal en tekst. Zo creëer je een duidelijke lijn in je content en zorg je dat de content gemaakt wordt vanuit een behoefte van je doelgroep. Met als resultaat succesvolle content! De contentstrategie dwingt je om keuzes te maken en te finetunen. Hiermee voorkom je het maken van slordige fouten en inconsistenties. Hopelijk hebben we je aan het denken gezet en heb je zin gekregen om direct aan de slag te gaan!

Staat je contentstrategie en website als een huis? Dan zijn deze 5 tips voor het creëren van meer media-aandacht misschien iets voor jou.

Reacties