Vraag jij het je wel eens af na weer een dag op je werk te zijn geweest: “ Voeg ik eigenlijk wel voldoende toe?” Doe het eens, wie weet verandert het jouw leven net zo ingrijpend als dat van Joep!
Word je gemist?
Joep had veel plezier in zijn werk, hij zat in het transitieteam van een grote energiemaatschappij. Hij hielp bij het maken van een belangrijke switch in de organisatie in het denken en doen van het management. Toch begon hij zich af te vragen of mensen hem zouden missen als hij er ineens 3 weken niet zou zijn. Hij wist dat hij wel in staat was mensen in beweging te krijgen, maar vond toch dat het te weinig impact had, dat hij onvoldoende toevoegde. Hij nam het dappere besluit om ontslag te nemen.
Samen met zijn vriendin besloot hij een jaar te gaan reizen. De beste beslissing ooit! Hij kwam helemaal los van het moeten en er ontstonden tijdens deze reis drie belangrijke inzichten over wat hij wilde: Iets doen met zijn talent mensen in beweging te krijgen, zelf verantwoordelijk zijn voor zijn reilen & zeilen en iets doen voor mensen die niet de mogelijkheid hebben gekregen zichzelf te ontwikkelen en hun talenten te benutten.
Koeckebackers
Terug in Nederland ontstond met de tijd het idee voor Koeckebackers. Koeken maken die passen bij de huidige food trends en die bakken met mensen die coaching kunnen gebruiken.
Overtuigd van zijn idee besloot hij een stageplek te gaan zoeken om het koekenbakken te leren. Hij ging aan de slag bij Landmarkt. Na drie maanden kon hij daar werken als teamleider en in ruil hiervoor kreeg hij een meter schap ter beschikking om zijn eerste Koecken te kunnen verkopen.
Bij Landmarkt ontmoette hij zijn compagnon, Marien, die samen met hem dit avontuur wel aan wilde gaan. Het idee voor Koeckebackers lag er in grote lijnen en samen gingen ze aan de slag met het schrijven van een goed business plan.
Ontwikkelprogramma
Naast het verkopen van de Koecken, werd in 2014 met een pilotgroep het ontwikkelprogramma getest en ook dit was een succes! Hierna kon er verder worden bijgeschaafd en hadden de mannen een strak plan dat nodig was om de financiering rond te krijgen. In 2015 was die financiering eindelijk rond.
Het is hard werken geweest (en nog steeds), maar het resultaat mag er wezen! Het is een compleet concept geworden, volledig gebaseerd op de punten die voor Joep belangrijk waren.
Koeckmerk, talentontwikkelprogramma en de Koeckbar
Koeckebackers bestaat uit drie belangrijke componenten: Het Koeckmerk, het Talentontwikkelprogramma en de Koeckebar.
Het Koeckmerk is een merk met een sterke commerciële inslag, inspelend op de huidige trends. Er wordt goed gelet op zo min mogelijk verspilling, eerlijke producten, geen onnodige toevoegingen en ze zorgen voor ketentransparantie. De verkoop van de Koecken moet ervoor zorgen dat de Koeckebackers zelfstandig en onafhankelijk kunnen bestaan.
Het Talentontwikkelprogramma geeft mensen de kans om te ontdekken waar ze goed in zijn en waar hun kracht ligt. Dit zijn mensen die hier nog niet eerder de kans voor hebben gekregen, om welke reden dan ook. Joep wil met het programma mensen helpen meer uit het leven te halen en laten zien wat hun talent is, want iedereen heeft een talent. Ze werken niet alleen mee in de bakkerij, maar worden 9 maanden lang intensief gecoacht en begeleid. Het programma levert zeer gemotiveerde medewerkers op die dolgraag aan de slag gaan bij hun toekomstige werkgever! Ze weten wat ze willen, kunnen en waar ze energie uithalen.
Het laatste component is de Koeckebar. Deze bar is meteen de bakkerij. Je kunt hier langsgaan voor een kop koffie en een lekkere Koeck en meteen meekijken in de bakkerij. De mensen die in het ontwikkelprogramma zitten, helpen mee de Koeckebar te runnen en komen hier direct weer onder de mensen.
Sociaal ondernemen & commercie
Een compleet en goed uitgedacht concept. Wat gezelligheid, ontwikkeling van talent en commercie samenbrengt. Het heeft een tijd geduurd voordat alles rond was, maar het staat nu als een huis!
De Koecken liggen al op veel plekken in Amsterdam en op een aantal plekken in Utrecht. En er komen iedere maand weer verkooppunten bij.
De droom van Joep en Marien is meerdere Koeckebarren verspreidt door Nederland. Dit maakt grotere productie van de Koecken mogelijk en ook kunnen er dan meer mensen deelnemen aan het Talentontwikkelprogramma.
Wat Joep anderen adviseert aan mensen die willen ondernemen met een missie?
“Ben je goed doordrongen van je drijfveren. Heb heel helder waarom je dit wilt doen en waarom het je energie gaat geven. Heb duidelijk wat je er uit wilt halen. En zet de cijfers op papier: Wat gaat het kosten, dus wat moet er inkomen.”
“En het moet je niet alleen om geld gaan, want je kunt veel sneller, veel meer geld verdienen als je het sociale component weglaat.”
Zo zie je maar, sociaal ondernemen hoeft niet meteen suf en zonder commerciële inslag, maar kan ook op deze manier!
UPDATE (november 2019):
De Koeckbar is inmiddels verhuisd: Argro Businesspark 75, Wageningen. De uitstraling van de Koeckebackers is flink onder handen genomen en dat is te zien! De koeken zijn nu verpakt in prachtige verpakkingen die je ook goed cadeau kunt doen! Heb je ze al gezoen in de winkels? Ziet er super uit in het schap, ze springen eruit. En dat is toch wat je wil, tussen al die andere koeken.
En het talent-ontwikkelprogramma heet nu het ‘ Volg je hart’ programma en bestaat uit een traject van 12 maanden. Meer informatie daarover vind je hier.