Labfresh ontstaat vanuit de behoefte te innoveren, vernieuwen en te ondernemen. Samen een nieuwe uitdaging, de hectiek van een start-up, maar dan wel met iets bijzonders. Het verhaal van Lotte en Kasper die samen Labfresh ontwikkelden!
Op mijn eerste vraag aan Lotte komt een waterval aan informatie. Vol enthousiasme begint ze te vertellen over het bedrijf dat zij en haar vriend Kasper kort geleden begonnen en wat een vliegende start maakt.
Kasper en Lotte ontmoeten elkaar wanneer Lotte komt werken bij de eerste onderneming die
Kasper opzet, Cloakroom, een personal shopping website voor mannen. Het bedrijf wordt overgenomen en Lotte en Kasper werken mee bij de nieuwe eigenaren om alles goed over gedragen te krijgen. Maar dit is niet wat ze willen blijven doen, voor een ander werken. Het ondernemen lonkt.
“ We waren allebei klaar voor een nieuwe uitdaging. Een nieuw bedrijf. Samen nieuwe plannen maken en innoveren.”
Het moest iets in de mode zijn, een branche waar ze zich allebei thuis voelen, maar waar ook nog veel te innoveren valt en dat maakt het voor hun extra interessant. Ze gaan voor de combinatie van mode en techniek.
Terwijl Kasper nog in de laatste afwikkelingen zit van de overname beginnen ze met brainstormen en komen tot een uniek idee. Een nieuwe generatie overhemden. Een overhemd voor mannen dat vuil afstotend is, waar je geen transpiratievlekken in ziet en wat dus niet iedere dag in de was hoeft.
Lotte begint met research en zoekt contact met allerlei verschillende bedrijven die zouden kunnen helpen bij de uitvoer van hun plannen. Verschillende samples worden gemaakt en getest.
Ze komen tot een sample waar ze tevreden over zijn en willen hun idee graag valideren.
“ De enige manier om je idee te valideren is door te onderzoeken of mensen er voor willen betalen.”
Daarom nemen Lotte en Kasper een gewaagde sprong en zetten hun idee met hun eerste prototype op Kickstarter. En dat het een goed idee is, blijkt al snel. Binnen korte tijd verkopen ze voor 150.000 euro aan Labfresh shirts! Een van de hoogste bedragen ooit via Kickstarter in Nederland. Niet zo gek eigenlijk, want Lotte en Kasper zijn een van de eersten die de technologie, vergelijkbaar met technologieën die gebruikt worden in bijvoorbeeld sportkleding, gebruiken in een modieus kledingstuk. Het combineren van fashion en technologie is nieuw.
“ Standaarden veranderen snel. Er wordt steeds meer gemak en comfort verwacht. Dit kunnen wij bieden. Niet meer iedere dag wassen en strijken. Daar heeft niemand zin in en het is ook nog eens slecht voor het milieu.”
En hiermee spelen ze direct in op een andere belangrijke trend in de modewereld: Duurzaamheid. Gelukkig gaan steeds meer mensen bewuster om met wat ze kopen en hoeveel ze kopen. De overhemden van Labfresh hoeven minder vaak gewassen en blijven langer mooi. Technologie inzetten om zo verspilling tegen te gaan.
De aanloop periode tot aan de lancering is heel kort. In juni heeft Lotte het eerste stukje stof binnen en in januari is het filmpje op Kickstarter live gegaan. Dit is nog een voordeel van je product lanceren via crowdfunding, je hebt enkel een eerste sample nodig.
“ Na de crowdfunding konden we beginnen met de productie, de eerste shirts zijn in maart verstuurd. We waren dus al begonnen, voordat we ook maar een shirt hebben laten produceren.”
Het voordeel is dat je een korte voorbereidingstijd hebt en mensen die je supporten via een crowdfundings-actie weten dat ze even op hun product moeten wachten en hebben hier geen moeite mee.
Ondernemen is echt niet altijd makkelijk. Wat voor Lotte het grootste struikelblok is, is dat je er altijd mee bezig bent. Je moet soms je rust nemen, maar ja ze onderneemt ook nog met haar vriend, dus zeker dit eerste jaar is dat loslaten makkelijker gezegd dan gedaan.
“ Ondernemen is net een marathon. Als je aan het rennen bent, denk je; waar ben ik aan begonnen, maar op het moment dat die finish in zicht komt is het echt te gek.”
Er moet nog meer structuur ontstaan. Ook alle kleine dingen doen ze nu voor het eerst. Dit kost gewoon veel tijd. Maar binnenkort staan al deze dingen op papier, zijn ze allemaal een keer langs gekomen, dus zullen ze een volgende keer makkelijker en sneller gaan.
Het blijft een te gek proces en ook al is het hectisch, misschien maakt dit het wel extra leuk. Lotte en Kasper zijn beide niet van de lange lijnen. Ze willen snel kunnen schakelen, iets kunnen bedenken en direct kunnen uitvoeren. Het ondernemen past bij hun.
Inmiddels hebben ze iemand kunnen aannemen en dat is enorm fijn! Heerlijk om te zien dat er dan ineens dingen gebeuren, zonder dat je dit zelf hebt hoeven doen.
Nu komt voor Lotte een fase waar ze erg naar heeft uitgekeken. Het zelf kunnen bepalen van de bedrijfscultuur, wat weer erg past bij haar achtergrond, psychologie. Vrijheid en ownership, twee kernwoorden voor Lotte. Werknemers die gelukkig zijn, met plezier naar hun werk gaan, zullen minder vaak ziek zijn.
Als ik aan Lotte vraag waar ze het meest van geniet, is haar eerste reactie ‘de vrijheid’, maar hier komt toch snel een kleine correctie op.
“ Het is het eerste wat in me op komt, maar eigenlijk heb je die ook helemaal niet. Het zit hm voor mij meer in de vrijheid van visie, cultuur en vrijheid in creëren. De uitdaging zit voor mij juist in het ervoor zorgen dat ik privé ook vrijheid houd.”
Loslaten is voor Lotte nog een absolute uitdaging, want ze is eigenlijk altijd met Labfresh bezig, maar dit is het meer dan waard als ze de leuke en lieve berichten van klanten leest.
Samen met Kasper is ze druk bezig met het verder uitbouwen van Labfresh, het bouwen aan het merk en zorgen voor een stevig fundament. Er wordt hard gewerkt aan de marketing, iedereen laten zien waar ze mee bezig zijn. Daarnaast zijn ze gestart met de zoektocht naar de juiste investeerders en zijn ze aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn Labfresh bij verschillende retailers te krijgen.
Ook wordt er gekeken hoe ze de techniek in andere fashion items kunnen toepassen. En voor de langere termijn willen ze alle technieken die ze nu gebruiken op één plek verzamelen. Het maken van de stof en het produceren van de kleding zal dan allemaal op 1 plek plaatsvinden. Dit zal helpen bij de verdere verduurzaming van Labfresh plus het productieproces goedkoper maken.
Veel plannen dus, zowel voor de kortere als lange termijn!
Het ultieme doel?
“ Dat Labfresh te vinden is in alle Nederlandse kledingkasten. En wij willen heel graag de standaard van kleding veranderen. Technologie inzetten om verspilling tegen te gaan!”
Lotte haar tip voor iedereen die rondloopt met een idee?
‘ Denk er niet teveel over na. Probeer zo snel mogelijk je idee gevalideerd te krijgen.
‘ Een product idee? Maak een basis product en laat het mensen zien, zet het op Kickstarter. Naam, logo, huisstijl etc. zijn echt ondergeschikt. Check of mensen willen betalen voor jouw product.’
‘ Durf om hulp te vragen. Iedereen helpt elkaar graag, zeker binnen de start-up community.’
En ik vroeg Lotte ook een tip voor iedereen die graag duurzaam wil ondernemen en hier geeft ze een tip waarvan ik hoop dat iedereen die goed in z’n oren knoopt J.
‘ Duurzaam is mooi, maar maak het niet je enige USP.’
Nieuwsgierig naar de shirts van Labfresh?! Check nu hun website!
NIEUW:
Check nu de nieuwe Kickstarter van Labfresh!