The Flower Family – duurzame bloemen, opbloeiende talenten

The Flower family

Nu drie jaar geleden is Jos The Flower Family gestart, samen met zijn beste vriend Laurens. Een bedrijf met een missie. Het verduurzamen van de bloemensector en het laten opboeien van talent.

Sociaal ondernemen met een stevig businessmodel

De drive om sociaal te ondernemen heeft Jos (rechts op de foto) eigenlijk van huis uit meegekregen. Zijn vader werkte voor ontwikkelingssamenwerkingsorganisaties en zette boerenprojecten op in Latijns-Amerika. De verhalen over dit werk nam hij uiteraard mee naar huis. Hij vertelde hierover en over wat het betekende voor de mensen daar.

“ Iedereen heeft geld nodig, maar er zijn verschillende manieren om het te verdienen. Ervoor zorgen dat wat je doet iedereen wat oplevert, is er bij mij met de paplepel ingegoten.”

Laurens komt uit een echte ondernemersfamilie uit Rijnsburg. Deze twee achtergronden hebben ze samengevoegd: vanuit een BV, dus niet als stichting o.i.d., impact maken, zowel op mens als milieu.

“ Drie jaar gelden stonden we allebei op een punt dat er keuzes gemaakt moesten gaan worden. We moesten allebei onze scripties gaan schrijven en waren bezig met wat we nou echt zouden willen. Dat was toch wel samen een bedrijf opzetten.”

De vader van Laurens heeft een mooi bloemenbedrijf opgezet. Dit gaat goed, maar zoals veel bedrijven in deze sector loopt het redelijk achter wat betreft verduurzaming/digitalisering.

“ We hadden even het idee om dit bedrijf over te nemen. Maar onze ambities waren wat te groot en ook niet reëel op dat moment, waarop zijn vader aangaf dat als we het zo goed wisten, we het zelf maar moesten gaan doen.”

Jos zijn scriptie werd toegespitst op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO), hoe je dit concept op de juiste manier moet gebruiken en niet als marketingtool.“ Hoe kun je nou een bedrijf opzetten dat echt de MVO drijfveren als uitgangspunt heeft. De scriptie van Laurens ging over de vernieuwing van de traditioneel georganiseerde bloemensector. En dat samen is The Flower Family geworden.”

Bloemen met een verhaal

The Flower Family is een familie van enthousiaste family members die samen mens en natuur laten opbloeien.

“ Met alles wat we doen willen we betekenisvol zijn voor mens en milieu. We willen mens en natuur laten opbloeien. Daarom zijn onze bloemen afkomstig zijn van Nederlandse kwekers die op een duurzame manier telen. Verduurzaming in de bloemensector is hoognodig, dus daar willen wij echt het verschil gaan maken.”

 The Flower Family  – Talenten

De andere drijfveer voor The Flower Family is het laten opbloeien van mensen. Er zijn nog steeds veel mensen die thuiszitten, die tussen wal en schip zijn geraakt, niet meer echt mee kunnen doen. Hen weer laten opbloeien is onderdeel van waar The Flower Family voor staat.

“ Wij noemen hen onze talenten. Want iedereen beschikt over talenten en tekortkomingen. Het is zaak om de focus te leggen op het talent. Wij bieden een vertrouwde en gezellige werkplek, zodat onze talenten weer onderdeel worden van iets moois en sterker in het leven staan.”

Vallen en opstaan

The Flower Family van nu stond er echt niet in een keer. Het is best wel even zoeken geweest naar de juist product-market fit.

“ B2B/B2C, op welke manier doe je de logistiek, hoe kun je de inkoop zo goed mogelijk inrichten. Een paar van de vragen waar wij ons de afgelopen jaren mee bezig hebben gehouden.”

Het is vallen en opstaan geweest. Maar dat maakt het ondernemen voor Jos ook juist zo leuk.

“ Natuurlijk is het zaak dat je niet te hard valt, je moet wel weer kunnen opstaan. Maar van iedere keer dat je valt, leer je en kun je het een volgende keer anders en beter doen.”

De grootste wijzigingen van de afgelopen jaren hebben bijvoorbeeld gezeten in het logistieke proces.

“ We hadden eerst het idee dit zelf te doen met elektrische fietsen, maar dit werkte niet. Nu hebben we de logistiek uitbesteed.”

Verschillende businessmodellen

Daarnaast zijn ze begonnen met een B2C model maar al snel geswitcht naar B2B, omdat ze merkten dat er veel vraag was vanuit bedrijven naar bloemen en planten met een verhaal.

“ En op het moment hebben we toch ook weer een aanbod voor de consumentenmarkt ingericht. Mede veroorzaakt door de tijd waarin we zitten, waarin veel bedrijven gesloten zijn. Dus nu zijn we er voor zowel bedrijven als consumenten.”

Veel mensen hebben nu behoefte aan groen en mooie bloemen thuis, dus hier kunnen ze nu ook goed op inspelen.

Rabobank Foundation & Stichting Doen

Met ondersteuning van de Rabobank Foundation en Stichting Doen hebben ze The Flower Family kunnen starten.

“ Dit betekende een heel goed business plan schrijven. Met onderbouwing voor alle keuzes die we wilden gaan maken. Het heeft ongeveer een half jaar gekost om de financiering op deze manier rond te krijgen, maar we zijn hier enorm blij mee. Dit was echte een goede fit voor The Flower Family. ”

Groei – geld verdienen als sociale onderneming

Jos heeft idealen, en gaat daarom ook voor groei, want hoe groter je wordt, hoe meer impact je kunt maken. Wel vonden Jos en Laurens het belangrijk dat er eerst een goed fundament stond. Daar is de afgelopen jaren hard aan gewerkt.

“ We hebben die goede basis nu staan. We hebben eigen inkoopsoftware gebouwd, we hebben de beste kwekers, 5 echte talenten in dienst, de juiste partners, en betrokken investeerders. Nu is het tijd om die groei in te gaan zetten.”

Droom om te ondernemen

Het is altijd wel Jos zijn droom geweest, een eigen bedrijf.

“ Ik studeerde technische bedrijfskunde in Delft en tijdens mijn studie en stages raakte ik er al van overtuigd dat ondernemen echt mijn ding is. Als je echt iets wil, gaat het ook gebeuren, maar moet je wel met je volle energie op dat doel richten. Ik denk dat het bij mij daarom ook zo is gelopen, als je iets echt wil, komt het op je pad.”

Toekomst The Flower Family

De grootste impact kan worden gemaakt door nu hard te gaan groeien. Meer talenten in dienst, met meer duurzame kwekers samenwerken.

“ Over 5 jaar is The Flower Family echt een grote familie van veel enthousiaste family members en veel duurzame leveranciers en dan hebben we nog veel meer talenten in dienst, die ook elkaar begeleiden. Voor dit laatste willen we een Talent Academy opzetten. En doorgroeien naar het buitenland ligt ook echt binnen onze ambities.”

Een mooi toekomstplan is ook het opzetten van een brandstore. Een plek waar je echt het merk kunt beleven.

 Duurzame toekomst

Jos is zich ervan bewust dat om echt impact te maken, de focus moet blijven liggen op een gezond businessmodel en het aantrekken van loyale kanten die zich betrokken voelen bij het merk.

“ Naast gewoon blijven zorgen voor een mooi product, gaan we onze loyale klanten ook belonen. Hiervoor hebben we een loyaliteitsprogramma opgezet. We willen onze klanten echt meenemen in onze ontwikkelingen en de impact die we maken.”

Grootste les

“Er zijn veel momenten waarop dingen niet zo lopen als gepland of verwacht. Mijn grootste les is hier niet chagrijnig van te worden. Gewoon denken jammer dan en weer door.”

Grootste succes

“ Dit laatste is ook meteen mijn succes. Ik ben iedere dag heel gelukkig. Ik denk dat dit mijn grootste succes is. En natuurlijk daarnaast trots op de recordomzet van dit jaar en het vijfde talent dat we daardoor in dienst hebben kunnen nemen.

Maar elke dag kunnen doen wat je echt leuk vindt, dat is echt mijn grootste succes.”

Wat Jos wel had willen weten voordat hij begonnen met ondernemen?

“ Dingen gaan langzamer dan je verwacht. Er komt meer bij kijken dan je van tevoren kunt bedenken. Zo ben ik vrij naïef geweest in het opzetten van mijn marketingplan en het stellen van realistische doelen.”

Jos zijn Do & Don’t voor collega-ondernemers?

Do

“ Laat je niet uit het veld staan door tegenslagen en vier je successen. Laurens en ik gaan sowieso twee keer per jaar samen op reis. Feest vieren, brainstormen, successen vieren.

En wij zijn 100% eerlijk naar elkaar. Dat is denk ik cruciaal binnen een bedrijf, daardoor brengen we ook een bepaalde familiaire cultuur. Iedereen heeft z’n taken en verantwoordelijkheden, maar we werken samen naar hetzelfde doel. Een uitgesproken cultuur zorgt er ook voor dat je mensen blijft aantrekken die bij het bedrijf passen. Het gaat bij ons niet alleen over zaken, maar ook of je gewoon gelukkig bent in het leven. Dingen moeten besproken kunnen worden.”

Don’t

” Een grapje binnen de bloemensector: ‘ Ga nooit in de bloemen.’” 

 

Meer weten over The Flower Family of iemand verrassen een van de mooie boeketten?Neem vooral even een kijkje op hun site!

MEZpiration staat vol andere mooie ondernemersverhalen vol met inspiratie, tips & tricks. Je leest ze hier!

 

 

 

Reacties