Me & Mats: Say you care  – Ondernemersverhaal

Me & Mats ondernemersverhalen

Astrid van der Hoeven heeft vanuit iets intens verdrietigs iets prachtigs laten ontstaan: haar merk Me & Mats. Vernoemd naar haar overleden zoontje. Met Me & Mats wil ze iedereen aanmoedigen gewoon te zeggen tegen de mensen om je heen wat je eigenlijk al zo lang wilt zeggen.

Door het overlijden van haar zoontje wordt Astrid zich ervan bewust hoeveel we zeggen wanneer het niet meer kan, in plaats van op het moment dat het gewoon wel kan, maar we ons er ongemakkelijk bij voelen of wellicht niet de directe noodzaak voelen.

“ Niet lang na het overlijden van Mats bedacht ik een gemakkelijk manier om gewoon te zeggen wat we willen zeggen, omdat we iemand bijzonder vinden of iemand bijvoorbeeld iets bijzonders doet. Ik ben hier zelf ook echt slecht in, ja na een paar flessen wijn komt het er wel uit haha.”

Het begint met zeven kaarsen, die ze zelf gebruikt om te geven aan vrienden en familie. Zeven kaarsen met een boodschap, die het makkelijker maken te zeggen wat je eigenlijk altijd hebt willen zeggen en ook stil te staan bij de fijne mensen die je om je heen hebt.

“ Allemaal ingepakt in een wikkel met de boodschap erop, want niets is leuker dan iets kunnen uitpakken. Als ik iets voor mezelf koop, laat ik het altijd inpakken, dan is het pas echt een cadeau.”

De kaarsen vallen in de smaak, veel mensen in de omgeving van Astrid ervaren hetzelfde ongemak en vinden het idee van een kaars kunnen geven met een boodschap erg leuk.

Stap naar ondernemerschap

Astrid is niet van plan te gaan ondernemen, maar een aantal jaar na het overlijden van Mats merkt ze dat het werk wat ze doet haar niet meer hetzelfde plezier brengt als voorheen.

“ Hart en hoofd zijn op dat moment niet meer in balans. Ik besluit ontslag te nemen. In deze periode krijg ik steeds vaker te horen dat ik iets met de kaarsen moet gaan doen. Een vriendin van me zegt: ‘Waarom ga je niet op een beurs staan.’ Ik besluit dit te doen, ook al heb op dat moment ik nog geen voorraad of, op prijzen na, verdere dingen helemaal uitgedacht.”

Haar vriend geeft haar dat laatste zetje in de rug en ze laat, nu zes jaar geleden, de eerste 500 Me & Mats kaarsen produceren. Vanaf dat moment gaat het snel.

“ De eerste maanden ben ik met vriendinnen bezig in mijn keuken de kaarsen in te pakken en brengt mijn vader de eerste orders voor me rond. Hoe gezellig dit ook was, als ik het serieus wilde aanpakken, moest er natuurlijk geprofessionaliseerd.”

Me & Mats – Let us do the talking

Met Me & Mats wil Astrid mensen inspireren en motiveren te zeggen wat ze willen zeggen.

“ Als wij de wereld een beetje mooier kunnen achterlaten, dan is het geslaagd en ik geloof dat dat gebeurt als we vaker dingen naar elkaar zouden uitspreken.”

Productie in Nederland

Al vanaf het begin heeft Astrid ervoor gekozen de productie in de buurt te houden.

“ Alles moest voor mij te berijden zijn, dus ik heb gekozen voor een straal van 300 kilometer, zodat ik altijd in de auto kan stappen en langs kan gaan. Hierdoor kwam ik erachter hoeveel mooie ambachtslieden er in Nederland zitten. Heel leuk om de producten voornamelijk dicht bij huis te kunnen laten maken.”

Sommige dingen zijn niet in Nederland te vinden, dus die komen elders uit Europa. Maar Astrid kiest altijd voor kleine producenten met passie voor hun vak.

Duurzaam ondernemen

Voor Astrid is het evident dat je het goed doet.

“ Natuurlijk kijk je eerst naar producenten in eigen land en doe je goed waar je goed kunt doen. Je kan het nooit helemaal goed doen, maar ik kies samen met mijn producenten voor dat waarvan wij denken dat we er het beste aan doen.”

Uitbreiding assortiment

Op de beurzen kwam al snel de vraag of er meer was.

“ Ik had in eerste instantie helemaal niet nagedacht over het uitbreiden van het assortiment, maar door de vraag ga je daar dan toch over nadenken. Ook hierin heb ik altijd keuzes gemaakt die dichtbij mij liggen en goed bij me passen.”

Inmiddels is het assortiment van Me & Mats verder aangevuld met diffusers, kleinere kaarsen, een bad & body lijn en thee. Uiteraard allemaal met een boodschap.

Terug naar de basis

Na vijf jaar ondernemen, komt Astrid erachter dat ze te ver af is geraakt van de kern, van waar het voor haar eigenlijk mee is begonnen en om gaat.

“ Je bent zo bezig met de operatie, we zijn hard gegroeid die eerste jaren, eigenlijk word je een beetje geleefd. Op een gegeven moment merkte ik dat het niet meer vanzelf ging. Ik wist in eerste instantie niet meteen waardoor dit kwam, maar al snel kon ik de conclusie trekken dat ik te ver was afgeraakt van waar het voor mij om gaat.”

Het afgelopen jaar heeft ze gebruikt om haar bedrijf onder de loep te nemen en opnieuw op zoek te gaan naar waar het nou eigenlijk allemaal mee is begonnen.

Samen met mijn zus, die gespecialiseerd is in emotive branding, ben ik weer op zoek gegaan naar die kern. En dat is gelukt: Say you care.”

Het voelde heel waardevol voor Astrid om terug te gaan naar die basis.

“ Mijn grootste learning van de afgelopen jaren is om wel naar anderen te luisteren, maar vooral niet met alles wat ze willen of adviseren iets te doen. Ik wil de wereld een beetje mooier maken: eerlijke & goede producten, het inzetten van sociale werkplaatsen. Hier hoort een bepaald prijskaartje bij. Wellicht niet voor iedereen interessant, maar Me & Mats producten koop je ook niet voor bijvoorbeeld de kaars, je koopt het om de boodschap, om te zeggen wat je in het diepste voelt.”

Ondernemen voor Astrid

“ Ik krijg enorm veel energie van ondernemen, ik vind het echt een feest en voorrecht om dit te kunnen doen. Alle ups en downs horen daarbij. In alles zit een les waar je weer iets mee kunt.”

Daarnaast geniet ze van alle mensen die ze tegenkomt door het ondernemen. Iedereen is bereid te helpen, mee te denken en te luisteren.

“ Ik ben zo dankbaar voor de mensen die mij de afgelopen jaren hebben geholpen. Bijzonder dat mensen dit doen, zonder er iets voor terug te verwachten.”

Toekomst

Astrid is heel blij met de weg waarop ze nu zit, het voelt weer goed, het stroomt weer.

“ Ik wil er nu voor zorgen dat ik een goede balans houd tussen werk en privé. En wat ik ook superbelangrijk vind en wat naar mijn idee enorm gaat bijdragen aan een duurzame toekomst voor Me & Mats, is eerlijkheid en transparantie. Altijd belangrijk geweest binnen het Me & Mats team. Open communicatie over wat mensen nodig hebben, eerlijk en transparant zijn over waar behoeftes liggen.”

Ondernemers tips

Astrid haar DO?

“ Ga iets doen met de ideeën die je hebt, niet langer over nadenken. Ik heb behoorlijk wat koffies gedronken met mensen met mooie bedrijfs-ideeën. Blijf niet hangen in dat concept. Ik had zelf ook geen plan, ben gaan doen en heb gaandeweg alles verder uitgewerkt en uitgedacht.”

Astrid haar DON’T?

Volgens Astrid zijn er geen don’ts.

“ Je kunt me bellen en ik kan wel 60.000 fouten noemen, ik heb ze allemaal gemaakt, maar ze waren ook allemaal nodig om me te brengen waar ik nu sta. Dus maak die fouten, omarm ze en lacht er (later) om.”

 

Laat je inspireren door nog veel meer mooie ondernemersverhalen en ondernemers tips!

 

 

 

 

 

 

Reacties