Na een studie eventmanagement kan Melanie blijven werken bij het bedrijf waar ze eerder een bijbaan had. Ze werkt hier als marketing- communicatiemedewerker en is ook verantwoordelijk voor de organisatie van de evenementen.
Ondernemen staat al best een tijdje op haar wensenlijstje, maar ze heeft altijd het gevoel gehad dat ze dan met iets heel vernieuwends en unieks zou moeten komen. Iets dat nog niemand heeft gedaan of gemaakt. Dus deze wens schuift ze voor zich uit, want dit idee is er nog niet..
En dan blijkt haar werkgever haar geen vast contract te kunnen bieden. Heel jammer, maar ook een kans.
“ Ik stond eigenlijk weer een beetje op een startpunt, dus waarom niet die sprong in het diepe wagen, het ergste wat kan gebeuren is dat het niet lukt en ik weer ergens in loon dienst ga.”
De eerste stap is gezet. Maar wat moet het gaan worden? In eerste instantie hangt Melanie nog aan het idee dat het iets heel bijzonders en vernieuwends moet zijn om eruit te kunnen springen.
Maar dan trekt ze een hele goede conclusie: Ze gaat doen waar haar kracht ligt, waar ze goed in is.
“ De angst het zoveelste evenementenbureau te zijn en waarom mensen dan voor mij zouden kiezen, heb ik zo snel mogelijk van me afgeschut. IK GA DIT DOEN, OP MIJN MANIER!”
Ze krijgt de kans rustig in het ondernemende leven te rollen, ze kan het eerste half jaar 24 uur per week op freelance basis bij haar oude werkgever aan de slag.
Nu een half jaar geleden is het dan écht begonnen. Melanie lanceert haar bluepurple/events! De naam?
“ Ik droomde dat ik zong in een band, die The Blue Purple heette. De volgende dag meteen gekeken en de naam was nog beschikbaar, dus bluepurple/events it was!”
Het ondernemen bevalt haar goed. Vooral zelf iets op kunnen bouwen vanuit niets, geeft een voldaan gevoel. Waarom ze toch voor bluepurple durfde te gaan, ondanks het feit dat ze weet dat er al heel veel evenementenbureaus zijn, is omdat ze de dingen op haar manier doet.
Ze zorgt voor een frisse wind in het land van de bedrijfsevenementen en laat bedrijven zien hoe evenementen een onderdeel kunnen en moeten zijn van je marketing- communicatiestrategie. Een evenement kan een bedrijf enorm veel waarde meegeven, mits op de juiste de juiste manier vormgegeven en georganiseerd en dat is nou precies waar Melanie haar kracht ligt.
Natuurlijk zit ze nu nog in de opstart fase en die brengt ook heel wat spanning en onzekerheid met zich mee.
“ Acquisitie vind ik onwijs moeilijk. Ik heb dan snel het gevoel mensen tot last te zijn. Ik doe dit nu niet, omdat ik weet dat ik dan niet in mijn kracht sta en mijn verhaal ook niet zo over kan brengen als ik wil.”
Hoe ze nu dan aan haar klanten komt? Dat is gewoon flink aanpoten en zeker niet makkelijk. De eerste evenementen die ze heeft georganiseerd zijn via haar netwerk gegaan, via via, lauwwarme acquisitie.
Melanie werkt hard aan het loslaten van haar bescheidenheid, want die zit haar op momenten nog in de weg. Als ondernemer moet je niet bescheiden zijn. Dan volgen die klanten vanzelf en kan ze snel goed leven van bluepurple. Een spannende, maar ook super leuke periode. Jezelf uitdagen en nieuwe dingen leren en ontdekken.
Het voordeel van ondernemen is dat pieken ook echt enorme pieken zijn, echte geluksmomenten.
“ Zo ontzettend trots op mijn allereerste bluepurple evenement! Dat je ziet dat alles bij elkaar komt, dat mensen een super mooie avond hebben. Dat je je dan realiseert dat er zes maanden daarvoor gewoon niets was en je nu al zoiets moois neerzet, is echt te gek en maakt dat ik de onzekerheid op de koop toe neem.”
Melanie is vastberaden bluepurple tot een begrip te maken en ervoor te zorgen dat bedrijven groeien en ontwikkelen dankzij bluepurple/events. Haar ultieme droom is een goed lopend evenementenbureau, zoveel opdrachten dat ze een fijne groep mensen om zich heen kan verzamelen om bluepurple/events verder mee uit te bouwen. Bluepurple moet een serieuze speler worden in de evenementenorganisatie-branche.
Oh enne op de korte termijn?
” Haha, ja laten we bij het begin beginnen. Ik ben druk bezig met het opzetten van een super mooi content-programma, EVENTSPIRATION. Hiermee wil ik mijn kennis over eventmarketing met iedereen delen. Dus ik hoop dat veel mensen zich gaan aanmelden voor de nieuwsbrief, zodat zij mijn tips/tricks kunnen lezen en straks ook draaiboek formats ontvangen rondom het organiseren van evenementen. Mijn content moet zoveel toevoegen, dat een evenement organiseren voor iedereen haalbaar wordt.”
Als mensen toch geen tijd hebben om het evenement te organiseren, helpt Melanie uiteraard graag :-). We hebben afgesproken over een jaar weer af te spreken. Dan hoopt ze me te kunnen vertellen dat ze naast mooie content ook kan rondkomen van bluepurple, dat zou echt te gek zijn en daar gaat ze voor!
Melanie haar tip voor jou?
‘ Gewoon doen! Iets wat veel mensen zullen zeggen, maar het is echt zo! Ga het doen en laat dan ook vooral aan iedereen in je omgeving weten wat je plannen zijn. Op die manier kun je goed je verhaal oefenen en zorg je voor een team van mensen dat achter je staat en die met je mee kunnen denken.’
Nieuwsgierig naar wat Melanie voor jou zou kunnen beteken? Neem een kijkje op haar site.