Ondernemen met een Missie: The Food Line Up

The Food Line Up

Lotte werkte vanaf haar 22ste in de muziekindustrie als producent van festivals en concerten. Ze heeft in loondienst gewerkt, maar werkte daarnaast ook altijd als freelancer.
Daarnaast had ze een cateringbedrijf. Dit is eigenlijk ontstaan door haar moeder, die ook een cateringbedrijf had. Eten was altijd al belangrijk in de familie. Goede producten en lekker eten.

Terwijl ze aan het cateren was, bekroop Lotte het gevoel dat ze wel graag wat verantwoorde keuzes wilde maken, maar ze wist niet goed hoe ze dit moest aanpakken. Lotte wilde graag meer te weten komen over de wereld achter eten.

Op het moment dat ze minder lol haalde uit het werken als producent en zich meer wilde verdiepen in eten, kwam ze via haar vriend in contact met iemand die een academie begon, Young Food Movement.  De Youth Food Movement focust zich op de toekomst van ons eten en het maken van duurzame keuzes. Lotte geeft zich op voor de academie en dit blijkt een schot in de roos te zijn! Ze vindt het helemaal te gek!

Een half jaar lang 8 bijeenkomsten. Ze ontmoet veel interessante mensen en sprekers uit de sector. Allemaal mensen die eten interessant vinden en nadenken over een duurzame/andere manieren om met eten om te gaan. Dit geeft Lotte enorm veel energie. Allemaal mensen die haar idee over eten delen.

Na de academie weet Lotte zeker dat ze hier mee verder wil. Ze kan voor de Young Food Movement blijven werken, in eerste instantie als vrijwilliger. Ze heeft twee jaar lang de academie georganiseerd en geprofessionaliseerd. Daarnaast werkt ze als freelance producent.

Tijdens de academie ontstaat het idee om het Food Film Festival op te zetten. Hier komt Lotte haar ervaring als producent goed van pas. De organisatie van het festival heeft zij dan ook op zich genomen. Hierdoor komt ze in contact met veel verschillende chefs en ook kloppen haar oude opdrachtgevers, de festivals, weer bij haar aan, omdat zij horen dat Lotte nu iets doet met food & duurzaamheid.

Dat is een eerste stap in de richting die Lotte op wil, alleen het concept ontbreekt nog.. Maar dat concept is snel geboren. Want er komen rond die tijd allemaal dingen bij elkaar. Lotte gelooft erin dat je niet alles kunt weten over eten, dat je je moet specialiseren in één bepaald gebied. De foodtrucks zijn in die tijd in opkomst, een manier van werken die perfect past bij wat Lotte belangrijk vindt. Foodtrucks hebben zich al gespecialiseerd, werken met een kleine keten en weten waar hun eten vandaan komt.

En veel foodtruckondernemers zijn al bezig met duurzaamheid en bewust ondernemen. Eten is altijd een beetje het ondergeschoven kindje geweest op festivals. Dit terwijl je weleens eens een act overslaat, maar nooit het eten. Zo ontstaat ‘The Food Line Up’, eten op de line up!

Vanaf dat moment is Lotte veel evenementen gaan bezoeken waar foodtrucks staan en is ze met foodtruckondernemers gaan praten. Ze is workshopavonden gaan organiseren voor de foodtruckondernemers over marketing, hygiëne en productie. Uiteraard geïnspireerd door haar werk voor de academie.

Dankzij de eerste telefoontjes vanuit haar oude netwerk, kan Lotte haar concept al snel in de praktijk brengen. De eerste drie line ups zijn een succes en al snel volgen er meer. In het eerste jaar van The Food Line Up, neemt Lotte al van 20 festivals het eten voor haar rekening!

Lotte krijgt met The Food Line Up veel media aandacht. Niet alleen door acties die ze bedenkt en door haar zichtbaarheid op festivals, maar ook door het idee en de boodschap van haar concept. En ook doordat Lotte zich vastbijt in de regelgeving rondom de vergunningen voor foodtrucks.

Het festival seizoen is kort. Door met mensen in gesprek te blijven over haar bedrijf, ontstaat het idee om zich met The Food Line Up ook op zakelijke evenementen te richten. Deze markt is voor Lotte echter onbekend terrein. Daarom benaderd ze iemand vanuit het Young Food Movement netwerk. Ze vraagt haar de zakelijke markt op te zetten en ook meteen partner te worden van The Food Line Up.

Samen presenteren ze zich op een beurs. En hier blijken ze precies op het juiste moment te zijn, door de aandacht die er op dat moment ontstaat voor food.

Het Best Kept Secret festival is een echte klapper. Er is grote interesse voor de nieuwe manier van cateren: Niet één partij, maar allemaal specialisten bij elkaar die zorgen voor het eten op een enorm festival.

In de eerste twee jaar van The Food Line Up gebeurt er zoveel dat het Lotte teveel wordt. Ze krijgt een enorme burn-out. Dit komt voor Lotte niet helemaal als een verrassing. Voor The Food Line Up is het al het combineren van haar werk voor de academie en het freelancen en ook de startupfase van The Food Line Up kost natuurlijk enorm veel tijd en energie.

Gelukkig zorgt haar partner ervoor dat The Food Line Up gewoon doordraait tijdens Lotte haar afwezigheid. Zij bouwt de zakelijke markt verder uit en die beslaat inmiddels 80% van de omzet.

Het is dus gelukkig goed blijven gaan met The Food Line Up en het voornaamste is dat het weer goed gaat me Lotte. Het heeft wel veel tijd gekost, alles bij elkaar 2,5 jaar. Dit betekent niet dat Lotte al die tijd thuis heeft gezeten, maar het duurt lang voordat ze weer helemaal zichzelf is.

Door de groei van The Food Line Up is er ruimte gekomen om iemand aan te nemen. Lotte en haar partner willen er graag iemand bij die alles kan oppakken waar zij eigenlijk niet aan toekomen. Ze besluiten vorig jaar een interim zakelijk leider aan te nemen, zodat ze eerst kunnen ervaren hoe dit is. Het klikt meteen, dus als gauw maken zij van zijn interim functie een vaste functie. Hij nu de zakelijk directeur van de The Food Line Up.

Met deze extra kracht is het tijd voor een belangrijke vervolg stap, van startup naar start-over! Hierbij brengen ze de basis helemaal opnieuw in beeld: Waar staan we voor? Wie zijn onze klanten? Wat willen we uitstralen?

Op dit moment zijn ze druk bezig met het verder uitbouwen van een goede basis. Ze willen graag hun boodschap duidelijker overbrengen. Wanneer je The Food Line Up kiest voor het cateren van een event, kies je niet alleen voor variatie, maar ook voor specialisme en duurzaamheid. Samen zet je food in de spotlight.

Lotte blijft bezig met het door ontwikkelen van haar concept en is nu aan het brainstormen over foodconcepten voor andere locaties. Zo zijn er bijvoorbeeld gesprekken met Schiphol en is er al een pop-up geweest op Rotterdam Centraal. Lotte vindt dat er meer keuze vrijheid moet zijn, je moet kunnen eten wat bij je past en waar je zin in hebt.

De startup fase is enorm hard rennen geweest. Dit heeft Lotte op een gegeven moment opgebroken. Het speelde al langer, maar je bedrijf in de start fase loslaten is écht moeilijk. Lotte heeft er voor gekozen parttime te werken en ze vindt het heerlijk dat die ruimte er nu is.

Lotte haar uitgangspunt is altijd de wens tot verandering geweest. The Food Line Up is een optelsom van alles wat Lotte heeft gedaan en waar ze voor staat. Het ondernemen geeft haar de vrijheid om de dingen te doen op een manier die bij haar past en te doen waar zij goed in is. Zij houdt zich binnen The Food Line Up enkel nog bezig met het bewaken van het DNA, het bewaken van de reden waarom ze er ooit mee gestart is. En ze is ook nog steeds aangesloten bij de Young Food Movement, nu als coach.

The Food Line Up bestaat dit jaar 5 jaar en dat gaat groots gevierd worden, want het is belangrijk je successen te vieren. Ook iets waar Lotte zich bewust van is geworden de afgelopen jaren. Je doet dit snel te weinig, terwijl je zoveel mooie dingen meemaakt, die mogen gevierd worden!

Hoe de toekomst gaat zijn, weet Lotte niet. Haar missie blijft het brengen van verandering. Dit kan zijn binnen The Food Line Up, maar het kan ook zijn dat ze dat ergens anders in gaat zoeken, op het moment dat ze merkt dat ze dit bij The Food Line Up niet meer kwijt kan. Stoer om dit zo te durven zeggen, vind ik!

Tips van Lotte:

“ Het is heel belangrijk je passie achterna te gaan, maar staar je er niet op blind. Je bent vaak bereid veel verder te gaan, minder geld te accepteren en je zelf naar de achtergrond te schuiven. Blijf jezelf op de eerste plek zetten. Kies eerder voor minder harde groei, op een gezonde manier.”

Wat daarnaast volgens Lotte het belangrijkst is om die vliegende start te kunnen maken?

“ Ga praten! Leg je idee voor aan zoveel mogelijk mensen, want als je je idee niet durft te delen dan ontwikkelt het zich niet en dan blijf je twijfelen. Ga praten met andere ondernemers, met iemand die verstand heeft van financiën, iemand die heel creatief naar dingen kijkt, etc. Door te praten kom je erachter waar je blij van wordt en waar je blij van wordt zit energie die hoog belastbaar is.

Als je veel praat, ontwikkelt je idee zich en krijg je de bevestiging die je nodig hebt. Wel heel belangrijk dat je iets toevoegt dat er nog niet is, dat is de basis van je businessmodel. Als dat er nog niet is of je kunt het nog niet goed verwoorden, moet je terug naar de tekentafel.”

Wat zou jij willen veranderen? Is er iets waar je je al lang over verbaast of aan ergert? Iets dat je graag anders zou zien? Pak het op, ga praten en ga ervoor!

Meer informatie over The Food Line Up? Neem een kijkje op de site!

 

 

 

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.