Ondernemersinspiratie: Fab. by Fabienne

Fab. ondernemersinspiratie

Al bijna 10 jaar onderweg is het accessoire label Fab. niet meer weg te denken uit het winkelbeeld. Opvallende tassen en portemonnees, met steeds het hartje als terugkerend element. Inmiddels bestaat Fab. al lang niet meer alleen uit tassen en portemonnees, maar kun je ook er ook terecht voor bijvoorbeeld telefoonhoesjes, schoenen en zelfs de eerste kleding is verkrijgbaar.

Ik sprak met Fabienne Chapot, oprichtster van Fab. Een echte ondernemer! Fabienne heeft altijd gedroomd van haar eigen bedrijf. Vroeger droomde ze al van haar eigen modelabel. Toch heeft ze eerst een andere route afgelegd. Ze is gaan studeren en kwam terecht bij een reclamebureau. Hier werd echter al snel duidelijk dat dit het niet was voor haar. Ze wilde graag iets van zichzelf.

Fabienne verlangde ernaar om onafhankelijk te zijn en zelfstandig te kunnen opereren. Fabienne heeft altijd de ambitie gehad om ver te komen. Het ondernemerschap is haar met de paplepel ingegoten. Ze heeft nog nooit echt een business plan geschreven, niet dat ze dit afraadt, maar zeker tien jaar geleden had ze zoiets van ik ga het gewoon doen.

Tijdens een vakantie op Bali ontdekte ze de mooie spullen die daar te koop zijn, waaronder meubels, schilderijen en accessoires. Ze is deze gaan importeren en verkopen in Nederland. Dat ging goed, maar wat ze merkte, was dat vooral de tassen en portemonnees het goed deden. Een schilderij koop je maar eens in de zoveel jaar. Toen ze merkte dat een tas die ze zelf had laten produceren het heel goed deed, was de stap naar een eigen label snel gemaakt.

Binnen driekwart jaar was het merk Fab. geboren. Veel van de spullen van Fab. komen nog steeds van Bali, inmiddels vanuit haar eigen fabriek. Bali is wat duurder, maar heeft kleine productiehuizen, waardoor je er kleine aantallen kunt laten maken.

DSCN0030bw     DSCN0023bw

Waar Fabienne het meest van geniet is dat ze alles zelf kan bepalen. Als je iets voor jezelf doet heb je alleen verantwoording af te leggen aan jezelf. Je hebt uiteraard wel minder zekerheden dan wanneer je in loondienst bent, wat ook van tijd tot tijd wat spanning met zich mee kan brengen. Maar Fabienne geniet enorm van het varen van haar eigen koers.

De verantwoordelijkheid die hoort bij het ondernemerschap vindt Fabienne eigenlijk het zwaarst, maandelijkse kosten, personeel etc. Als er wat mis gaat, kun je daar wel wat nachten van wakker liggen. Hier heeft ze in het begin niet echt bij stil gestaan. Je weet niet van te voren hoe groot het gaat worden en als je te ver vooruit kijkt zie je misschien ook teveel beren op de weg. Maar de verantwoordelijkheid die je draagt wanneer je een eigen bedrijf hebt dat steeds groter en groter wordt, moet je niet onderschatten. Het ondernemen moet wel echt bij je karakter passen en dat is bij Fabienne zeker het geval.

DSCN0026bw2Fab. bestaat alweer bijna 10 jaar dus als ik vraag naar enkele hoogtepunten moet Fabienne hier toch heel even over nadenken. Dingen die er uitspringen voor haar zijn de Citroën DS3 die ze hebben gemaakt, toch gaaf om je eigen auto te hebben. Ze maakten een speciale collectie voor KLM businessclass en er was natuurlijk recent de samenwerking met Hema. Toch bijzonder dat zo’n grote keten met jouw merk wil samenwerken.

Fabienne is trots op haar team en kan echt genieten tijdens teamuitjes als ze iedereen bij elkaar ziet en zich bedenkt hoe hard ze samen werken om van Fab. het succes te blijven maken dat het
is.

Ondernemen gaat uiteraard met vallen en opstaan, dit geldt eigenlijk voor iedere ondernemer, dus ook voor Fabienne. Zo heeft ze behoorlijke productie problemen gehad bij een nieuwe leverancier. Het is belangrijk in dit soort situaties snel beslissingen te nemen en alle koppen bij elkaar te steken, zodat je snel kunt handelen en als het niet te voorkomen is je verlies te nemen. Het is de kunst om te leren van dit soort tegenvallers, zodat je het een volgende keer anders kunt doen en daardoor voorkomt.

Volgend jaar bestaat Fab. 10 jaar, dat wordt uiteraard goed gevierd! Dit zal niet te missen zijn, dus houd Fab. in de gaten! Wat ik alvast mag verklappen, is dat er een speciale collectie wordt ontwikkeld om dit jubileum te vieren! Ik ben benieuwd!

Tips van Fabienne:

“ Wat mij heel veel rust heeft gegeven is het maken van een worst case scenario. Begin niet met een te grote lening, houd het binnen de perken qua risico’s. Ik heb bij de start gedacht van oké, als ik dit geld kwijt ben, hoelang moet ik dan werken om dat terug te verdienen. Dan moet de conclusie gewoon zijn dat je daar nog wel overheen kan komen.”

“Wees realistisch en uiteindelijk blijft het toch gewoon gaan doen! Je komt er pas gaandeweg achter wat werkt en wat niet. Praat met mensen om je heen, maar blijf je hart volgen en geloof in jezelf!”

En nog een belangrijke: “Vraag je af of je een echte ondernemer bent. Als er facetten zijn van het ondernemen die je niet leuk vindt, zoek er dan iemand bij die die kant oppakt. Je kan alleen maar echt goed worden in iets dat je écht leuk vindt!”

“Just do it!”

Nieuwsgierig geworden naar Fabienne Chapot? Neem snel een kijkje op de website: www.fabiennechapot.nl
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen en nieuwtjes rondom Fabienne Chapot, volg dan de Instagrampagina.

Update, deccember 2019

Fab.is niet langer Fab., maar Fabienne Chapot. In 2016 vond erg een re-branding plaats. En waar toen ik Fabienne sprak een start werd gemaakt met de kleding, is de kleding inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Nog steeds met de focus op het toevoegen van kleur. Vrolijke, herkenbare printjes en mooie opvallende, vrolijke kleuren, zorgt voor enorme herkenbaarheid van het merk en past bij waarom Fabienne haar merk ooit begon.

Er wordt bij Fabienne Chapot flink gewerkt aan duurzaamheid. Zo wordt sinds dit jaar alles verpakt in gerecycled verpakkingsmateriaal en veel van de kleding wordt gemaakt van gerecyclede PET flessen. Zo zie je maar dat je duurzaamheid stapsgewijs kunt introduceren. Dat vind ik mooi aan dit merk. Kijken wat je kunt doen, maar ook vasthouden aan waar je merk voor staat. Zo blijf je bestaan en zorg je er stukje bij beetje voor dat je foodprint verkleint. Een prachtige, overzichtelijke website en inmiddels ook meerdere brandstores waar je terecht kunt, onder andere in Amsterdam en Haarlem.

Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.