‘Lekker’ aan de keukentafel
Het start allemaal in 2014 bij Dewi aan de keukentafel. Ze vond het erg leuk om haar eigen cosmetica/verzorgingsproducten te maken. Een combinatie van havermout en koffie voor een fijne scrub, een deodorant met kokosolie en baking soda.
“ Hierdoor wist ik precies wat voor ingrediënten ik nodig had om fijne producten te maken. Ik merkte tegelijkertijd dat ik steeds ontevredener werd over wat er in de winkels verkrijgbaar was. Waarom zou ik een scrub kopen in een plastic tube, met een waterachtige gel of bijvoorbeeld een synthetisch parfum?”
Ze kwam erachter dat de producten die ze zelf maakte met haar keukenkastje-ingrediënten goed werkte, dus besloot ze er haar bedrijf van te maken.
The Lekker Company – van start
“ Ik startte met 100 jampotten, 10 recepten en een Etsy webshop. Vier jaar later kreeg ik een enorme kans. Ik won de tweede plek bij een product pitch van Albert Heijn. Toen besloot ik me te focussen op het best-lopende product, de deodorant.”
Inmiddels doet Dewi het niet meer alleen. Samen met haar compagnon Feddo en twee mensen voor de marketing en sales bouwt ze verder aan haar merk, The Lekker Company.
Ondernemen
Tot een paar maanden voor haar KvK inschrijving, was Dewi helemaal niet bezig met ondernemen. Ze haalde veel plezier uit haar werk in de marketing.
“ Mijn broer en toenmalige vriend waren wel aan het freelancen & ik las het boek de 4-urige werkweek. Dat heeft me geïnspireerd om het te gaan doen. En mijn vader heeft meerdere ondernemingen, dus wie weet heb ik het toch een beetje van hem.”
Toekomstplannen
Met Lekker gaat Dewi voor cosmetica die klopt. De producten zijn plastic vrij, vegan en met ingrediënten die je kunt uitspreken. De toekomstplannen zijn groots, want Dewi wil alle cosmeticaproducten die we vaak gebruiken, gaan aanbieden.
“ Dit zodat het hele badkamer-ritueel plantaardig, plastic vrij en Lekker kan zijn.”
Grootser denken
Toen Dewi begon met Lekker had ze als doel 100 verkooppunten voor haar producten.
“ Inmiddels zijn we de 2000 verkooppunten voorbij. Toen ik de kans kreeg te verkopen bij Albert Heijn, ben ik echt gedwongen nog grootser te denken.”
“ Die reis, van ‘beslagkom product’ naar een merk dat nu internationaal wordt verkocht, is echt wel een hele mooie reis geweest”
Natuurlijk is het soms alle zeilen bijzetten en gaat het echt niet alleen maar goed.
“ We dreigden op een gegeven ‘out of stock’ te raken. Dan sta je gewoon met je hele familie en vrienden potjes te stickeren en doosjes te vouwen om alsnog je product weer op tijd in de winkels te hebben.”
Ondernemen & groei met The Lekker Company
Ondernemen is voor Dewi echt doen wat ze leuk vindt. Ze geniet van haar werk.
“ Ik ben onwijs blij dat ik ‘mijn ding’ heb gevonden. Dat gun ik echt iedereen.”
Het is belangrijk om kritisch te blijven kijken naar je bedrijf wanneer je groeit. Want groei betekent dat er automatisch ook meer mensen bij je bedrijf betrokken zijn.
“ Bij elke kans die voorbij komt, stel ik mezelf wel de vraag of het voor mij ethisch gezien klopt.”
Cosmetica-industrie – wat er beter kan
Dewi laat met The Lekker Company zien dat het gewoon kan: watervrije, plastic vrije, vegan en goed werkende, fijne producten maken.
“ Naast dat we laten zien hoe het ook kan, hoop ik dat collega-ondernemers binnen de cosmetica-industrie gaan zorgen voor begrijpelijke taal op de verpakkingen. De ingrediëntenlijsten zijn nu niet te begrijpen, zoals nu omschreven door de INCI (Internationale Naamgeving voor Cosmetische Ingrediënten).”
Dewi haar doe en don’t?
DO:
“ Kies iets wat je echt leuk vindt, want geen enkele pot geld aan het eind van de regenboog is het waard stom werk voor te doen. En richt het dan zo duurzaam mogelijk in.
En bij elke grote stap, bedenk: wat voor invloed gaat dit op mijn dag hebben?”
DON’T:
“ Je geluk, quality time en vakanties uitstellen, dan groei je maar wat minder hard maar dan heb je wel een leuk
leven.”
“Van een dag vrij nemen, vergaat de wereld echt niet.”
Nieuwsgierig naar de producten van The Lekker Company? Je kunt ze dus kopen bij de AH of via hun website!
Wist je dat MEZpiration inmiddels al een stuk of 60 ondernemersverhalen heeft verzameld? Laat je inspireren door de succes, lessen tips van collega-ondernemers!