Willicroft, een merk opgericht door Brad Vanstone, gaat voor een volledige transitie van de melkveehouderij. Niet alleen plantaardige kaas maken, maar ook boeren helpen de transitie te maken naar een duurzamer alternatief.
Duurzaam alternatief
Brad realiseerde zich, nu twee jaar geleden, dat hij de grootste impact kon maken met het aanpassen van zijn dieet. Gefrustreerd over het aanbod in supermarkten, begon hij in zijn keuken te experimenteren met duurzame alternatieven voor kaas. Zijn grootouders zaten in de melkveehouderij, dus de basis voor het maken van (kaas) zuivel had hij in huis.
Willicroft
Door de traditionele technieken toe te passen, lukte het Brad om een lekkere plantaardige variant te ontwikkelen. In eerste instantie producten op basis van cashewnoten en later zijn hier producten op basis van soja en bonen aan toegevoegd. Willicroft was geboren. De naam is een eerbetoon aan zijn grootouders, want dit was de naam van hun boerderij.
Er is de afgelopen jaren een hoop gebeurd. Zo hebben ze de eerste investering binnengehaald en hebben ze de eerste plantaardige kaaswinkel van Nederland kunnen open in Amsterdam, op de Spiegelgracht.
Volgende stap
En nu is het weer tijd voor een volgende stap. Om nog verder te verduurzamen, komt de focus te liggen op het ontwikkelen van producten op basis van peulvruchten, want dit is nog duurzamer dan bijvoorbeeld de producten op basis van noten.
De visie van Willicroft:
” Met Moeder Natuur als onze CEO hebben we de belangen van de planeet boven alles geplaatst. Onze visie is om de wereld te helpen transformeren naar een plek waar deze slogan de norm is voor zowel bedrijven als consumenten.”
Wat Patagonia heeft gedaan voor de mode, willen zij gaan doen voedselindustrie.
Crowdfunding
Om al hun plannen en doelen van de komende jaren te realiseren, kunnen ze alle support gebruiken. Want om echt impact te kunnen maken, moeten ze blijven groeien. Daarom zijn ze een crowdfunding gestart.
Het geld gaat dus onder andere naar de ontwikkeling van de producten op basis van peulvruchten en ze willen boeren ondersteunen bij de transitie naar een duurzamer bedrijf: van melkveehouderij naar naar het telen van onder andere witte bonen.
Een prachtig merk en ook nog eens een hele goed investering, want zoals we allemaal weten: geld op de bank levert niets op. Natuurlijk altijd een risico, investeren, maar dit zijn toch de bedrijven van de toekomst, ik heb er wel vertrouwen in*. Lees meer over het bedrijf en de crowdfunding op hun Crowd About Now pagina!
MEZpiration staat inmiddels vol inspirerende ondernemersverhalen, dus laat je vooral inspireren door anderen en doe vervolgens wat bij jou past!
*Dit is geen investeringsadvies, slechts het onder de aandacht brengen van een mogelijke investering in een ambitieus bedrijf met toekomst visie.