Floor maakte van haar hobby een succesvol bedrijf in gepersonaliseerde kraamcadeaus

Gepersonaliseerde kraamcadeaus

Snel nadat haar dochter zes jaar geleden geboren werd, ging Floor op zoek naar een speenkoord omdat spenen steeds op de grond vielen. Ze kon nergens een koord in haar smaak vinden, dus ze zocht zelf naar de juiste kralen en ging aan de slag. Toen steeds meer kennissen haar speenkoorden wilden hebben, ging het balletje rollen. Floor schreef zich in bij de KVK. Nu werkt ze samen met een team dagelijks aan haar gepersonaliseerde kraamcadeaus. Een prachtig voorbeeld van hoe je van een hobby aan de keukentafel een serieus bedrijf maakt.

Floor maakt gepersonaliseerde kraamcadeaus zoals speenkoorden, bijtringen, wagenspanners en tassenhangers. Daar komt een hoop bij kijken naast het handmatig rijgen van de producten.

“Ik ben continue op zoek naar nieuwe kralen die passen bij de trends en het seizoen van dat moment. Ik zie bepaalde kleurencombinaties en op basis daarvan maak ik een passend moodboard. Dan ga ik aan de slag met het kiezen van de kralen en of het zoeken en bestellen van nieuwe kralen. Ik moet goed weten hoeveel stuks ik van iedere kraal, clips en touw op voorraad heb en wat ik moet bestellen.”

Het team achter de gepersonaliseerde kraamcadeaus

De bestellingen komen binnen via de webshop. Per order worden de materialen uitgezocht en tot een veilig en sterk product geknoopt. Alle bestellingen worden met de hand geproduceerd door Floor en haar moeder. Floor is daarnaast hét gezicht achter Rookies en heeft veel persoonlijk contact met haar klanten via Instagram, Facebook en e-mail. Op aanvraag kan er ook telefonisch advies gegeven worden. Dan is er ook nog het marketingteam van twee man sterk dat de webshop beheert en doorontwikkelt. Onlangs is er iemand gestart die de teksten in de webshop gaat herschrijven voor betere vindbaarheid.

“Naast ons marketing team is mijn man de analytische kracht die rapportages maakt om nieuwe doelstellingen op korte en lange termijn te behalen. Hij is degene die mij kritische vragen stelt en ideeën implementeert in ons bedrijf. Ook verzorgt hij de boekhouding en onderhoudt hij diverse zakelijke contacten. Het is zo leuk en bijzonder om dit samen te kunnen doen.”

Persoonlijk contact

Floor heeft niet alleen het persoonlijke contact met haar klanten hoog in het vaandel staan. Diverse leveranciers en groothandels weten Rookies goed te vinden. Zij sturen Floor regelmatig catalogussen toe. Dat maakt het zoeken en bestellen van materialen voor de gepersonaliseerde kraamcadeaus een stuk makkelijker als er snel geschakeld moet worden. Rookies koopt alléén gecertificeerde materialen in.

Ultieme doel

Rookies wordt steeds meer en meer een bekend merk. De vernieuwde webshop heeft daaraan voor een groot deel bijgedragen. Er zijn twee marketeers die de website zo ingericht hebben dat veel meer nieuwe klanten Rookies weten te vinden via onder andere Google. Ook via Instagram weten steeds meer nieuwe klanten het bedrijf te vinden en er is een duidelijke groei in de interactie met de volgers.

“Dat komt onder andere door influencers die de producten regelmatig uit zichzelf promoten. Ook werken we wel eens samen met influencers die speenkoorden voor Rookies ontwerpen. Je merkt dat Instamoeders dat erg leuk vinden, zo’n samenwerking geeft de bestellingen echt een boost.”

Het doel is om Rookies verder uit te breiden door onder andere de naamsbekendheid te blijven vergroten en een groter bereik van volgers te creëren via social media. Ook wil Floor de samenwerking opzoeken met winkeliers.

gepersonaliseerde kraamcadeaus floor“Het realiseren van samenwerkingen met diverse winkeliers met een fysieke winkel staat hoog op mijn wensenlijst. De eerste contacten zijn al gelegd, zo leuk!”

De wens om nóg meer samenwerkingen met winkeliers te realiseren kan nu werkelijkheid worden aangezien de speenkoorden en bijtringen van Rookies CE gemarkeerd zijn. Beide producten zijn met vlag en wimpel geslaagd. Alle speenkoorden en bijtringen voldoen dus aan de daarvoor geldende veiligheidseisen binnen de EU.

“Wellicht kan ik in de toekomst ook personeel aannemen. Ik krijg regelmatig open sollicitaties van geweldig leuke mensen die ons team graag zouden willen versterken. Voor nu lukt dat met ons huidige team en ook met behulp van mijn lieve familie. Ik droom van een nog ruimere werkruimte met eventueel een eigen winkelpand.”

Verduurzamen

Floor wil zich meer verdiepen in het verduurzamen van de producten en het inpakmateriaal. Denk hierbij aan leveranciers die de juiste grondstoffen gebruiken zoals hout met een keurmerk, gerecycled materiaal, maar ook het verminderen van verpakkingen zoals karton en plastic.

Daarnaast krijgt Floor steeds vaker het verzoek of ze de artikelen kunnen opfrissen.

“Je moet je voorstellen dat een speenkoord of bijtring veel vast wordt gehouden en dat er aan gesabbeld wordt. Dat is natuurlijk precies de bedoeling, maar het laat wel sporen achter. De klant kan natuurlijk heel makkelijk een nieuw product bestellen. Maar wij kunnen het ook opfrissen zodat er niet onnodig materialen in de prullenbak verdwijnen die wij nog goed kunnen gebruiken. Dan halen we het artikel uit elkaar, reinigen het en zorgen ervoor dat het weer compleet vernieuwd wordt. Daarbij maken we zoveel mogelijk gebruik van de originele onderdelen.”

Persoonlijke touch

Floor durft zichzelf kwetsbaarder op te stellen dan voorheen, en dat werpt zijn vruchten af. Naast Rookies werkt Floor nog als freelance model voor diverse modellen- en castingbureaus.

“Ik heb regelmatig fotoshoots en toch vond ik het spannend om mijn Rookies volgers meer van mijzelf te laten zien. Toen ik merkte dat mijn volgers het juiste leuk vinden om de persoon achter het merk te zien, ben ik daar meer mee gaan doen. Nu deel ik regelmatig foto’s of video’s waarin je mij met de producten ziet. Deze persoonlijke touch is inmiddels onmisbaar voor Rookies.”

Do´s and don´ts voor ondernemers

“Heb je een droom of idee? Zie dan niet teveel beren op de weg. Zelf ben ik alleen begonnen aan de keukentafel met een stuk touw en een aantal kralen. Daarbij ben ik zeer zeker ook voor uitdagingen komen te staan waar ik op creatieve wijze en met een gezonde dosis verstand mee om ben gegaan.”

“Ik ben ervan overtuigd dat eigenheid zijn vruchten afwerpt en je dus ook veel verder brengt. Houd focus op je eigen strategie en ideeën. Probeer een merk op te bouwen waar je zelf volledig achter staat en waar je jezelf mee kan identificeren. Heb lef en probeer dingen uit. Daarnaast is het erg belangrijk om te begrijpen wie je doelgroep is en wat hen bezighoudt. ”

“Zorg ervoor dat je ook goede mensen om je heen hebt die weten wat de doelstellingen zijn en waarop je kunt bouwen. Je kan niet alles zelf, dus geef ook dingen uit handen. Daar ben ik door de jaren heen beter in geworden. Soms moet je bepaalde verwachtingen bijstellen om uiteindelijk verder te komen. Dan focus je je op de dingen en mensen die op dat moment het belangrijkste voor je zijn. Die balans is zo fijn!”

Meer weten?

Reacties