Een nieuwe ondernemersinspiratie! Deze keer sprak ik met Milan Palma. Milan ontwerpt en produceert zijn eigen tassenlijn vanuit zijn atelier / winkel in Maastricht.
Dankzij zijn achtergrond heeft Milan een goede basis gecreëerd om hier een succes van te maken. Voordat hij besloot voor zichzelf te beginnen in 2013, werkte Milan 15 jaar voor G-Star. Hij startte als grafisch ontwerper en werd uiteindelijk hoofddesign van de afdeling accessoires.
Ondanks het feit dat Milan het erg naar zijn zin had bij G-Star begon het toch te kriebelen, want wat zou de goede vervolg stap zijn? Hij werd bijna 40, het voelde een beetje als nu of nooit. Het is niet dat Milan altijd de droom heeft gehad om zelfstandig ondernemer te worden, maar wel om zijn eigen label te hebben.
In 2013 besloot hij de sprong te wagen en wilde hij een groot tassenlabel op zetten. Het logo en de collectie werden meteen ontworpen, direct contact met producenten, meteen een ruimte gehuurd in Maastricht. Hij wilde snel van start..
En toen sloeg de twijfel toe.. Is zo’n groot label wel wat ik wil? Grote hoeveelheden van dezelfde tassen? Meegaan in trends? Dit voelde uiteindelijk toch niet als hetgeen hij écht wilde. Maar wat was dat dan wel? Hij wist het even niet en besloot een paar maanden te gaan reizen.
Toen hij terugkwam begonnen toch ineens dingen op hun plek te vallen. Zelfstandig ondernemen? Ja! Ontwerpen? Ja! Tassen? Ja! Grote productie? Nee!
En dit is precies wat Milan nu doet! Milan Palma is een tassenlabel, dat Milan volledig zelf ontwerpt én maakt vanuit zijn atelier / winkel in Maastricht. Geen massaproducten, maar slechts 2 á 3 dezelfde tassen, want dat is hoeveel tassen je ongeveer uit één huid kunt halen. Alle materialen die Milan gebruikt komen uit Europa. Zijn filosofie hierachter? De ambacht terugbrengen naar Europa en de Europese industrie supporten.
Daarnaast zorgt dit ervoor dat het logistieke proces heel kort is. Alle materialen worden aan Milan geleverd en hij maakt de tas, van design tot het werkelijke product. Milan heeft ervoor gekozen tassen te maken op aanvraag. Plaats je een bestelling? Dan gaat Milan voor je aan de slag en heb je met een week of vijf een unieke tas in handen!
Inmiddels helpt zijn zwager Milan met de productie. Het is erg fijn om met z’n tweeën aan de slag te zijn. Samen staan ze in de winkel de tassen te maken, dus je krijgt als klant direct een kijkje in de keuken.
Milan is een enorme tassen liefhebber en heeft door zijn ervaring bij G-Star al behoorlijk wat kennis als het gaat om de branche. Voordat hij van start ging met zijn label heeft hij goed gekeken naar wat er al op de markt was en bestudeerde hij ook veel vintage tassen om inspiratie op te doen. Door deze voorkennis en het marktonderzoek heeft hij een unieke stijl ontwikkelt.
Alle tassen worden voorzien van het mooie opvallende Milan Palma logo, waar allerlei leuke aspecten in zijn verwerkt. De onderkant is een tulp (dutch design), vreemd / uniek volgeltje door oogjes (humor) en de V aan de onderkant lijkt op de staart van een Milan (Wauw vogel) waar een indirecte verwijzing in zit naar Milan zelf.
Het moeilijkste aan zelfstandig ondernemen vindt Milan de keuzes maken. Alle keuzes / beslissingen komen op jouw schouders terecht. Milan zijn perfectionisme kan hem hierbij in de weg zitten. Een vriend binnen G-Star zei ooit tegen hem: “Het beste staat het goede altijd in de weg.” En toch is dit niet verkeerd denk ik. Je maakt het jezelf af en toe knap lastig, maar je zult dit terug zien in het werk dat je aflevert.
Milan heeft zich voor zijn start enkel een doel gesteld met betrekking tot de prognose. Ik hou ervan: Een creatieveling met een duidelijke commerciële inslag en zich heel bewust van de noodzaak niet enkel mooie dingen te maken op een verantwoorde manier, maar er ook voor te zorgen dat ze goed verkopen. En hij heeft zijn eerste prognose al behaald, want de orders stromen binnen en het is maar goed dat zijn zwager hem inmiddels helpt bij de productie.
De naamsbekendheid van Milan Palma gaat tot nu toe eigenlijk als vanzelf. Mijn interview met Milan was alweer zijn derde. Zo gaf hij al een interview aan de Volkskrant en staan er nieuwe interviews op de planning. Dit heeft hij met name danken aan blije klanten die over zijn tassen vertellen. Blije klanten zijn je beste marketing! En er staan leuke dingen op stapel, wie weet daarover later meer…
De toekomst? Een eigen fabriek waar de productie nog steeds volledig onder eigen beheer is. Groot voordeel vindt Milan dat hij nu zelf het volledige proces kent en kan uitvoeren, waardoor je goed zicht houdt op hoe het proces verloopt en je anderen gemakkelijk dingen kunt aanleren.
Voor iedereen die op het punt staat voor zichzelf te beginnen of daarover droomt, heeft Milan eigenlijk dezelfde boodschap als de meeste ondernemers: “Gewoon doen, niet laten weerhouden door twijfels, gaan voor je droom.”
Daarnaast geeft hij aan, dat het belangrijk is dat je je realiseert dat je een stap terug doet. Je kunt niet in een keer weer op dezelfde hoogte staan als waar je vandaan komt. Je moet een weg bewandelen om daar weer te komen.
En nog een belangrijke tip: Vertrouw op wat je al kunt en hebt ervaren. Dat maakt een volgende stap nemen minder eng, want als het is niet is wat je ervan verwachtte, kun je altijd terugvallen op wat je al kunt / hebt gedaan.
Wat ik mooi vind aan de route van Milan, is dat wel blijkt dat je niet per se in een keer de juiste keuze hoeft te maken om jouw sprong in het diepe alsnog succesvol te laten worden. Als je na een evaluatie met jezelf tot de conclusie komt dat dit toch niet is wat je écht wilde, kijk opnieuw en wie weet kies je dan een iets andere koers die beter bij je past.
Wat zou jij eigenlijk écht graag willen doen? Wat houdt je nog tegen, ga ervoor!
Pingback: Ondernemersinspiratie... update!