Duurzame plantenvoeding van Soil Sisters: beter en veel leuker!

Duurzame plantenvoeding van Soil Sisters

Weinig mensen weten dat de plantenvoeding ‘Pokon’ bestaat uit kunstmest en dat het op den duur schadelijk is voor je planten. De twee zussen Marie-Fleur en Mecheline zijn begin 2019 gestart met een 100% organisch alternatief voor plantenvoeding. Omdat het beter, duurzamer en veel leuker kan! We spraken de zussen over hun duurzame plantenvoeding.

De schadelijke effecten van kunstmest

Pokon is de meest gebruikte plantenvoeding. Veel mensen weten niet dat dit gewoon kunstmest is, waardoor het natuurlijke evenwicht in de grond tussen de goede schimmels, bacteriën en wortels verstoord wordt. Ook zorgt de mest dat de afgifte van voedingsstoffen zo snel gaat dat je plant uiteindelijk ziek wordt. De productie van kunstmest veroorzaakt bovendien bakken CO2.

“Er is gelukkig een veel beter alternatief: organische meststof. Een bodem bemest met organische mest houdt de voedingsstoffen vast, de symbiose in balans, laat je plant gestaag groeien en beschermt ’m tegen infecties. Je plant kan dan bovendien beter tegen een stootje. Eventjes zonder water? Dat is geen probleem, omdat de plant gezonder is.”

Het alternatief van Soil Sisters Grondleggers Soil Sisters

Marie-Fleur gebruikte voor de 24 planten bij haar thuis al jaren een klein, rond tabletje vol natuurlijke voedingstoffen en goede bodembacteriën. Boeren, hoveniers en tuinders kennen dit groene alternatief voor kunstmest allang en gebruiken het al jaren voor sterke planten.

Marie-Fleur ontdekte het tabletje dankzij een familielid van haar vriend, die plantenvoeding ontwikkelt voor boeren en telers. Trouw haalde ze daar kleine beetjes natuurlijke plantenvoeding op om haar planten te veranderen in groene pareltjes. Tot Marie-Fleur en Mecheline samen bedachten dat ze dit product naar de consumentenmarkt wilden brengen. Ze noemen het tabletje vol natuurlijke voedingsstoffen de ‘Grondlegger’ voor je planten.

Soil Sisters schudt de markt op met hun verhaal

De zussen maken gebruik van hun gouden combinatie, Marie-Fleur heeft de groene vingers en Mecheline heeft een achtergrond in marketing. Zij is goed in het neerzetten van een sterk merk, en dat is te zien.

De zussen laten zichzelf en hun verhaal -dat van twee zussen waarvan één met groene vingers- duidelijk terugkomen op hun website en social media.

“Soil Sisters staat voor duurzaamheid, gemak en fun. Vloeibare kunstmest is nog de norm, maar daar willen wij verandering in brengen. Het is niet meer van deze tijd. En deze branche kan sowieso wel wat opschudding gebruiken. In de plantenvoeding hoek van de Intratuin vind je een enorme muur vol dezelfde gifgroene flessen met gele etiketten en een bloemetje op de voorkant. Het mag allemaal veel ‘groener’ en minder stoffig!”

Ambassadeurs en de gunfactor

Toen het idee van de Grondlegger voor consumenten net bij de zussen opkwam, bezochten ze winkels om praatjes te maken met de winkeliers. Zouden zij interesse hebben in de organische plantenvoeding? Daar werd positief op gereageerd. Toen de Grondleggers en verpakking klaar waren voor de verkoop, hebben Marie-Fleur en Mecheline die winkeliers opnieuw benaderd.

“Daarna werden we al snel gevonden. Social media speelde daar ook een grote rol in. Het blijkt een scene, veel plantenwinkeliers kennen elkaar of weten elkaar goed te vinden. Het is een heel netwerk en daar profiteren wij zeker van.”

Ook winkelketen Dille & Kamille heeft de zussen benaderd, sinds april 2020 liggen de Soil Sisters Grondleggers ook daar in de winkels. Als tip geven Marie-fleur en Mecheline mee: ‘zorg voor ambassadeurs van je merk.’

“We zijn een hele dag langs geweest bij Dille & Kamille om alle storemanagers over ons verhaal en product te vertellen. We merken dat de verkoop veel harder gaat in winkels waar mensen werken die de Grondleggers zelf een mooi product vinden omdat ze gemerkt hebben dat het werkt. Of door mensen die het je gunnen omdat ze ons kennen. ”

Zo brachten Marie-Fleur en Mecheline in het begin alle bestellingen persoonlijk bij de winkels langs. De zussen vinden het wel een uitdaging om de balans te vinden tussen leuk, informatief en te véél informatie.

“We zijn nu een video aan het maken over ons verhaal, het product en bodemleven. Om winkels waar we niet zijn geweest, toch op een leuke manier onderdeel te kunnen maken van het verhaal.”

Marktleider in Europa

“Het ultieme doel is marktleider worden in Europa op het gebied van organische plantenvoeding voor de consument. Daarnaast willen we graag meer bewustwording creëren over de negatieve effecten van kunstmest. Op het milieu én je plant.”

De Grondleggers van Soil Sisters liggen nu in zo’n 30 winkels in Nederland en België. Mecheline en Marie-Fleur zijn zich wel bewust van het soort winkels waar hun voeding ligt.

“Grote ketens als de Intratuin hebben we nog niet benaderd, daar zijn we voor nu nog niet heel happig op. We sluiten niet uit dat we hier in de toekomst wel voor kiezen, maar in dit soort winkels heerst nog de stoffige gedachte dat Pokon prima werkt. De kleinere (planten)winkels zijn vaak van jonge ondernemende professionals die veel verder zijn in duurzaamheid.”

Do’s and don’ts

“Het is een dubbele tip. Vraag hoe je producten en je verhaal overkomen bij vrienden en kennissen, want je krijgt zelf vaak een blinde vlek voor je product. De eerste keer kregen wij terug dat het niet duidelijk genoeg was wat de Grondleggers precies waren. Dat hebben we verbeterd. Learn by doing.”

“Maar volg ook zeker je eigen weg als ondernemer. Luister naar je eigen gevoel, want het is jouw bedrijf en jouw weg ernaar toe. Dan kom je er wel.”

Ken jij de duurzame plantenvoeding van Soil Sisters al?

Reacties