Een update van een aantal van de ondernemers die ik de afgelopen jaren heb gesproken. Ze delen hun hoogtepunten van 2017 en blikken alvast vooruit op de plannen voor 2018.
Take it Slow
Laura: ” Take it slow is bijna vier maanden live en het gaat al hartstikke goed. Ik ontvang veel positieve reacties.
De hoogtepunten van 2017 zijn onder andere: het geslaagde lancerings-feest in september, Take it Slow is opgenomen in de tweede druk van ‘De goede gids’ (boek van Marieke Eyskoot) en ik heb leuke samenwerkingen gehad op social media.”
” Voor 2018 wil ik mij meer focussen op het creëren van een community rondom Take it slow. Ook ga ik naast het delen van vlogs meer video content delen over onderwerpen met betrekking tot slow fashion. Zin in!”
Unrobe
Daan: ” Onze hoogtepunten zijn natuurlijk onze oprichting, maar ook verschillende publicaties en interviews bij/in bijvoorbeeld BNR, Emerce, Manners en De betere wereld. Ook zijn we trots op onze ‘campaign against Black Friday’ met hierbij de plaatsing van Interbest bij Schiphol. En de succesvolle collaboration met het reclamebureau TosTee Creative. Een mooie afsluiter: de pop-up store op de Huidenstraat afgelopen week.”
” Voor 2018 staan er veel dingen gepland! Zo willen we ons kantoor gaan combineren met een fitting room, ergens in Amsterdam, staat er een volledig nieuwe collectie op stapel voor men & women en staan er verschillende samenwerkingen gepland met likeminded brands.”
Frietboutique /IJsboutique
Pebbles: ” Diepe zucht, 2017 was zo mooi, maar wij, Sammy en Pebbles, kunnen niet wachten op 2018.
In 2016 opende we onze productiekeuken, in 2017 onze 2e boutique in Rotterdam en dus stond afgelopen jaar nog meer in het teken van aandacht verdelen, loslaten en de juiste mensen aannemen. We zijn inmiddels gezegend met een team dat ons bedrijf super goed leidt en ons verrast met nieuwe inzichten. Wij kunnen ons bezig houden met waar wij goed in zijn en zelfs ook genieten op een verjaardag en vrij met kerst, wauw.”
” In 2018 willen we ons nieuwe Sammy (salt) en Pebbles (pepper) echt op de tafel zetten en willen we vooral vasthouden dat we de beste friet van Nederland hebben. Wij weten dat, jij weet dat, maar weet iedereen in Rotterdam en Amsterdam dat wel? We zijn klaar om de rest van Nederland te verleiden langs te komen en verwelkomen iedereen graag in één van onze boutiques. #fortheloveoffries zien we je snel? In de tussentijd kan je onze avonturen volgen via instagram.”
Dutch City Mom/ By Storm
Daisy: ” Het afgelopen jaar is de exposure voor By Storm gegroeid, heb ik twee nieuwe collecties gelanceerd en ben ik mooie samenwerkingen aangegaan. Mijn passie om te ondernemen blijft groeien en het merk wordt steeds verder ontwikkeld. Er liggen dan ook een hoop nieuwe plannen op tafel voor 2018. Mijn doel voor het komende jaar is het plezier en enthousiasme te behouden en de collectie nog meer uit te breiden, ook voor de heren.”
Borrelbox
Romee: ” Hoogtepunt 2017: de sterk stijgende lijn in het aantal bestellingen per week en het grote aantal terugkerende klanten. Dat is super!”
” Belangrijke stap voor 2018: tijd maken om meer na te kunnen denken over mijn volgende stappen :-). Dus dat kan bijvoorbeeld betekenen dat ik iemand in dienst wil nemen om me te helpen in de keuken en vooral om te helpen met het bezorgen van de Borrelboxen.”
Sprinklr
Suzanne: ” Ons hoogtepunt van 2017 is dat we enorm gegroeid zijn en dat we drie belangrijke angel investeerders hebben gevonden. Voor 2018 staat op de planning dat we in nog meer winkels aanwezig zijn (op het moment al in de vijf winkels van Hutspot) en dat we de eerste internationale stappen maken.”
Moments of light
Anne-floor: ” Ik heb een fantastisch jaar gehad. Voor MOMENTS was het by far het beste jaar tot nu toe en ik heb enorm genoten van de komst van ons dochtertje Pomme, die inmiddels 1 is en er is een tweede kindje op komst. Met MOMENTS heb ik nieuwe klanten mogen verwelkomen uit alle hoeken van de wereld, van Hong Kong tot Hawai. Daarnaast maken we nu ook onder private label ontzettend mooie kaarsen voor onder andere een heel bekend Duits high end fashion modemerk. Hopelijk word 2018 ook zo’n goed jaar.”
Bag to Reality
Liesbeth: ” Mijn hoogtepunt van 2017 was het tekenen van mijn eerste, en hopelijk niet laatste, boekcontract. De website Bag to Reality staat daardoor op een wat lager pitje maar ach, dat komt wel weer. Nu eerst het boek afronden en er hopelijk in 2018 heel veel exemplaren van verkopen. Fingers crossed!”
Minirockstar
Anne: ” De hoogtepunten van dit jaar waren voor ons de opening van onze winkel in Utrecht en het op de markt brengen van het door ons zelf ontworpen peuterbed DEX! Onze klanten zijn blij en enthousiast en vinden ons een aanvulling op het huidige winkelaanbod, en dat is waar we het uiteindelijk voor doen natuurlijk! Voor 2018 gaan we gewoon lekker verder en hopen we nog meer meubels te ontwerpen en ons assortiment nog verder uit te breiden!”
House of Chuntey
Monica: ” Wat ik heel tof vind is dat ik uiteindelijk met 6 pop-ups/evenementen heb meegedaan, waaronder PAUSE, The Next Women Summit en Soul Salon.
In 2018 ga ik minder offline doen en veel meer online doen om Chutney nog meer onder de aandacht van mijn doelgroep te brengen!”
bluepurple/events
Melanie: ” Hoogtepunt van 2017? Het moment dat ik me realiseerde dat ik mijn doelen voor 2017 inmiddels ook echt had behaald. Fantastisch gevoel! En verder was heel 2017 eigenlijk een aaneenschakeling van hoogtepunten! Er is wat mij betreft niets mooiers dan volledig je eigen pad bewandelen!
Mijn thema voor 2018 is ‘groeien’. Groeien met bluepurple/events, als ondernemer én als persoon, financieel groeien en groeien qua mindset. Ik geloof er namelijk heilig in dat een goede mindset voor een groot gedeelte je geluk en succes bepaalt. En hoe dat er dan uit gaat zien? bluepurple/events is in 2018 dé eventmarketingexpert!”
Emma: ” Er zijn weer een aantal leuke nieuwe members bijgekomen, waaronder: BISQ Seafood, bisque van bijvangst uit de Noordzee, Six Hooks Doughnuts, serieus lekkere donuts naar Australisch receptuur,Sparc Kitchen: vegan nuggets & burgers en Willem- Pie: vegan taarten.
Op dit moment wordt de huidige keuken verbouwd, zodat we nóg meer keukenruimte hebben om meer members aan te kunnen. Ook krijgen we een extra keukentje voor exclusieve verhuur voor onder andere workshops en trainingen tot 15 personen.
As. 11 januari organiseert Kitchen Republic met alle aangesloten indie food brands een alternatieve Horecava: de B2B Morning Market. Dit is een inloop ochtend speciaal voor alle zakelijke contacten van de keuken en haar members. We willen hiermee het netwerk tussen startups en bedrijven verstevigen.”
Fietstours Barcelona
Robin: “Hoogtepunt van 2017: dat is de hele zomervakantie, waarbij we helemaal vol zaten en zelfs een extra tour per dag hebben aangeboden. Geen dag vrij gehad, maar dat weet je met seizoenswerk. Daarentegen hebben we nu in de winter een lange vakantie.
Stappen voor 2018: gewoon doorgaan zoals in 2017, omdat het voor ons een top jaar was. Uitbreiden willen we niet, we houden het kleinschalig en persoonlijk. Dat is onze kracht. Wel gaan we in het voorjaar en najaar meer Engelse fietstours aanbieden.”
Ik wens iedereen een succesvol, maar bovenal gezond & mooi 2018. Vier al je geluks- en succesmomenten!
xx Marieke