Van bijna advocaat op de Zuid-as naar een eigen bedrijf waarmee hij positieve impact wil maken. Dat is het verhaal van Merick, die in 2018 zijn bedrijf Holie oprichtte samen met twee business partners.
Door erover te praten, ga je doen
Na rechten te hebben gestudeerd, belandt Merick bijna op de Zuid-as, maar net op tijd luistert hij naar zijn gevoel en kiest voor een baan bij Ahold. Hij heeft altijd al een passie gehad voor retail en food en de keuze voor Ahold voelt dan ook goed. Tot hij op een gegeven moment merkt dat hij een beetje vlak wordt. Het is niet meer superleuk, maar ook niet vervelend.
De droom om onafhankelijk te zijn en iets te doen om deze wereld weer wat gezonder te maken krijgt steeds meer de overhand.
“ Ik had dit inmiddels aan zoveel mensen verteld dat, ook al vond ik het een moeilijke beslissing, dit mij wel dat zetje gaf om de sprong te wagen en voor mezelf te beginnen. Op deze manier kon ik gaan doen wat ik echt het allerleukst vind: iets creëren van begin tot eind.”
Impact maken door commerciële kansen te zien
Het bedrijf dat hij opricht, heet Holie Foods en samen met twee compagnons start het met het op de markt brengen van granola en hummus. Waarom juist deze producten?
“ Er lagen bij deze producten mooie kansen om het duurzamer, maar ook gezonder te doen. Het is belangrijk dat wanneer je impact wil maken je ook de commerciële kansen ziet. Zo was er bijvoorbeeld geen granola waar écht geen suiker in zat.”
Met Holie wil Merick impact maken op twee manieren. Zowel impact op de gezondheid: alles volledig plantaardig, vol van smaak, maar toch zonder bijvoorbeeld toegevoegde suiker.
“ En daarnaast is voor ons positieve impact op het milieu super belangrijk. Dus kijken we ook naar duurzame verpakkingen, zorgen we ervoor dat we kijken hoe we de keten verder kunnen verduurzamen. En we hebben ervoor gekozen om 50% van onze winst te investeren in het planten van bomen, een onmisbare schakel in het tegengaan van verdere klimaatverandering.”
Sta 100% achter je product & verhaal
Na een periode van ontwikkeling, het zoeken van de juiste producten en het zorgen voor een eindproduct met de perfecte smaak, start de zoektocht naar afzetkanalen.
“ Wat ik hierin heb gemerkt, is dat wanneer je goed weet welke waarde je toevoegt en je volledig achter je product & verhaal staat, het verkopen vanzelf gaat. Het aan tafel komen bij supermarkten was een uitdaging, maar eenmaal aan tafel is het altijd tot een samenwerking gekomen.”
Merick zegt hierover dat echt alle signalen op groen moeten staan: smaak, prijs, verpakking etc.
“Wanneer er twijfel is, werkt het niet. Zo zijn wij ook even bezig geweest met een product voor kinderen, maar ik stond hier niet helemaal achter. Hier zijn we dan ook mee gestopt. Je moet echt 100% achter je product en je verhaal staan.”
Binnen zeven maanden van idee naar bedrijf
Het is Merick gelukt zijn bedrijf binnen zeven maanden neer te zetten. Het idee ontstond in het voorjaar van 2018 en begin 2019 werden al stappen gezet richting de eerste afzetkanalen. Enorm snel.
“ Dit is denk ik echt te danken aan het complementaire team waar we mee werken. Hierin heeft iedereen zijn kracht, waardoor je elkaar goed aanvult en goed gebruik kunt maken van elkaars kennis & netwerk.”
Ondernemen kan behoorlijk stressvol zijn
Dat is wel iets waarin Merick zich heeft verkeken. Ondernemen kan behoorlijk stressvol zijn.
“ De highs zijn hoger, maar de lows ook lager. Het heeft mij wel wat tijd gekost voordat ik hier goed mee om kon gaan. Je bent de hele tijd met je bedrijf bezig, ook op vakantie ben je bereikbaar. Als er iets misgaat, lig ik daar nu niet meer wakker van, maar daar is wel wat tijd overheen gegaan.”
Ondernemen met impact & winst maken
‘ Planet over profit’. Een pay-off die ik tegenkwam. Ik was hier wel nieuwsgierig naar, want ik geloof namelijk zelf heel erg in hoe meer winst, hoe groter de impact.
“ Wij gaan zeker voor winstmaximalisatie en hebben gezonde marges, maar we hebben ook keuzes gemaakt die minder voordelig waren voor onze marges, maar die we moesten maken om de belasting op het milieu te minimaliseren. Natuurlijk, hoe meer winst we maken, hoe meer bomen we kunnen planten, maar dit moet wel op zo’n manier dat we de planeet zo min mogelijk belasten en het liefst in de toekomst CO2 neutraal of zelf CO2 negatief.”
“ Planet over profit is voor ons ook een statement. Wij hopen dat ondernemers hun business gaan gebruiken om iets goeds te doen. Als het bedrijf groeit, groeit de impact mee.”
Ondernemen met impact en winst maken, betekent slimme keuzes maken.
“ Zo hebben wij door bepaalde keuzes in logistiek, product en organisatie onze marges gezond weten te houden en ervoor gezorgd dat onze producten betaalbaar zijn voor een breed publiek. We zitten bewust niet in het hoge segment. Samen met de keuzes die we maken ten koste van de marge als het bijvoorbeeld gaat om duurzame verpakkingen, gaan we zo voor winstmaximalisatie op een duurzame manier.”
Bomen als businessmodel
Groeitargets als in winst en omzet zijn bij Holie niet het uitgangspunt.
“ Ons uitgangspunt is over 10 jaar 1 miljoen bomen geplant te hebben. Hier hebben we natuurlijk een bepaalde winst voor nodig, maar de winst is niet ons uitgangspunt. Dat zijn de bomen. Wij hopen dat ons businessmodel navolging vindt en dat wij kunnen laten zien dat je en een commercieel bedrijf kunt zijn en impact kunt maken.”
Dit jaar worden er 3.000 bomen geplant, waarvan de helft in Limburg & de helft in Uganda en volgende jaar worden er 25.000 bomen geplant in Tanzania.
Eerst offline dan online
Lijkt gek in deze tijd, eerst kiezen voor offline, wanneer er zoveel kansen online liggen.
“ Onze kennis lag bij offline, door mijn achtergrond, maar ook die van mijn compagnons. Het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt aan de optimalisatie en het naar buiten brengen van ons verhaal. Nu kunnen we de stap gaan zetten naar online. Dit is voor ons nieuw. Wel geloven we erg in ‘earned media’. Dus dat mensen iets over onze producten delen, omdat ze het zelf gewoon te gek vinden. We hebben nog niet betaald voor samenwerkingen.”
Merick zijn ondernemerstips voor jou?
“ Durf positie te kiezen. Durf je nek uit te steken, kies iets, ga erachter staan en focus je dan daarop. Zo is dat bij ons de focus op positieve impact. Veel collega-ondernemers verklaarde ons voor gek, 50% van de winst investeren in het planten van bomen. Wij hopen te laten zien dat het kan. Dus gaan we ervoor.”
“ Begin niet zonder goed je einddoel voor ogen te hebben, op detail niveau.
Dus wat wil je in de supermarkt hebben staan, voor welke prijs. Wanneer je dit niet doet en begint met product, verpakking etc, kom je wellicht uiteindelijk uit op een granola (of iets anders) van 8 euro. Dat is dan natuurlijk geen haalbare kaart.”
Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Holie? Volg ze bijvoorbeeld op Instagram!
Nog meer inspiratie opnieuw aan de hand van de verhalen van anderen? Je leest hier heel veel inspirerende ondernemersverhalen vol inspiratie, successen, lessen en tips.