MOYU – Op weg naar verandering

MOYU ondernemersverhaal

Het ondernemen start bij Roel vanuit de grote behoefte de wereld weer een beetje mooier te maken. Met MOYU gaat hij voor verandering en het creëren van natuur.

Ondernemen vanuit wens voor een duurzamer leven

Na een studie bedrijfseconomie volgt Roel een master sustainable entrepeneurship. Toen al vond hij het leuk om na te denken op welke manier hij waarde kon toevoegen en vanaf dit moment is hij dan ook bezig zich verder te verdiepen in duurzaamheid.

In eerste instantie vooral voor zijn eigen leven: waar konden dingen beter/anders. Hij werkt voor de Rabobank en daarbij worden flink wat aantekeningen gemaakt op papier. Zonde realiseert hij zich.

“ Er zijn al te weinig bomen en op die manier blijf je bomen kappen. Daarom ben ik op dat moment op zoek gegaan naar een alternatief. Na veel verschillende dingen te hebben geprobeerd, kwam ik uiteindelijk uit bij een boekje uit China van uitwisbaar steenpapier. Dit werkte goed!”

Ook zijn collega’s waren nieuwsgierig, iedereen waaraan hij het laat zien, wil ook wel zo’n boekje.

“ Dit is eigenlijk de eerste stap richting MOYU. Ik ben meer van de boekjes gaan inkopen en verkopen aan mensen die hier ook enthousiast van werden.”

Transparantie

Uiteindelijk loopt hij tegen beperkingen aan. Er komen bepaalde verzoeken vanuit zijn klanten, maar hierin kan hij niet flexibel zijn, omdat de partij waar hij de boekjes inkoopt hierin niet flexibel is.

“ Dat vond ik vervelend, maar ook het feit dat ik niet precies wist waar de grondstoffen voor de boekjes vandaan kwamen. Hierdoor wist ik alsnog niet precies hoe duurzaam het was en ik wil gewoon graag transparant kunnen zijn.”

MOYUHij gaat op zoek naar een andere partij om mee samen te werken en komt terecht bij een Nederlandse importeur van steenpapier. Dit is de stap naar een eigen label

“ Hierdoor hebben we nu echtheidscertificaten, weten we precies waar het papier uit bestaat en dat het dus echt steenpapier is. Dit betekent dat ons product voor 80% uit steenpapier en voor 20% uit plastic bestaat.”

Ontstaan vanuit vraag

Het mooie van op deze manier beginnen, is dat Roel weet dat er vraag is naar uitwisbare notitieboekjes, hij weet ook al wat er beter kan, of waar behoefte aan is.

“ Doordat ik het eerst inkocht, wist ik dat er vraag was, maar ik wist ook dat er bepaalde wensen waren waar ik eerder niet aan kon voldoen, maar nu ik het zelf ging ontwikkelen kon ik dit natuurlijk wel doorvoeren.”

Roel ziet het als iets enorm waardevols dat hij zijn bedrijf nu helemaal kan inrichten op een manier die bij hem past.

“ In mei vorig jaar dacht ik, ik ga het zelf doen en afgelopen december hadden we de eerste boekjes. Dit voelt goed, want nu is het mijn verhaal, ken ik de keten en kan ik het product ontwikkelen zoals ik dat wil, maar ook zoals mijn klanten dat willen.”

Afgelopen januari stopt hij bij de Rabobank en stort hij zich volledig op zijn eigen bedrijf, MOYU.

MOYU

Met MOYU wil Roel papier verspilling tegengaan, maar ook direct natuur creëren.

“ Verspilling tegengaan lukt doordat er voor onze producten natuurlijk geen bomen gekapt worden, maar ik wil ook graag een community opbouwen waarmee we samen natuur creëren. Voor ieder boekje dat we verkopen planten we een boom.”

MOYU is een Japans woord voor Magische Plek.

“ De natuur is een magische plek, maar ook dat boekje waarin je al jouw ideeën en hersenspinsels kunt opschrijven. En uiteindelijk hoop ik dat we met MOYU mensen kunnen inspireren en motiveren duurzamer te gaan leven. Gewoon door te laten zien hoe het ook kan, dat wij op die manier bij kunnen dragen aan een gedragsverandering.”MOYU

Snelle groei

De eerste boekjes worden vooral B2B verkocht. Rabobank is klant en de orders van andere bedrijven volgen snel.

“ Van met z’n tweeën, waren we binnen een paar maanden met 9 man. Dit brengt wel een andere dynamiek in je bedrijf. Ik moest zelf echt even schakelen. We hebben nu focus-uren afgesproken, hierin kan ik bezig met productontwikkeling en sales en op de andere momenten kunnen we overleggen. Zo voorkom ik in ieder geval dat ik van overleg naar overleg ga.”

Corona – nieuwe focus

Ineens was daar in maart het corona virus. Ook bij MOYU heeft dit ervoor gezorgd dat er even pas op de plaats moest worden gemaakt en op zoek moest worden gegaan naar nieuwe mogelijkheden.

“ We verkochten tot maart voornamelijk B2B. Grote partijen, dat wil ik graag, want hoe meer boekjes we verkopen, hoe groter de impact. We hadden nog weinig gefocust op de consumentenmarkt, maar werden hier nu wel toe gedwongen.”

De focus ligt nu volledig op de consumentenmarkt en dat loopt gelukkig goed. En ook de eerste aanvragen vanuit bedrijven komen weer binnen.

“ Het heeft ons ook geleerd dat bedrijven het liefst beginnen met het geven van een relatiegeschenk, een cadeau. Ze moeten ons product eerst een keer gezien hebben.”

Luisteren naar je klanten

“ De feedback die je krijgt van je klanten is zo waardevol. Hierdoor wist ik in eerste instantie natuurlijk dat er vraag was naar de boekjes die we maken, maar dankzij de feedback hebben we ook hele specifieke wensen kunnen verwerken.”

Zo is het begonnen met een ingebonden boekje, maar bleek er onder veel klanten behoefte aan een ringband en is dit nu het boekje dat het beste verkoopt.

“ Door naar je klanten te blijven luisteren, weet je ook of je dezelfde dingen nog belangrijk vindt.”

Ondernemen voor Roel

Met MOYU heeft Roel iets gevonden wat hij echt superleuk vindt om te doen.

“ Ik heb nooit echt willen ondernemen ofzo, voor mij is het ontstaan vanuit de behoefte bij te dragen aan een betere wereld. Maar ik heb het ondernemen nu wel redelijk in de vingers, na een hoop lessen. Het allerleukste vind ik dat ik in MOYU al mijn creativiteit kwijt kan en ideeën snel kan uitvoeren.”

Het is belangrijk om focus te houden, zeker wanneer je snel groeit.

“ Hier heb ik dus wel even aan moeten wennen, maar ik zorg ervoor, samen met mijn partner Paul, dat we 70-80% van de tijd bezig blijven met sales. En niet direct om te verkopen, maar er wel voor zorgen dat we linkjes leggen en ervoor zorgen dat mensen weten dat we bestaan.”

Als hij opnieuw zou beginnen?

“ Dan zou ik echt direct beginnen met feedback vragen aan klanten. Ik was hier in het begin een beetje terughoudend in, vond dit spannend, maar ik heb inmiddels ervaren hoe waardevol dit is.

MOYU – toekomst

De toekomstplannen zijn groots.

“ Ik wil er naar toe dat als je aan uitwisbaar schrijven denkt, MOYU de eerste naam is die bij je opkomt. Eigenlijk wat Dopper heeft gedaan met de herbruikbare plastic flessen.

En wat hier dan bij komt, is waar het eigenlijk allemaal om gaat: Dan verkopen we zoveel, dat we heel veel lokale natuur kunnen maken. Heel veel MOYU-bossen kunnen aanleggen. Vet dat je er dan heen kan, jouw magische plek.”

Roel zijn DO & DON’T?

Do
“ Kijk naar de kern van je bedrijf en hoe je dat duurzaam kunt maken.”

DONT
“ Bewust zijn dat we moeten stoppen met niet duurzame producten in de wereld te brengen.”

MOYU is MEZpiration Friend!

En dat is goed nieuws voor jou! Want je koopt hierdoor de mooie notitieboekjes van MOYU met 10% korting. Ga naar de MOYU shop en gebruik code MEZpiration10 bij het afrekenen! Leuk voor jezelf en voor deze mooie planeet!

Lees nu meer ondernemersverhalen vol handige tips en inspiratie

Reacties