Kun je een bedrijf starten in een branche waar noch je achtergrond noch je ervaring ligt? De mannen van Abbot Kinney’s bewijzen dat het kan!
Gijs en Jimme ontmoeten elkaar nu bijna twee jaar geleden bij een ondernemersclub. Jimme met ervaring binnen de financiële- en IT sector, Gijs met een achtergrond in de logistiek en operations. De behoefte om te ondernemen is er bij beiden.
Het recept van de ‘Coco Start’ is afkomstig van Abbot Kinney Boulevard. Een plek waar veel zelfgemaakte producten verkocht worden. Dit is dan ook waar de inspiratie voor de yoghurt op basis van kokosmelk vandaan komt en voor Gijs en Jimme hét moment waarop het idee en de wens om te ondernemen samenkomen.
De yoghurt van kokos is zo anders dan dingen die ze eerder hebben geproefd, een perfect alternatief voor de yoghurt van zuivel of soja die er op dat moment op de Nederlandse markt verkrijgbaar is.
Ze gaan uitzoeken of dit product een succes zou kunnen worden. Hoe? Gewoon zelf aan de slag, in de keuken en heel vaak proberen. Vervolgens gaan ze met hun kokosyoghurt op kleine marktjes staan en het wordt enthousiast ontvangen. Ook hebben ze al snel een stuk of 15 winkels in Amsterdam die interesse hebben en graag hun kokosyoghurt willen verkopen.
De productie moet worden uitgebreid, zeker op het moment dat ze Nederlands grootste biologische groothandel weten te binden voor de distributie van de Abbot Kinney’s producten. Maar een producent vinden blijkt nog niet zo makkelijk. Dus besluiten ze zelf een ruimte te huren en de nodige machines aan te schaffen. Het is buffelen. Om half 5/5 uur op om de yoghurt te maken en daarnaast natuurlijk ook hard aan de slag met het verder uitbouwen van hun bedrijf.
Ze hebben zo snel als mogelijk iemand in dienst genomen voor de kwaliteitsbewaking en productontwikkeling. Het draait natuurlijk om het product, dus dit moet gewoon altijd goed zijn. En daarnaast willen ze hun assortiment met plantaardige yoghurt en ‘frozen yoghurt’ verder uitbouwen, om zo meer variatie te kunnen bieden. De eerste nieuwe variant is inmiddels een feit, amandelyoghurt. Binnenkort bij alle verkooppunten verkrijgbaar.
Jimme en Gijs vinden het beiden heel belangrijk dat ze het hele proces van het maken van de yoghurt van binnen en buiten kennen. Ze willen echt enkel de productie en distributie uitbesteden, maar de productontwikkeling en alles rondom het in de markt zetten van hun merk, zal echt door hun gedaan blijven worden. Je werkt met een niche product, plantaardige yoghurt, toch anders dan bijvoorbeeld zuivelleveranciers, die met name focussen op grote volumes.
Inmiddels hebben ze een producent gevonden in het zuiden van het land en kunnen Jimme en Gijs, samen met de mensen die ze om zich heen hebben verzameld, Abbot Kinney’s verder uitbouwen.
De producten van Abbot Kinney’s zijn een enorm succes. Ik zie ze continu voorbij komen op social media. Volgens Jimme en Gijs voornamelijk te danken aan het product zelf. Het is lekker en speelt in op de behoefte van mensen om minder zuivel te eten en natuurlijk helemaal ideaal voor mensen die geen zuivel mogen. Daarnaast zijn Jimme en Gijs ook snel online aan de slag gegaan. Ze hebben voor goede zichtbaarheid gezorgd via social media en food bloggers enthousiast gemaakt over hun product.
Dat er al zoveel mensen zijn die genieten van de Abbot Kinney’s producten vinden ze soms nog moeilijk te geloven. Ze ontvangen veel leuke reacties en zelfs brieven van mensen die hen alleen even willen bedanken. Maar dat het al echt een succes is, daar zijn ze nog erg voorzichtig mee.
Natuurlijk zijn ze wel trots en worden ze blij van positieve reacties op het moment dat ze bijvoorbeeld bij hun pop-up store staan afgelopen zomer. En ze willen met hun team iedere 2/3 maanden een uitje doen om er voor te zorgen dat het er ook wel geregeld stilgestaan wordt bij het succes. Zo gaan ze binnenkort met z’n allen naar een biologische kaasmakerij. Plezier gecombineerd met een verdere kennismaking met de wereld van voeding.
Ze genieten allebei van het avontuur dat het ondernemen met zich mee brengt en het snel kunnen schakelen. Hebben ze een nieuw idee? Dan kunnen ze ervoor zorgen dat dit gewoon heel snel waarheid wordt, dat maakt het leuk.
Ze zijn nu toe aan de volgende stappen. Hun team verder uitbouwen en zorgen voor een goede basis van waaruit ze hun merk verder kunnen uitbouwen.
Het blijft hard werken en soms brengt de afhankelijkheid van partners wel frustraties met zich mee. Je zit niet altijd op dezelfde lijn als het gaat om de manier van ondernemen/communiceren. Maar het is de kunst deze frustraties zo snel mogelijk naast je neer te leggen en verder te gaan met het doel dat je voor ogen hebt. En ook vast te houden aan de manier waarop jij jouw bedrijf in de markt wil zetten.
Ze merken dat hun gebrek aan ervaring binnen de food sector eigenlijk eerder een voordeel is dan een nadeel. Hierdoor staan ze overal open in, bekijken ze processen met een frisse blik, waardoor juist ook goede nieuwe ideeën ontstaan in de samenwerkingen die ze hebben.
Ze zijn klaar voor de volgende fase! De eerste klant in Duitsland is inmiddels een feit. Ze willen met Abbot Kinney’s dé partij worden als het gaat om plantaardige yoghurt, wereldwijd.
Jimme en Gijs hun tips voor mensen met een idee en voor mensen die op het punt van beginnen staan?
‘ Ga het doen! Ga het gewoon proberen. Liever meteen proberen en merken dat het bijvoorbeeld niet lukt, dan een half jaar nadenken en er dan pas achter komen dat het hm niet gaat worden.’
‘ Ga met mensen praten, mail gewoon mensen met wie je graag eens in gesprek zou willen komen, wie weet staan ze er wel voor open en zijn ze bereid je te helpen.’
‘ Ga testen op kleine schaal. Ga met je product/dienst de straat op en laat het zien/leg het voor aan mensen die je niet kent.’
Ik kijk nu al uit naar alle andere yoghurtproducten van Abbot Kinney’s! Ik denk dat de kokos altijd mijn favoriet zal blijven, maar je weet het nooit…
Meer weten over Abbot Kinney’s? Kijk eens op hun site of volg ze via Facebook of Instagram.