We kunnen wel stellen dat Lisa iemand die een doel voor ogen heeft en er dan ook alles aan doet om dat doel te bereiken. Al zo’n 15 jaar wist ze dat ze haar eigen winkel wilde. En nu is deze winkel er. Sinds maart staat zij vol trots in haar kledingwinkel aan de Czaar Peterstraat in Amsterdam, The Collection One.
Van start met een webshop
Alle stappen die Lisa heeft gezet de afgelopen jaren hebben bijgedragen aan het bereiken van haar doel. Ze doet een modeopleiding en een studie commerciële economie. En daarna doet ze nog een minor ondernemerschap waarvoor ze al een eigen interieur label opricht.
Na haar studie, nu drie jaar geleden, start ze direct met The Collection One, op dat moment nog een webshop. Ze doet dit naast haar vaste baan.
“ Ik heb deze periode echt kunnen gebruiken om mijn concept uit te werken en uit te denken. Eigenlijk is het voormij altijd vanzelfsprekend geweest dat het een concept moest worden met een duurzame inslag. Een combinatie van duurzame labels en vintage.”
Tijdens haar werk in een boetiek in de 9 straatjes ziet ze hoe waardevol het is om een aantal mooie, kwalitatief goede, key-pieces in je kast te hebben.
“ Sinds ik die kwaliteit heb ervaren, wil ik zelf eigenlijk niet anders meer. Gelukkig heb je ook hele mooie, kwalitatief goede vintage, waardoor je het wel leuk houdt voor de portemonnee.”
De webshop bestond dus ook meteen uit duurzame labels in combinatie met vintage.
“ Ik voel me verantwoordelijk voor wat ik verkoop en vind het daarnaast ook heel leuk om de verhalen achter de labels te vertellen en waarom de materialen die zij gebruiken bijvoorbeeld duurzamer zijn.”
Ondernemersplan
Na drie jaar van verschillende banen is het tijd om de sprong in het diepe te wagen.
“ Ik ben begonnen met het schrijven van een ondernemersplan. Achteraf kan ik wel zeggen dat dit mij enorm geholpen heeft om te bepalen hoeveel geld ik nou echt nodig had voor het openen van de winkel en ook waarin ik dit wilde investeren.”
Lisa onderzoekt verschillende mogelijkheden om financiering te krijgen. Uiteindelijk kan ze in persoonlijke kring het geld lenen dat ze nodig heeft voor het openen van haar winkel.
“ Dit is natuurlijk heel erg fijn. Wel was het minder dan ik had begroot. Maar ook dit heeft me weer geholpen heel scherp te zijn op waar ik mijn geld in investeer. Zo heb ik ervoor gekozen wel echt te investeren in het interieur van mijn winkel. Ik zie dit echt als het visitekaartje van mijn merk. Hiermee onderscheid ik me.”
Het concept – The Collection One
The Collection One is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een concept dat bestaat uit duurzame en vintage labels, allemaal in zachte kleuren en materialen. Kwaliteit items, waar je langer mee doet. Allemaal mooi in een stijl.
“ Hier voel ik me goed bij, dit past bij mij. En als ik dan terugkrijg van klanten dat de winkel zo’n heerlijke rust uitstraalt, word ik daar heel erg blij van. Dit is namelijk precies wat ik voor ogen had.”
Corona- crisis
Het openen van de winkel stond al op de planning. En toen werd het maart dit jaar en kwam ineens de corona-crisis om de hoek kijken.
“ Het openen van mijn winkel midden in de corona-crisis vond ik ontzettend spannend. Het was natuurlijk sowieso al spannend, maar dit was wel een extra uitdaging, want ik kon het nu niet groots aankondigen, geen openingsfeest organiseren.. Het was een andere start dan ik voor ogen had.”
Maar Lisa ziet het niet enkel als iets negatiefs, want het heeft haar ook de rust en ruimte gegeven te testen, te kijken wat wel en wat niet werkt in de winkel.
“ Hier kan ik nu echt verder op bouwen. Het helpt mij keuzes maken bij het inkopen van mijn de nieuwe collecties. En ik ben bijvoorbeeld gaan experimenteren met het inkopen van interieurproducten.”
Uitbouwen / promoten
Lisa komt nu op een punt dat ze haar winkel wat meer onder de aandacht kan gaan brengen.
“ Ik ben nu zelf gewoon blogs en journalisten aan het aanschrijven die graag schrijven over ondernemen & duurzaamheid. En ik krijg erg leuke reacties. Zo ben ik ook bij MEZpiration uitgekomen en kan ik nu mijn ervaringen en verhaal hier delen.”
Ze kan nu bezig met het verder uitbouwen van haar naamsbekendheid en ook van haar bedrijf.
“ Ik heb samen met een adviseur mijn cijfers van het afgelopen half jaar onder de loep genomen. Heel fijn om daar met een expert naar te kijken. Echt, om hulp vragen is zo waardevol, dat heb ik echt wel geleerd.”
Zichzelf gaan uitbetalen en hulp vragen bij de aanstaande inkopen, staan nu bovenaan het prioriteitenlijstje.
“ Een winkel hebben is wel even wat anders. Het roept van tijd tot tijd ook wel een bepaalde angst op, ik wil dit namelijk gewoon heel lang doen. Maar ik wil nu uit die overlevingsmodus komen en concrete stappen gaan zetten. Op basis van gevoel, maar ook zeker op basis van cijfers.”
Toekomst
Over vijf jaar is het bikkelen achter de rug. Dat is Lisa haar doel. Niet meer alles zelf doen, ruimte voor vakantie en meer ruimte voor creativiteit.
“ Het lijkt me te gek om dan The Collection One verder uitgebouwd te hebben met interieur en mijn eigen label.”
Lisa haar DO?
“ Blijf niet twijfelen, maar ga doen wat je echt wilt doen. Zorg hierbij wel voor inzicht. Inzicht in cijfers, in prioriteiten, inzicht in waarin je wilt investeren. En zorg dat je controle houdt door echt regelmatig je cijfers erbij te pakken.”
Lisa haar don’t?
“ Wil vooral niet alles zelf doen. Doe vooral die dingen waar je goed in bent en kijk of je bij andere dingen hulp kunt krijgen. Zo ben ik minder goed in het schrijven van content. Nu heb ik een afspraak gemaakt met een vriendin van mij die bezig is met het opzetten van haar eigen bedrijf. Zij helpt mij met het schrijven van content, ik help haar met het maken van visuals.”
Lees nu meer ondernemersverhalen en laat je inspireren & maak gebruik van alle tips van je collega’s!