PR expert: Vijf tips hoe je meer media-aandacht creëert

PR tips

Wil je meer naamsbekendheid? Beter zichtbaar zijn? En jezelf het liefst ook vaker terugzien in de media? Zeker dat laatste klinkt misschien als iets dat lastig voor elkaar te boksen is. Want moet je daar geen duur PR-bureau of een PR-adviseur voor inhuren? Zeker niet! Chantal Schram en Suzanne van Duijn van Snappr geven je 5 tips die ervoor zorgen dat je gewoon zelf regelt dat je in de media komt.

Benader lokale media

Ze worden nogal eens als lokale suffertjes gezien, maar juist de kranten uit je eigen woonplaats of regio zijn interessante media om je op te focussen. Ze zijn immers altijd op zoek naar verhalen over hun inwoners en al helemaal als het een succesverhaal is. En nog een voordeel: deze nieuwsbladen worden beter gelezen dan je denkt! Een stuk haalbaarder dan wanneer je je gelijk op de Telegraaf focust. Helemaal interessant als je product of dienst gebonden is aan een locatie!

Meld je aan bij de Facebook-groep ‘RuM’

Een tip die we altijd graag van de daken schreeuwen, juist omdat ‘ie zo laagdrempelig is. Meld je gelijk aan voor de Facebook-groep RuM. Hier plaatsen journalisten dagelijks oproepjes voor interviewkandidaten voor hun artikelen. Zit er iets bij dat aansluit bij wat je doet? Stuur een privébericht naar diegene met een uitleg waarom jij de perfecte kandidaat bent, inclusief telefoonnummer. Geeft je veel meer kans dan wanneer je onder het bericht zelf reageert (want met jou tig anderen).

Vergeet je eigen kanalen niet

Bij PR denk je al gauw aan externe media, zoals tijdschriften, televisie, blogs en online magazines. Maar PR betekent ook focussen je eigen media! Je eigen website, Facebook en/of Instagram zijn je visitekaartjes. Hoe actiever je hierop bent, hoe makkelijker je gevonden wordt. Óók door journalisten en redacteuren! Want zij doen ook ‘gewoon’ hun rondje Google of social media als ze op zoek zijn naar mensen die van een bepaald onderwerp veel afweten. Ga bloggen (of huur er iemand voor in als je niet zo’n schrijver bent) en laat jezelf zien op je social kanalen. Zo zorg je ervoor dat men jou als expert op jouw gebied gaat zien.

Ga gastbloggen

Net zoals wij dat nu ook hier doen. Elk medium staat te springen om nieuwe content, zeker online! En door zelf een goed inhoudelijke gastblog te schrijven bespaar je een redactie niet alleen heel veel tijd, maar kun je ook in je eigen woorden laten zien hoeveel verstand je van een onderwerp hebt. Oproepjes voor gastbloggers zul je echter niet vaak tegenkomen, daarom is ons advies: trek de stoute schoenen aan en mail een voor jou relevant medium met een voorstel voor een blog. Nee heb je, ja kun je krijgen! En ook hier geldt: als schrijven niet zo je ding is, huur er een ghostwriter voor in.

Meld je aan voor awards

Dacht je dat awards altijd alleen maar worden uitgereikt aan mensen die al heel bekend zijn en door partijen zelf worden geselecteerd? Nope! Voor veel awards kun je jezelf gewoon aanmelden (bijvoorbeeld de Viva400 en Sprout 30 onder 30). Goed, uiteindelijk wordt uit alle aanmeldingen alsnog een selectie gemaakt, maar feit is wel: als jij je niet zelf opgeeft (of laat opgeven), sta je over het algemeen sowieso niet op de lijst. Op deze manier breng je jezelf in ieder geval onder de aandacht en leert de organisatie (vaak een medium) je alsnog kennen. Wie niet waagt, wie niet wint!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het creëren van meer naamsbekendheid en zichtbaarheid? Check Snappr.nl voor de verschillende mogelijkheden!

Wil jij ook gast-bloggen op MEZpiration? Over bijvoorbeeld onderwerpen gerelateerd aan marketing, ondernemen of ondernemen met impact? Leuk! Mail je voorstel naar marieke@mezpiration.nl

Reacties