In haar atelier / winkel ontmoet ik Martina, eigenaresse van 10Tien. Een vrouw met een droom, die ze nu in vervulling ziet gaan.
Martina komt er al jong achter dat ze eigenlijk best zou willen ondernemen. Ze loopt op haar 19e stage bij een designer waar ze ontdekt dat ze goed zelfstandig dingen kan organiseren en regelen en ook goed weet hoe ze alles wil hebben.
Eerder had ze niet gedacht dat ondernemen iets voor haar zou zijn. Haar vader is zelfstandig ondernemer, ze heeft dus van kinds af aan meegekregen dat dit heel hard werken is en wat voor verantwoordelijkheden dit met zich meebrengt. Tijdens haar stage komt ze erachter dat ze die verantwoordelijkheid aan kan en leuk vindt, dit geeft haar het vertrouwen dat ze nodig heeft om de beslissing te nemen om voor zichzelf te beginnen.
Op dat moment nog maar 21, maar jong beginnen is helemaal niet zo’n gek idee, want er zijn nog geen andere grote verantwoordelijkheden, ze kan zich volledig op het ondernemen focussen.
Martina heeft een creatieve achtergrond, die creativiteit moet dan ook echt gebruikt kunnen worden in hetgeen ze gaat doen. De keuze is vrij snel gemaakt: Het ontwerpen en maken van haar eigen tassen. Na het volgen van verschillende cursussen neemt ze 2 jaar de tijd het tassen maken en het ondernemerschap volledig onder de knie te krijgen. Haar eerste label is een feit: Pigskin.
Het tassen maken en het ondernemen bevallen goed. Martina geniet enorm van het creatieve proces, maar ja, er moet ook geld worden verdiend, het kan niet blijven bij tassen maken vanuit haar kantoortje. Het moet groter.
Een nieuwe stap volgt. Er moet een multifunctionele tas komen, waarvan de productie kan worden uitbesteed. Ze gaat aan de slag met patronen en designs. Om tot het juiste model te komen, wordt er onderzoek gedaan onder haar volgers en praat ze met de retailers waar haar tassen op dat moment staan. Zoveel mensen, zoveel wensen. En al deze wensen wil Martina in haar 10Tien collectie-tassen samenbrengen.
De tassen zijn naar wens aan te passen. Zo is bijvoorbeeld het tussenschot uit-ritsbaar, zijn er verschillende accessoires beschikbaar die los te koop zijn, zoals een keycord en de tassen zijn op allerlei manieren te dragen.
De keuze voor de productie van de collectie-tassen valt op Ethiopië. De leersector daar wordt steeds verder ontwikkelt, de man /vrouw verhouding is gelijk, de mensen zijn betrouwbaar en benaderbaar en de werkomstandigheden in de fabrieken goed. Martina gaat in zee met een leuk familiebedrijf dat wordt gerund door een vader en zijn drie kinderen.
Er moeten wel wat hobbels worden genomen. Zo moeten bijvoorbeeld de accessoires worden geïmporteerd, maar deze geïmporteerd krijgen, blijkt niet makkelijk. Uiteindelijk liggen deze een halfjaar vast, voordat ze eindelijk worden vrijgegeven. De aanhouder wint! En nu verloopt de productie erg soepel en de tassen voldoen helemaal aan Martina haar kwaliteitseisen.
Uiteindelijk gaat het alles bij elkaar nog best snel. Het duurt anderhalf jaar, van idee tot aan de eerste collectie-tas klaar voor de verkoop. Helemaal niet gek toch?! In anderhalf jaar een heel nieuw label in de markt zetten?!
10Tien bestaat niet alleen uit collectie-tassen, maar ook uit Limited Editions. Zo is Martina nu bezig met een tas voor Anna Nooshin, passend bij de première van de nieuwe 50 Shades. De Limited Editions worden sinds deze maand gemaakt in het 10Tien atelier op de Blauwburgwal in Amsterdam, een droom die uitkomt. Door rond te vragen bij andere ondernemers, komt het pand op de Blauwburgwal op haar pad.
Twee weken geleden was de opening voor pers en familie en vrienden. Met het atelier en de collectie-tassen is de perfecte combinatie ontstaan. Kunnen ondernemen, maar ook je creativiteit behouden en blijven ontwikkelen.
Het atelier wordt niet alleen gebruikt voor het laten zien en maken van de 10Tien tassen, maar het wordt ook een plek waar Nederlandse creatievelingen de kans krijgen hun producten te laten zien. Veel mensen maken mooie handgemaakte producten, maar het is niet makkelijk om deze in winkels aan potentiële klanten te kunnen laten zien. Hier wil Martina graag bij helpen. Dus ben jij die maker van mooie handgemaakte producten? Zeker even contact opnemen! Het atelier zal verder gebruikt worden om leuke workshops te geven en mini – exposities te houden.
Vrijheid, dat is toch wel de grootste rijkdom die het ondernemen met zich mee brengt. Maar het is echt niet altijd even makkelijk. Wat voor Martina een struikelblok blijft, is het verkopen. Het blijft gek om je eigen producten aan te prijzen. Het wordt wel steeds leuker. Door het gewoon te doen, is ze erachter gekomen dat mensen eigenlijk altijd positief reageren, dat geeft haar een boost. Ze blijft wel iets te bescheiden. Met iemand anders op pad om de sales te doen zou eigenlijk perfect zijn. De combinatie van verkoop en het verhaal.
Haar droom is om met haar collectie-tassen internationaal te gaan. De eerste stappen zijn al gezet. Op de dag van het interview kon ze haar eerste tas naar de Verenigde Staten versturen!
Daarnaast wil ze zorgen voor veel leuke opdrachten voor haar Limited Editions, zodat de perfecte combinatie tussen creatie en productie behouden blijft.
En Ethiopië als productie land is een hele goede keuze geweest. Wel kunnen er dingen worden verbeterd op het gebied van duurzaamheid. Hier wil Martina zich graag voor inzetten. Binnenkort reist ze weer af naar Ethiopië om samen met MVO Nederland en het CBI te kijken hoe ze dit daar kunnen bewerkstelligen en de leersector in Ethiopië verder kunnen ontwikkelen en verduurzamen.
Haar tips voor jou?
” Focus je op één ding te gelijk. Je moet echt prioriteiten stellen. Het is super fijn als je geregeld met iemand kunt overleggen waarmee je de juiste stappen weer even onder elkaar kunt zetten, zodat je niet van alles door elkaar gaat doen en een goede planning houdt.”
” Denk niet te ver vooruit. Je kunt niet alles tegelijk, stap voor stap.”
Nieuwsgierig naar de tassen van 10Tien? Neem een kijkje op de site of ga eens langs in het atelier op de Blauwburgwal!