Ik sprak met Monica over haar droom, Chutney, een webshop waarop zij haar Indiase roots en het opgroeien in Nederland laat samen komen. De webshop is net drie maanden live.
De droom
De droom om te ondernemen is er al heel lang. Toch besluit Monica zich na haar studie eerst te focussen op haar carrière in de marketing. Ze gaat aan de slag als marketing consultant, vijf jaar in India en vijf jaar in Nederland.
Door de verhuizingen is ze druk in de weer met haar interieur en geniet hier enorm van. Een huis inrichten, de juiste accessoires kiezen om je huis eigen te maken, ze heeft er talent voor. Waar ze eerder altijd dacht haar ondernemersdroom in de fashion na te jagen, weet ze nu zeker dat het interieur gaat worden, zowel producten als stylingadvies.
Op het moment dat Monica met zwangerschapsverlof is van haar tweede kindje ontstaat er een nu of nooit gevoel. Wat als ze nu niet gaat voor haar droom? Wanneer dan wel? Ze wil haar kinderen meegeven dat alles mogelijk is, dat je je dromen moet najagen. Dan moet ze wel het goede voorbeeld geven natuurlijk.
Tijdens het inrichten van haar huis in Nederland ontdekt ze veel mooie Indiase merken online, niet verkrijgbaar in Nederland. Deze merken moeten voor iedereen bereikbaar worden, want Indiaas design is prachtig en goed te combineren met ieder interieur.
De start
Dus haar besluit staat vast, ze gaat ervoor. Nog tijdens haar verlof trekt ze de stoute schoenen aan en neemt ontslag. Ze gaat als freelance marketing consultant aan de slag en gaat de plannen voor Chutney vormgeven.
Dit doet ze naast haar freelance werk. Veel dingen tegelijk dus, dat maakt het soms wat onoverzichtelijk en chaotisch. Iets wat Monica niet gewend is, want een van haar sterke kanten is juist een zeer gestructureerde manier van werken. Maar nu komen er zoveel dingen te gelijk en alles is leuk om te doen, dat maakt het keuzes maken moeilijker.
De dromen voor Chutney zijn groot. Niet verkeerd natuurlijk, maar dat kan het starten lastig maken. Dat begin maken vindt Monica lastig, om te kunnen starten moet er overzicht komen en duidelijkheid over waar ze mee wil beginnen en vanuit die basis Chutney verder uitbouwen.
Ze besluit een cursus te volgen, Buying & Trends, aan de Amsterdam Fashion Academy. Dit zorgt voor focus. Eén avond in de week werken aan haar ideeën, opdrachten waardoor ze thuis bepaalde dingen moet uitwerken en tijdens de cursus haar ideeën/plannen aan andere starters voor leggen.
Er komt steeds meer duidelijkheid over wat Chutney moet gaan worden en waar te starten. Monica heeft tijdens deze research periode met veel mensen gesproken. Doordat ze is gaan werken als freelancer ontdekt ze dat ze het ontzettend leuk vindt om te netwerken en deze contacten zet ze meteen in om haar struikblokken aan voor te leggen, waardoor er weer nieuwe ideeën ontstaan.
Afgelopen zomer stort ze zich volledig op het online krijgen van de webshop en dat is gelukt. In september is Chutney live gegaan en Monica is trots!
Niet alleen op de shop, maar ook op alles wat ze zelf heeft kunnen doen. Vooraf had ze verwacht veel meer hulp nodig te hebben, maar het internet zorgt ervoor dat je zoveel zelf kunt doen, als je maar de tijd neemt om uit te zoeken.
De plannen
Nu de shop live is, kan de focus verschoven worden naar de marketing, want iedereen moet natuurlijk weten dat Chutney bestaat! Dankzij het netwerken voor haar freelance opdrachten, heeft Monica haar netwerk flink uitgebreid. Iedereen is er inmiddels van op de hoogte dat Chutney een feit is.
Ook wil Monica gaan focussen op haar zichtbaarheid op social media. Ze heeft al bloggers benaderd en die staan positief tegenover een samenwerking.
Het ondernemen bevalt enorm goed. Nu is het nog druk door het combineren van het freelancen en Chutney, maar in het nieuwe jaar moet daar snel verandering in gaan komen. Wel merkt Monica al dat ze minder stress heeft en er meer voor haar kinderen kan zijn. Dit geeft haar een fijn gevoel, want haar gezin is enorm belangrijk voor haar.
Ze kan nu ook haar creativiteit kwijt in haar werk, iets wat ze eerder mistte. Heerlijk om nu al je ideeën te kunnen testen en zo te ontdekken wat past en wat niet.
Het komende jaar wil ze de focus leggen op het vergroten van de naamsbekendheid en ook haar stylingadvies onder de aandacht brengen. Want het is een shop inclusief styling advies, waar je heel gemakkelijk gebruik van kunt maken. Je kunt gewoon een appje sturen. Wat wil je veranderd? Waar zou je meer kleur willen zien? App foto’s van je interieur en je krijgt advies op maat.
Daarnaast wil ze de shop komend jaar verder uitbouwen, meer producten en merken. En komend jaar moeten de eerste twee Chutney Pop-Up events een feit worden.
Op de lange termijn?
Een eigen conceptstore en Chutney mobile store: Een Volkswagen camper waarmee klanten kunnen worden bezocht om stijladvies te geven en meteen te laten zien hoe het staat in het interieur.
Uiteindelijk moet Chutney gewoon het platform worden voor Indiaas Design door heel Europa.
De dromen voor Chutney zijn dus groot, maar wat Monica scherp in de gaten zal houden, is een goede balans, want het leven draait niet alleen om werken en carrière maken, daar is haar gezin veel te belangrijk voor.
Haar tips voor iedereen die op het punt staat voor zichzelf te beginnen?
Zorg dat je met veel mensen praat, maar neem niet ieder advies over. Vaar ook op je eigen gevoel.
Kun je parttime blijven werken? Doen! Financiële rust helpt je de tijd te nemen jouw bedrijf op te zetten.
Probeer het niet perfect te krijgen voordat je van start gaat, op een gegeven moment moet je het ook gewoon gaan doen.
Nieuwsgierig naar Chutney? Kijk op de site!