Ondernemen is vaak een kans zien en het lef hebben daar iets mee te doen. Dat is ook wat Joost van der Veer en Maurits de Gier hebben gedaan toen ze in 2012 Winkelstraat.nl oprichtten.
Zelf fan van kleine fashion boutiques, die de luxere labels verkopen, bekend en onbekend, kwamen ze erachter dat veel van deze boutiques nog geen eigen webwinkel hadden. Beide mannen hebben een achtergrond in de techwereld en bedachten een oplossing waarmee boutique eigenaren gemakkelijk de stap kunnen zetten naar online, zonder hier zelf veel in te hoeven investeren (qua tijd, kennis & geld). Winkelstraat.nl is inmiddels uitgegroeid tot een platform waar al ruim 300 boutiques bij zijn aangesloten en waar je terecht kunt voor een aanbod van designer fashion, van zowel bekende als onbekende merken.
En dat werkt perfect. Want zo kan een boutique die gevestigd is in Maastricht, profiteren van een veel groter bereik en haar assortiment nu ook online aanbieden aan de consumenten in bijvoorbeeld Groningen en Zeeland. Daarnaast is Winkelstraat.nl voor de boutique eigenaren een uitkomst, omdat zij vaak zelf niet de kennis hebben van of de tijd voor het online ondernemen. Door het online gedeelte neer te leggen bij Winkelstraat.nl kunnen zij zich volop richten op het runnen van de fysieke winkels.
Startende ontwerpers
Startende ontwerpers krijgen een mooie plek op het platform om hun ontwerpen te laten zien. Zo kom je op Winkelstraat.nl ook nog onbekende(re) Nederlandse en Vlaamse kledingmerken tegen als: Studio Anneloes, WOLF en XPLCT die zo hun creaties kunnen tonen aan een groot publiek.
Duurzame mode
En laat deze nieuwe garde nou ook horen bij een generatie die zich inzet voor duurzame mode en daarom zetten wij hen graag in het zonnetje. Deze designers kijken naar welke bijdrage zij kunnen leveren aan een mooiere (fashion) wereld. Bijvoorbeeld door bij elke bestelling een bedrag te doneren aan een goed doel, door de productie van kleding in Europa te houden en door materialen te hergebruiken. Zo ontwierp Shaquille Gunther van XPLCT een schoen (inmiddels uitverkocht) waarvan de zool was gemaakt van gerecyclede kauwgomresten.
Een aantal van deze labels uitgelicht
- Studio Anneloes (dameskleding)
Studio Anneloes produceert enkel in Europa, onder goede werkomstandigheden. En zorgt ervoor, door hoge kwaliteit te bieden, dat de kleding eindeloos lang meegaat. Het is hun missie verspilling tegen te gaan: in productie, verkoop én gebruik. - WOLF (dames en herenkleding)
Jonge ondernemer Niels geniet van het ondernemen en wil je met WOLF overhalen te kijken naar je leven. Ben je blij met hoe het er nu uitziet? Voor Niels is de start van WOLF zijn keuze om zijn beste leven te leven, “to stand out from the pack”. En hij gelooft in teruggeven. In een samenwerking met Unicef (Happy Packs) doneert hij een euro per verkoop, dat gaat naar kinderen en waar zij op dat moment behoefte aan hebben; voetballen, dekens, vaccins etc. - XPLCT (streatwear voor heren)
XPLCT is opgezet door twee Amsterdamse vrienden, Shaquille en Garezi. Ze focussen op hoogwaardige kwaliteit en draagcomfort. Ze gaan stap voor stap voor verduurzaming van hun merk. De schoen met de zool van gerecyclede kauwgomresten is hier een mooi voorbeeld van. Ze blijven bezig met de ontwikkeling van dit soort ideeën, voor een mooiere & schonere wereld. - Filippa K (heren)
Opgericht in 1993 is dit Zweedse mode merk al een gevestigde naam binnen de mode wereld en ook bekend om hun vooruitstrevendheid als het gaat om duurzame productie. Ze zorgen met hun tijdloze kwalitatieve design ervoor dat je lang van de kleding kunt genieten en gebruiken duurzame materialen.
#samenwerking
Meer inspiratie opdoen? Hier vind je heel veel mooie duurzame labels.