Ondernemen met een missie: People’s Avenue

People's avenue

Duurzaamheid & biologisch binnen de fashion tot de standaard maken!

Ik ontmoet Roland in hun leuke kantoortje midden in het Westerpark en al snel wordt mij duidelijk dat ik te maken heb met een ondernemer in hart en nieren.

Er is nog hoop voor iedereen die het niet lukt zijn/haar studie af te ronden. Roland is drie keer begonnen en drie keer na het behalen van zijn propedeuse gestopt. Waarom? Niet omdat hij niet kan leren, maar vooral omdat hij houdt van hard werken. Naast de verschillende studies die hij doet, besluit hij lekker te gaan werken.

Zijn eerste werkervaring doet hij op in een bar in Den Haag, waar hij al snel leidinggevende wordt. Om vervolgens aan de slag te gaan bij het Ministerie van Binnenlandse zaken.

En na Binnenlandse zaken volgen er verschillende banen in de sales. Van zijn 19e tot zijn 24ste doet hij veel ervaring op en is hij eigenlijk al aan het ondernemen. Bezig om binnen deze organisaties de processen beter/efficiënter te maken.

Dat hij wil ondernemen is al een tijd duidelijk, maar wat dit moet gaan worden weet hij nog niet. Hij weet wel dat hij van zijn laatste salesbaan niet gelukkig wordt.

Tijdens een reis naar Azië begint het idee voor zijn eigen onderneming langzaam vorm te krijgen. Hij bezoekt verschillende fabrieken, gewoon uit nieuwsgierigheid, om te zien hoe dingen worden gemaakt, waaronder twee kledingfabrieken. Wat hij daar aantreft is op zijn zachtst gezegd triest. De arbeidsomstanigheden zijn schrikbarend. Hij weet dan direct dat hij graag iets voor die mensen wil doen.

Eenmaal thuis leest hij een artikel over kinderarbeid binnen de kledingbranche en komt hij steeds meer informatie tegen waardoor de motivatie groeit hier iets aan te doen.

Hij besluit ervoor te gaan. En als Roland ergens voor gaat, dan gaat hij er ook voor. Hij zegt direct zijn baan op en besluit dat hij iets wil gaan veranderen binnen de kledingbranche. Het moet anders kunnen. Zijn doel: Eerlijke kleding groot maken!

De zoektocht naar producenten/fabrikanten van eerlijke kleding gaat van start. Na een aantal omwegen komt hij uiteindelijk in contact met een grote speler in Zwitserland. Na een gesprek daar krijgt hij de gegevens van verschillende fabrikanten die duurzaam en biologisch produceren in India en gaat daar naar toe.

People's Avenue - MEZpirationHet doel is om eerlijke kleding groot te maken, maar aan de slag gaan enkel vanuit dit ideaal werkt niet, hij heeft een duidelijke zakelijke visie. Want wanneer je alleen werkt van uit je ideaal, is dit ideaal daadwerkelijk verwezenlijken zo goed als onmogelijk. Je moet wel concurrerend kunnen worden en blijven. Duurzaamheid houd je alleen in stand als je geld verdiend. Deze gedrevenheid en visie werken aanstekelijk. Met een van de fabrikanten klikt het meteen. Deze gelooft in hem en is bereid hem te helpen. Hieraan heeft Roland veel te danken, want dit biedt mogelijkheden. De fabrikant schaft kleinere machines aan om de productie betaalbaarder te maken en geeft Roland de ruimte die hij nodig heeft om zijn bedrijf van de grond te krijgen.

Zijn eerste onderneming is een feit: Infact. In eerste instantie een fashionlabel, van duurzaam & biologisch katoen. Hij doet alles zelf, van ontwerp, tot website, tot verkoop.

Na 2,5 jaar begint Infact de aandacht te trekken van grotere bedrijven die graag verantwoorde merchandise willen en vragen of Roland hen hierbij kan helpen. Dit kan hij uiteraard J.

Een jaar later besluit hij een nieuw label op te zetten, een professioneel fashionlabel, dat laat zien dat biologisch, duurzaam geproduceerde kleding, de norm kan worden, People’s Avenue.

People's Avenue - MEZpiration People's Avenue - MEZpiration

Infact is nu enkel nog een B to B label. Dankzij de groei die hij met Infact heeft doorgemaakt, is het nu ook mogelijk People’s Avenue direct goed neer te zetten. Hij stelt een team samen waarmee hij People’s Avenue goed in de markt kan zetten.

Dit is nu pas anderhalf jaar geleden. En het is een rollercoaster geweest. Dankzij een goede dosis lef, doorzettingsvermogen en enorm veel enthousiasme en plezier in waar het People’s Avenue team mee bezig is, begint het merk al een flinke naamsbekendheid te generen en niet minder belangrijk, groeit het label goed. De winkels van Infact zijn People’s Avenue winkels geworden en afgelopen jaar opende de derde winkel in Amsterdam.

Met die groei ontstaan nieuwe uitdagingen, maar zoals Roland zegt: “ Voor ieder probleem, is een oplossing.”
Zo moet hij bijvoorbeeld op zoek naar nieuwe investeerders. Waar hij als startende ondernemer nog weleens teveel naar anderen luisterde, vaart hij nu echt op zijn eigen gevoel/kompas en het vertrouwen en geloof dat hij heeft in het doel dat hij met People’s Avenue voor ogen heeft.

Deze overtuiging helpt in gesprekken met investeerders, maar bijvoorbeeld ook in gesprekken met mensen die hij graag aan zijn merk wil verbinden, waarin hij bij dat laatste ook altijd op zoek gaat naar mensen die tot de top behoren in hetgeen ze doen. Zo heeft hij bijvoorbeeld Taeke Taekema, Katja Schuurman, Marie van der Ven en Martin Garrix aan zich weten te binden.

Er wordt niet onderhandeld. Het is wat het is. Dit was voor mij wel een eye-opener, verfrissend. Je wilt of je wilt niet. Zo niet, gaat hij gewoon door naar de volgende. Want als je overtuigd bent van waar je mee bezig bent, zijn er altijd mensen die met je willen samenwerken. En zeker ook het plezier en de sfeer die er heerst bij het team werken aanstekelijk.

Roland gebruikt zijn winnaarsmentaliteit ook in het ondernemen. Vroeger heeft hij een tijd lang op hoog niveau gesport en ook dat is volhouden, doorzetten en altijd willen winnen.

Natuurlijk zijn er hobbels op de weg, moeilijke keuzes die gemaakt moeten worden. Zo moest hij de moeilijke beslissing nemen afscheid te nemen van een investeerder en een aantal medewerkers. Dit doet hij met pijn in zijn hart, maar als je niet meer op hetzelfde spoor zit en het vertrouwen weg is, is dit noodzakelijk om je bedrijf gezond te houden en vooruit te kunnen.

Roland en het People’s Avenue team zijn klaar voor de volgende stappen en klaar om met hun bedrijf het verschil te maken. Klaar voor verandering in de fashion!

People's Avenue - MEZpiration

Voor dit jaar staan er veel dingen op stapel. Zo zijn ze bezig met een re-branding en wordt er gewerkt aan verschillende samenwerkingen.

People’s Avenue moet dé voorloper worden en blijven als het gaat om duurzame, eerlijke, biologische, maar ook zeker fashionable kleding.

Roland heeft een hoop tips voor iedereen die aan de start staat van het ondernemen:

  • ‘ Winning is a state of mind.’ – Een statement van Schumacher, dat volgens Roland ook echt zo is. Er is altijd een oplossing. Zoek geen excuses, leg fouten niet bij een ander – zoek het bij jezelf.
  • Ga uit van je eigen kompas. Ben niet bang om fouten te maken. Leer ervan en doe het de volgende keer beter.
  • Het begint met je mindset – willen winnen, willen slagen. Geloof in jezelf en waar je mee bezig bent. Anderen voelen dit ook. Echt doorzetten!
  • Heb je investeerders nodig? Ga er vol zelfvertrouwen in, heb je doel voor ogen en weet met wat voor mensen je zaken doet.

En vooral: Doen! Gat het gewoon doen!

Nieuwsgierig naar People’s Avenue? Kijk even op de site of volg ze bijvoorbeeld via Facebook om alle ontwikkelingen dit jaar in de gaten te houden.

 

 

 

 

 

Reacties

Een reactie op “Ondernemen met een missie: People’s Avenue

  1. Pingback: Voor alle startende ondernemers - Drie meest gegeven tips! - MEZpiration

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.