Het eerste dat Melanie zegt als ik haar vraag hoe dit ondernemersjaar haar is bevallen is: ‘ Er is niets dat me gelukkiger maakt.’ Natuurlijk is het niet alleen maar leuk, maar Melanie is een echte onderneemster, die geeft niet zomaar op.

Spanning of het slaagt

Een jaar geleden spraken Melanie en ik elkaar voor het eerst. Super mooi dat ze nu kan zeggen dat er niets is dat haar gelukkiger maakt. Dat wil niet zeggen dat Melanie het afgelopen jaar niet ook momenten heeft gehad dat ze twijfelde en niet zeker wist of het wel ging lukken.

“ Het is best een strijd met jezelf. Iedere maand die onzekerheid, hopen dat er toch weer een opdracht binnenkomt. Dit kan me onzeker maken.”

En toch iedere keer wanneer ze op het punt stond te gaan zoeken naar een baan naast Bluepurple/events kwam er weer iets nieuws op haar pad.

Doorzetten, loslaten & om hulp vragen

“ Die spanning helpt ook om te groeien en ontwikkelen. Het maakt dat ik succesmomenten heel intens beleef. Het is zo’n overwinning als het me dan toch weer lukt een opdracht binnen te halen.”

Ondernemen is doorgaan en blijven geloven. Doorzetten, doorzetten, doorzetten.

Naast doorzetten kan loslaten ook heel veel opleveren. Iedere keer op het moment dat Melanie dacht dat het niet ging lukken en ze de druk om opdrachten binnen te halen een beetje losliet, ontstonden er juist nieuwe kansen.

“ En natuurlijk om hulp vragen. Dat heeft me ook echt enorm geholpen. Je kwetsbaar op stellen en anderen laten weten dat je alle hulp kunt gebruiken. Dit levert ook mooie dingen op.”

Bijstellen

In het begin ging het niet vanzelf. Dit had ook deel te maken met de doelgroep die Melanie in eerste instantie had gekozen. Ze wilde dolgraag met grotere bedrijven om de tafel om te laten zien hoe zij event marketing op een effectieve manier zouden kunnen inzetten.

“ Ik zag dat er bij veel van deze bedrijven nog zoveel mogelijkheden lagen, maar daar binnen komen was ontzettend moeilijk.”

Het roer gaat om. Waarom niet eerst eens kijken wat haar netwerk allemaal te bieden heeft? En dit is een hele goede stap geweest. Vanaf het moment dat ze haar oude idee loslaat en aan de slag gaat met kleinere ondernemers/zelfstandigen begint het te stromen.

“ Door me op deze doelgroep te focussen ontstonden er allemaal nieuwe ideeën. Ik ben nu op een punt dat ik mijn focus weer ga verbreden, dus wie weet zit ik binnenkort wel bij die bedrijven aan tafel die ik eerst voor ogen had.”

Steeds meer bedrijven kijken naar de mogelijkheden om samen te werken met kleinere partijen, een trend waar Melanie natuurlijk graag op inspeelt.

Wereld aan haar voeten

“ Ik heb nu echt het gevoel dat ik heb gewonnen. Vanaf januari dit jaar kan ik van Bluepurple/events leven. Een doel dat ik me vorig jaar had gesteld en het is me dus gelukt!”

Hier heeft Melanie uiteindelijk 1,5 jaar voor nodig gehad. Ze heeft eerst moeten strijden voor haar plekje in de markt. Iedere keer opnieuw naar zichzelf en haar bedrijf moeten kijken en mogelijkheden zoeken van waaruit ze verder kon werken.

“ Ik heb nu echt het gevoel dat de wereld aan mijn voeten ligt. Ik heb vooral mijn eigen gevoel gevolgd en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.”

Praten & delen

Nieuwe ideeën en plannen ontstaan door te praten en te delen. En ook door groot te denken. Een mooi plan voor de toekomst ontstaat wanneer Melanie een stagiair wil aannemen om te assisteren bij evenementen en aan het bedenken is wat zij nog meer zou kunnen doen. Dan ga je groter denken, zie je ineens de schaalbaarheid van je bedrijf.

“ En ik ben veel gaan delen via Instagram stories. Als ik hier vragen stel aan mijn volgers over wat ze zouden willen weten, welke informatie ze nodig hebben, krijg ik zoveel leuke reacties.”

Het delen creëert draagkracht en zorgt ervoor dat mensen met je mee gaan denken.

 Grootse plannen voor de toekomst

Melanie is er achter gekomen dat ze wel echt een ondernemer is, niet enkel ZZP’er. Ze is druk bezig met het bedenken en ontwikkelen van plannen die gaan bijdragen aan het groeien van personal brand tot brand, haar bedrijf opschalen.

“ Vorig jaar ben ik begonnen met Eventspiration, een nieuwsbrief met informatie die je nodig hebt om een succesvol event te organiseren. Hier ben ik mee gestopt, maar hier is wel een nieuw idee uit voortgekomen, mede dankzij het groter denken: Een online platform. Ik wil de Frankwatching worden, gericht op evenementen.”

Een platform vol kennis en inspiratie op het gebied van evenementen. Blogs, video’s, draaiboeken, een shop. Aan de website wordt op dit moment al gewerkt. Een super mooie nieuwe stap voor Bluepurple/events.

Voorlopig blijft Melanie zelf de evenementen organiseren, maar misschien wordt dit in de toekomst anders. Het nadenken over de evenementen, strategie bepalen, draaiboeken maken en echt het bouwen aan haar bedrijf geeft Melanie de meeste energie.

“ Het allerleukste vind ik het werken aan mijn bedrijf, niet zozeer erin. Dit is mijn ultieme doel voor de toekomst.”

Advies voor het eerste ondernemersjaar

“ Investeren! Als je kan investeren, doen. Wees nooit bang om te investeren, je gaat het eruit halen. Bij mij is het balletje echt gaan rollen door de flexplek die ik heb genomen. Geld dat ik nog niet had verdiend, heb ik toch hierin geïnvesteerd en dit heeft me zo veel opgeleverd!”

“ Neem geregeld even afstand. Zo ontstaan er nieuwe ideeën, dan vallen puzzelstukjes op zijn plek.Dit zijn momenten waarop je niet in je bedrijf werkt maar aan je bedrijf.”

Volg alle Bluepurple/events ontwikkelingen via Instagram!

 

Reacties