Vroeger had Daphny altijd het gevoel iets in de mode te willen doen. Niet verrassend dat ze besluit te gaan studeren aan het AMFI. Ze verhuist hiervoor van België naar Amsterdam.

Ze studeert van fashion & design en maakt haar afstudeercollectie van voornamelijk leer. Dit is het moment dat haar interesse in leer begint te groeien. Langzaam ontstaat de twijfel of de mode wel hetgeen is waarin ze verder wil.

Na haar studie wordt ze benaderd voor een design functie bij H&M en komt tot de laatste ronde in Stockholm. Maar eenmaal daar voor haar sollicitatie voelt het niet goed, dit is niet wat ze wil. Acht uur achter een computer en alleen maar tekenen, dat is niet waar ze gelukkig van gaat worden. Ze wil afwisseling. Dus ze besluit het niet te doen.

Wat ze wel wil, weet ze niet meteen. Ze neemt een jaar de tijd. Verschillende baantjes om haar huur te kunnen betalen en in de tussentijd uitzoeken wat het wel moet gaan worden.

Eigenlijk wil ze al voordat ze naar de AMFI gaat tassen maken, maar hier is op dat moment nog geen fulltime studie voor. Maar ze kan inmiddels kleding maken, dus besluit ze dat tassen maken ook moet lukken.

Tassenlabel – DAPHNY RAES

Van haar ouders krijgt ze een industriële naaimachine en begint ze met het maken van tassen naast haar fulltime baan. Doen wat ze leuk vindt.

In diezelfde periode wordt ze benaderd door een PR bureau dat haar afstudeercollectie wil presenteren. Van deze kans maakt Daphny handig gebruik.

“ Ik heb met hen afgesproken dat als ik mijn kledingcollectie zou presenteren, ik ook meteen mijn tassencollectie wilde presenteren en vanaf dat moment gaat het allemaal ineens heel snel.”

Want dit betekent dat er snel een volledige collectie moet komen, dat er prijzen moeten worden bepaald, een webshop moet worden gebouwd. Ze wil ervoor zorgen dat er een serieus label staat. Dit is een hele goede stok achter de deur geweest.

Een jaar na haar afstuderen is het tassenlabel DAPHNY RAES geboren. Zonder enige ervaring stort Daphny zich in het opzetten van haar eigen label.

“ Ik heb alles zelf moeten uitvogelen. Echt geen moment aan getwijfeld of ik het wel of niet zou doen, dit is wat ik wilde. Ik heb er nooit bij stilgestaan wat er allemaal komt kijken bij het runnen van een bedrijf.”

Al doende heeft ze heel veel geleerd, met vallen en opstaan. Vrij snel liggen haar tassen in de eerste winkels. De winkels zijn een belangrijk uithangbord.

Ze werkt nog twee dagen in de week op het AMFI, waar ze les geeft. De rest van haar tijd is ze bezig met het uitbouwen van haar label.

In productie

Twee jaar geleden besluit ze, na lang overleg met haar vriend, helemaal voor DAPHNY RAES te gaan. En niet alleen zij. Haar vriend was ook toe aan iets nieuws. Nu runnen ze samen het bedrijf.DAPHNY RAES

“ Ik maakte tot twee jaar geleden alles zelf. Dit was eigenlijk niet meer te doen. Ik was alleen maar tassen aan het maken. Dus hebben we besloten op zoek te gaan naar producenten.”

Haar vriend stort zich op dit gedeelte, terwijl Daphny aan de lopende band tassen blijft maken.

Het besluit om de productie uit handen geven, was grote een stap. Het is toch je kindje overhandigen aan iemand anders en er vanuit gaan dat zij het precies zo zullen maken als jij voor ogen hebt.

“ Ik ben super kritisch en perfectionistisch. Dus we hebben heel wat producenten gezien en heel wat samples laten maken voordat we partijen vonden waar ik me echt goed bij voelde en aan wie ik de productie durfde toe te vertrouwen.”

De tassen worden in Europa gemaakt. Daphny en haar vriend hebben hier bewust voor gekozen. Op deze manier hoeven de tassen niet eerst de hele wereld over te vliegen voordat de klant de tas in handen heeft.

Het vinden van goede producenten is een ongoing process. Niet iedere producent is even goed in het maken van iedere tas. Daarom hebben ze nu drie producenten. En zorgen ze voor voldoende back-up. Mocht er dan een producent wegvallen, kan een ander inspringen.

Duurzaam ondernemen

In productie gaan brengt een groot voordeel met zich mee als het gaat om duurzaamheid. Het betekent dat Daphny kan kiezen voor duurzaam gelooid leer. Iets wat niet mogelijk was toen ze de tassen nog zelf maakte, omdat je dit in grote aantallen moet afnemen.

Als je het doet moet je het ook goed doen vinden Daphny en haar vriend. Het vinden van de juiste looierij gaat niet over één nacht ijs. Dit is een hele zoektocht.

“ Uiteindelijk vinden we een looierij in Italië. Met deze looierij zijn we aan de slag gegaan en hebben we een product ontwikkeld dat helemaal is zoals wij het willen en waar we enorm blij mee zijn.”

Verkoop online

Met de stap naar productie komt het besluit enkel nog online te verkopen. De winkels hebben goed geholpen bij het creëren van naamsbekendheid, het biedt de mogelijkheid om te testen en dankzij de feedback vanuit de winkels heeft Daphny de collectie kunnen perfectioneren. Een goed gevoel van waaruit de collectie uiteindelijk in productie is gegaan.

“ Met in productie gaan hebben we gekozen voor plantaardig gelooid leer. Dit betekent mooie duurzame materialen, maar ook hoger in prijs. Door alleen online te verkopen, omzeilen we hoge retail marges van 60% en kunnen we buitengewone kwaliteit leveren zonder
over-de-top designer prijzen

Sinds ze focussen op de webshop, merken ze dat de groei enorm toeneemt.

DAPHNY RAES

Nieuwe mogelijkheden

Nu de productie uit handen is gegeven, maakt Daphny enkel nog de samples voor de nieuwe designs. Dit biedt tal van mogelijkheden.

“ Ik heb me bijvoorbeeld de afgelopen periode helemaal verdiept in SEO. En nu ben ik bezig met de PR. Alles kost tijd dus je moet jezelf onderwijzen. Er zijn heel veel onderdelen van het ondernemen waarin ik nog beter kan worden. Dit zijn zulke interessante trajecten.”

Als ze opnieuw zou beginnen, zou ze de productie sneller uitbesteden. Het biedt de mogelijkheid voor Daphny om te leren, er is ruimte voor al het andere dat er bij het ondernemen komt kijken. Ze hebben nu samen de mogelijkheid om verder te bouwen aan DAPHNY RAES.

Dit is een van de redenen dat ze niet alleen de productie hebben uitbesteed, maar ook het verzenden.

Financiering

Er is een lening afgesloten om de productie te kunnen financieren. Dat is wel een flinke stap. Een groot risico dat je moet nemen. Maar Daphny heeft er vertrouwen in dat het goed komt.

“ Je moet echt heel erg achter jezelf staan en je product. Als er iets van twijfel is wordt het heel moeilijk. In eerste instantie kreeg ik het er wel even benauwd van, maar ik geloof heel erg in waar we mee bezig zijn. Ik heb altijd wel gedacht dat het goed zou komen. Dan is dat gevoel ook snel weer weg.”

Ondernemen – vrijheid & diversiteit

Het allerfijnste aan het ondernemen vindt Daphny de vrijheid. Als ze niet was gaan ondernemen had ze niet kunnen doen wat ze nu doet.

“ Het biedt me de mogelijkheid om samen te werken met mijn partner en in verschillende landen te wonen.”

In 2017 hebben ze hun huis in Amsterdam opgezegd en zijn ze op verschillende plekken in Europa gaan wonen in de buurt van hun fabrikanten. Nu zitten ze in Antwerpen om te kijken of ze hun naamsbekendheid in België verder kunnen vergroten.

Ook de diversiteit is voor Daphny heel veel waard. Er zijn zoveel dingen te doen, er is zoveel te leren.

Het is wel hard werken. Je bent continu aan het werk. Ook in de weekenden.

“ Ik vind het wel moeilijk om te ontspannen. Maar ik vind dit niet heel erg, ik heb het er voor over. Mijn partner kan zichzelf beter afsluiten dus als ik dan ‘s avonds nog over werk wil beginnen, zegt hij ‘doen we niet’. En dat is wel heel fijn.”

Naamsbekendheid

De naamsbekendheid van DAPHNY RAES is voornamelijk ontstaan via social media. Door samenwerkingen met Youtubers en bloggers, maar ook vooral door het persoonlijk te maken.

Een eigen stijl en kwaliteit zijn belangrijke uitgangspunten. Hierdoor is het percentage herhaal-aankopen hoog. Dat is een belangrijk gegeven en iets dat er voor zorgt dat mensen vertrouwen hebben in het merk.

“ En door een samenwerking in Duitsland met twee meisjes die een beauty blog hebben, is de Duitse markt ineens heel erg gegroeid voor ons. Dat is echt te gek.”

Ze zijn nu aan het kijken bij welke markten het merk het beste aansluit. Nederlanders vinden duurzaamheid belangrijk, maar willen er nog niet echt voor betalen, of hebben gewoon wat langer nodig voor het beslissingsproces. Wat dat betreft zijn de Belgische en Duitse markt interessanter.

“ En het verhaal is belangrijk. Mensen moeten weten wat voor verhaal er achter een product zit. Zo duurt bijvoorbeeld het plantaardig looien twee maanden, dat is wel een verschil met de twee dagen die het gewoon looien (chrome tanning) in beslag neemt. Dit heeft uiteraard invloed op de kwaliteit van ons product en daarmee op de prijs. Belangrijk dat onze klanten dit weten.”

Ontwikkelen

Daphny heeft zichzelf tot doel gesteld om zich iedere keer helemaal te verdiepen in een nieuw onderwerp om zo haar kennis en kunde steeds verder uit te breiden.

“ We zijn aan het kijken hoe we ons label laagdrempeliger kunnen maken door het aanbieden van klein lederwaren, die mensen ook kunnen personaliseren. Dus bijvoorbeeld jouw initialen op je paspoorthouder.”

DAPHNY RAES is continu in ontwikkeling en klaar voor de toekomst!

Do & Don’t voor ondernemers

Do

“ Blijf dicht bij jezelf. Ga niet klakkeloos kopiëren. Doe waar jij goed in bent.”

Don’t

“ Kijk niet teveel naar de concurrent, daar kun je moedeloos van worden.”

Advies – Voor iedereen die op het punt staat te starten

“ Vraag raad aan mensen die het al gedaan hebben. Kijk of je tips kan krijgen van anderen.”

“ En is heel veel online te vinden, dus probeer je een beetje te verdiepen, maar zorg er ook voor dat je op een gegeven moment gewoon gaat beginnen.”

Nieuwsgierig naar de mooie duurzame tassen van Daphny? Check de website!
Wil je meer ondernemersverhalen lezen? Check daarvoor MEZpiration!

Reacties