Bowls met een boodschap van Plant Ahead

Miriam Melchers - plant ahead

Miriam Melchers wil bijdragen aan een duurzame en eerlijke wereld. Tijdens haar werk bij Tesla in Californië, heeft ze veel geleerd over de impact die mensen hebben op onze planeet. Dat was het moment waarop Miriam zelf veel duurzamer ging leven. Ook groeide toen haar ‘American dream’ om een eigen bedrijf te starten en bewustzijn te creëren voor een plantaardige en duurzame planeet. In 2017 besloot Miriam om die droom werkelijkheid te maken. Dat was het begin van Plant Ahead. Miriam deelt haar lessen voor ondernemers die ook een duurzaam bedrijf zijn gestart of willen starten.

Hoe Plant Ahead begon

Miriam ziet zichzelf als een harde werker, geboren zonder pause button. Ondernemen was dan ook een logische stap. Miriam heeft Plant Ahead naast haar baan als freelance marketingmanager opgezet. Een jaar later, ging Plant Ahead officieel live.

“Ik doe momenteel nog steeds verschillende projecten en vind het belangrijk om de connectie met het bedrijfsleven te houden om mezelf te blijven ontwikkelen en omdat daar op het gebied van duurzaamheid nog veel te doen is.”

De boodschap van Plant Ahead

Miriam wil mensen inspireren om duurzaam en plantaardig te gaan leven. Dat doet zij door het geven van lezingen en workshops. Daarnaast verkoopt zij met Plant Ahead duurzame en handgemaakte producten zoals coconut bowls, coconut candle holders, bamboe rietjes, palm chopsticks en eco-friendly postcards. Voor Miriam zijn deze producten de perfecte manier om een duurzame boodschap te verspreiden. Als mensen hebben we de meeste impact op onze planeet door alle spullen die we kopen en door het eten van vlees.

“Via mijn coconut bowls wil ik mensen inspireren om duurzaam te leven en plantaardig te eten, in hun plantaardige bowl. De coconut bowls worden gemaakt van kokosnootschillen, een afvalproduct van de kokosindustrie. Samen met mijn business partner en team van lokale ambachtslieden in Vietnam geven we ze een nieuw leven als een mooie bowl waar je elke dag van kunt genieten. Hierdoor hoeven ze niet verbrand te worden en krijgen boeren extra inkomen.”

Voor een sexy product gaan

“Het begint allemaal met een goed product. Dat was best een zoektocht, zeker omdat ik heel kritisch ben. Daarnaast moet je product sexy zijn, zodat mensen het echt willen hebben. Op die manier laat je zien dat het niet alleen heel goed is om duurzaam bezig te zijn, maar ook heel leuk! Tesla was nooit zo ver gekomen als die auto’s niet zo mooi, innovatief en snel waren geweest. Oprichter Elon Musk wist heel goed dat hij elektrisch rijden sexy moest maken om mensen mee te krijgen.”

Om de coconut bowls van Plant Ahead te maken, worden de beste kokosnootschillen geselecteerd en vervolgens worden ze met de hand bewerkt tot een mooie bowl, waar je uit wilt eten. De bowls (en candle holders) worden ook voorzien van mooie designs wat ze extra uniek maakt. Miriam krijgt vaak reacties als ‘Het is echt een kunstwerkje’ en dat is precies haar bedoeling!

“Overigens zit bij mijn producten de perfectie in de imperfectie. We werken met natuurlijke materialen, dus geen een product is hetzelfde. Ze komen niet uit de fabriek rollen en we blijven graag weg van lijm, verf of andere chemicaliën.”

“En heel belangrijk: goede productfoto’s! In het begin, deed ik alles zelf, maar op sommige dingen moet je niet willen besparen. Dat scheelt ook veel frustratie! Met goede foto’s kan ik veel beter het gevoel van ‘natuur en tropische vibes’ overbrengen, dat je krijgt als je uit een coconut bowl eet.”

Het ultieme doel van Plant Ahead

Het doel van Miriam is zoveel mogelijk positieve impact maken door mensen te inspireren om duurzaam en plantaardig te leven. Dat doet ze via Plant Ahead, maar ook via andere duurzame projecten. Zo is Miriam sinds vorig jaar partner bij The Footprint Challenge. Zij helpen organisaties met het verduurzamen van binnenuit. Tijdens een 40-daagse competitie helpt The Footprint Challenge medewerkers om hun voetafdruk te verkleinen en handafdruk te vergroten om zo bij te dragen aan een duurzame wereld.

“Ik blijf continue in ontwikkeling en kijk hoe ik de meeste impact kan maken. Ik kom zelf uit het bedrijfsleven, en heb bij Tesla een bijdrage geleverd aan het verduurzamen van transport en energie. Via Plant Ahead en The Footprint Challenge kan ik nog veel meer consumenten en bedrijven helpen bij het realiseren van hun duurzame ambities.”

Plant Ahead Bowl met een verhaal

Een bowl met een boodschap

Alles wat Miriam doet draait om het verhaal van Plant Ahead. Het komt overal in terug. Tijdens haar lezingen of workshops over duurzaam leven, vertelt Miriam haar verhaal. Maar ook de producten van Plant Ahead vertellen dat verhaal: een bowl met een boodschap.

“Ik schreeuw het niet van de daken, maar vertel het waar ik kan aan de juiste doelgroep en op het juiste moment. Mensen moeten er wel een beetje voor openstaan, anders kost het alleen maar tijd en geld. En via mijn klanten die bijvoorbeeld mijn producten delen via social media kan ik op een subtiele en organische wijze hun volgers bereiken.”

Miriam geeft mee dat ze het vooral belangrijk vindt om bewust te ondernemen. En iets te doen waar je echt achter staat, waar je in gelooft en wat je uit wil dragen. En het liefst iets dat bijdraagt aan een betere wereld. Vanuit die kern kun je je verhaal gaan uitdragen in alles wat je doet. Ondanks dat Miriam uit de reclamewereld komt, gelooft zij niet in het verzinnen van mooie verhalen, het moet vooral echt zijn.

Tip voor organisaties die willen verduurzamen: Ga voor intern draagvlak

“Ik geloof in een bottom-up approach. Als je je bedrijf wilt verduurzamen, zul je eerst intern draagvlak moeten creëren.”

“Tesla was vanaf scratch een bedrijf met een duurzame en innovatieve missie en trok daarom de juiste mensen aan. Maar als je bij een bedrijf werkt dat nog niet zo duurzaam is en wil gaan verduurzamen, dan moet je je medewerkers daarbij betrekken. Dat is precies wat we bij The Footprint Challenge doen. We dagen medewerkers uit om hun voetafdruk te verkleinen en hun handafdruk te vergroten. Door middel van kleine acties in het dagelijks leven, zowel thuis als op het werk, ontwikkelen ze een duurzame mindset. En vanuit die mindset is het veel makkelijker om als bedrijf te gaan verduurzamen.”

Verduurzamen en tegelijkertijd rendabel blijven: niet forceren

Miriam gelooft dat het belangrijk is om de bigger picture voor je te zien, en niet te geforceerd gaan proberen om elke stap helemaal duurzaam te maken. “Jaren geleden schreef Elon Musk “Tesla’s Secret Masterplan” en publiceerde dat op de Tesla site. Hierin staat exact omschreven wat zijn uiteindelijke doel is en alle stappen om daar te komen. Het doel was om een betaalbare elektrische auto te maken voor iedereen, maar om daar te komen moest hij eerst bewijzen dat een auto 100% elektrisch kon zijn. De auto moest zo goed en mooi zijn dat mensen hem ook daadwerkelijk zouden willen hebben en moest hij geld verdienen om massaproductie op te zetten. Het is fantastisch om te zien hoe hij elke stap van het plan heeft waargemaakt, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Tesla heeft letterlijk aan de rand van de afgrond gestaan.

“Ondanks dat het einddoel van Tesla gericht is op een duurzame toekomst, zijn de stappen om daar te komen niet allemaal even duurzaam.”

Een elektrische auto rijdt schoner, maar de productie is vervuilender door het maken van de batterij. Daarnaast vloog ik in mijn rol als Global Social Media Manager bij Tesla de hele wereld over. Niet zo duurzaam. Maar de teams waren heel klein, dus als er belangrijke events waren in andere landen, dan was het ‘all hands on deck’. Dat zijn bepaalde keuzes die je moet maken als bedrijf.”

Do’s and don’ts voor ondernemers

● “Ik heb een vriendelijk verzoek: Vraag een eerlijke prijs voor je producten en stop het met geven van crazy kortingen. Dat is super belangrijk om een nieuwe standaard te zetten en toe te werken naar een eerlijke en duurzame wereld. Als de klant geen eerlijke prijs betaalt, dan gaat het namelijk ten koste van iemand anders (vaak aan de andere kant van de planeet) of van de planeet zelf. Wij, als ondernemers van de toekomst, kunnen deze verantwoordelijkheid nemen en hiermee een nieuwe norm zetten.

● “Dream BIG and don’t give up! Als er iets is dat ik van mijn voormalige werkgever Elon Musk heb geleerd, is dat het. Alles is mogelijk, maar je moet het wel écht willen en er helemaal voor gaan.”

 

Foto credits: Plant Ahead

Reacties