Al in de eerste minuten van het interview merk ik dat Fleur een echte onderneemster is, iemand die niet anders kan, ook al zou het soms wel zo makkelijk zijn. De vrijheid en snelheid van het ondernemen heeft ze nodig. Dit helpt haar vol energie haar nieuwe label, Kwokka, in de markt te zetten.

Na haar studie geeft Fleur het werken in loondienst een kans, maar na een maand te hebben in- en uitgeklokt bij haar eerste werkgever benauwd het haar zo enorm dat ze besluit het anders te gaan doen.

Ondernemen – eerste stap

kwokkaZe begint voor zichzelf. Net ingeschreven bij de KvK komt ze erachter dat ze in verwachting is. Geen ideale combinatie.

“ Niet ideaal, maar wel super gaaf. Kinderen krijgen is super bijzonder, een écht geschikt moment is hier eigenlijk niet voor. Hier zie ik nu om me heen vriendinnen hiermee worstelen. En eigenlijk is het juist wel heel lekker dat je als ondernemer zelf je tijd kunt indelen en dus ook je werk om je kinderen heen kunt plannen.”

Het eerste idee dat Fleur als ondernemer tot uitvoering brengt, is het opzetten van een magazine voor de buurt waarin zijn woont, Leidsche Rijn. Ze komt hier te wonen als de wijk in opkomst is. Het bruist en er wordt veel georganiseerd. Maar er is nog niets geregeld rondom de communicatie over alles wat er in de buurt te doen is.

Fleur stapt in dit gat en begint met verzorgen van een gratis magazine met het nieuws uit de buurt. Openingen van winkels, evenementen, een buurtagenda.

“ Vanaf het eerste moment liep dit eigenlijk goed. Ik wist al snel veel bedrijven aan me te binden die in het magazine adverteerden.”

Fleur heeft dit vijf jaar met veel plezier gedaan, maar na die vijf jaar is ze toe aan een nieuwe uitdaging. Haar leven is wel heel erg beperkt tot Leidsche Rijn. Na een jaar alle opties te hebben bekeken, besluit ze afscheid te nemen van haar magazine en voor iets nieuws te gaan.

Ze gaat parttime werken. In de hoop dat dit wat meer rust biedt, maar dit is niet de rust die ze zoekt. De behoefte om te ondernemen blijft. Het zit gewoon in haar bloed.

“ Het gaf me niet de rust die ik dacht te vinden, dan werk ik liever volledig aan mijn eigen idee en product.”

Het ontstaan van Kwokka

Het idee voor Kwokka, zoals haar nieuwe bedrijf heet, is er al even. In december 2016 krijgt ze van haar ouders een adventskalender cadeau. Haar zoontje van vier vindt dit helemaal geweldig.

“ Elke avond een vakje openmaken. Een fijn familiemoment, steeds dichter bij de Kerst komen en de gezelligheid die hier bij hoort. Het gaf mijn zoon ook een soort vastigheid, een idee van hoe lang twee weken nog is. En voor volwassen is het een leuke manier om wat meer bij leuke dingen die er aan zitten te komen stil te staan. Het maakt dat je je bewuster verheugt.”

Dit  laatste is de basis van het idee voor Kwokka: Een verheugkalender. De verheugkalender moet ervoor zorgen dat we allemaal wat langer stilstaan bij leuke gebeurtenissen of bijzondere momenten. Vakanties, geboorte, een nieuw huis of bijvoorbeeld een concert. Deze momenten zijn vaak zomaar ineens voorbij. Met Kwokka zorg je voor bewuste voorpret. Samen aftellen naar dit bijzondere of leuke moment.

“ De naam voor mijn bedrijf, is geïnspireerd op het vrolijkste dier van de wereld, de Quokka. Een mini-kangoeroe die leeft op een klein eiland bij Australië. De kalenders zorgen voor een glimlach op je gezicht, net als de Quokka, omdat dit diertje altijd vrolijk is.”

En daarnaast past de naam ook goed door de buidel die het diertje heeft. Altijd maar afwachten wat hieruit tevoorschijn komt, net als bij het openmaken van een nieuw deurtje in de Kwokka verheugkalender.

Van start met Kwokka

“ Ik ben eerst gaan checken in mijn omgeving of anderen net zo enthousiast waren over dit idee als ik. Ik heb wel vaker ideeën, dus goed om na te gaan of anderen er ook blij van worden. En de reacties waren goed, dus dan wil ik er ook gewoon voor gaan. Liever gewoon proberen dan me afvragen ‘wat als’.”

Fleur gaat op zoek naar een vormgever/partner in crime die haar ideeën verder kan gaan uitwerken. Ze kiest bewust iemand waarmee ze Kwokka echt samen kan gaan opzetten. Een collega/sparring-partner hebben, vindt ze erg belangrijk.

“ Ik heb een designer gevonden waarmee ik het proces van ontwerp ben ingegaan. Het heeft best lang geduurd tot we samen tevreden waren over het eindresultaat. Maar gelukkig zijn we december 2017 live gegaan.”

Kwokka

Dat de aanloop wat langer duurt, heeft ook zo zijn voordelen gehad. Het dwingt ze creatief te zijn en het brengt ze weer op nieuwe ideeën. De verheugkalender zoals ze deze nu hebben ontwikkeld, biedt een zee aan mogelijkheden.

“ Je kunt kiezen uit drie verschillende voorkanten en verschillende insteekkaarten. Zo stel je jouw eigen verheugkalender samen. De kaarten kunnen van toepassing zijn op allerlei verschillende thema’s; sport, werk, vakantie, trouwen etc. Allemaal met andere illustraties.”

Kwokka op maat

Ook biedt het de mogelijkheid om kaarten helemaal op maat te maken. Zo heeft Fleur in maart een samenwerking gehad met Marco Borsato. Alle concertgangers konden een specifieke Kwokka-insteekkaart bestellen speciaal gemaakt voor zijn concert.

Ook als relatiegeschenk is een Kwokka verheugkalender natuurlijk leuk. Zo kunnen bijvoorbeeld makelaars de kalender cadeau doen aan hun klanten.

Werken voelt niet als werken

Het werken voor Kwokka voelt voor Fleur niet als werken. Het is iets waar ze continu mee bezig kan zijn, zonder dat ze dit als vervelend ervaart. Weekend of geen weekend, als ze een goed idee heeft, gaat ze hiermee aan de slag. Dat voelt niet als een opgave.

Fleur weet zeker dat ze niet meer anders zou willen dan ondernemen. De vrijheid en de snelheid die samengaan met het ondernemen zijn twee ingrediënten waar zij zich enorm goed bij voelt.

“ Als ik iets bedenk, kan ik dat direct doen. Dat vind ik nog wel het allerleukste. Je ziet direct resultaat van de dingen waar je mee bezig bent.”

Ondernemer ben je altijd

Het is wel zo dat ondernemen nooit ophoudt. Op vakantie ben je ook bezig met je bedrijf. Ook zwangerschapsverlof bestaat niet echt als ondernemer.

“ Nou ben ik ook niet echt van het stilzitten, dus ik geloof niet dat ik dit heel erg heb gemist. Het enige dat ik miste waren collega’s. Daarom heb ik bij Kwokka meteen gekozen voor een samenwerking.”

Naamsbekendheid

De tijd is nu aangebroken om iedereen bekent te maken met Kwokka en het verhaal achter de kalender te vertellen. Fleur is mensen aan het benaderen om de mogelijkheden voor samenwerkingen te onderzoeken.

“ Langs concept stores met het product. Niet heel makkelijk je eigen sales doen. Het is best moeilijk om uit te leggen wat een verheugkalender is. Dus ik ben blij dat ik het product nu kan laten zien.”

Een moment waarop Fleur zich echt verheugt, is het moment dat haar producten straks in meerdere winkels te vinden zijn.

Daarnaast gaat ze aan de slag met het promoten van de Kwokka kalender via de media van nu: Bloggers en vloggers.

“ Ik wil er vol voor gaan. Ik geloof er echt in. Stilstaan bij leuke dingen die er komen gaan. Er zijn veel meer dingen om je op te verheugen dan mensen denken. Ook de kleine geluksmomenten als eten met mensen die je lang niet hebt gezien.”

Dromen/toekomst

Over een jaar wil Fleur in 50 winkels liggen. En op de langere termijn wil ze heel graag het woord verheugkalender in de Van Dale hebben staan.

“ Weer eens een gezellig woord erbij in het woordenboek in plaats van al die computertermen.”

Ondernemen Do/Don’t

Do: ‘ Luister goed naar jezelf. Trek je niet teveel aan van de mening van anderen. Doe vooral wat bij jou past en wat voor jou goed voelt.’

‘ Nog een hele belangrijke is durven. Durf brutaal te zijn, op mensen af te stappen en wellicht die ‘gekke’ vraag te stellen. Wees trots op en zeker over wat je doet.’

Don’t: ‘Alles zelf willen doen. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten. Als je uitbesteedt waar jij je niet goed bij voelt of minder goed in bent, verdient dit zich (op termijn) echt wel terug. Kies goede mensen voor dingen die belangrijk zijn voor je bedrijf om het te kunnen laten groeien.’

Advies

Sta je op het punt om te beginnen met ondernemen? Dit is Fleur haar advies:

“ Bedenk je wat het aller-aller ergste is dat je kan gebeuren. Is dit te overzien, ga er dan gewoon voor. En trouwens, ook al is het niet te overzien, moet je het eigenlijk als nog gewoon proberen. Niets erger dan als je later 70 bent en spijt hebt van de dingen die je niet hebt gedaan.”

“ Iedereen kan hetgeen ze willen, de ideeën die ze hebben, tot uitvoer brengen. Ondernemen doet je meer beseffen dat je leef.t Geen dag is hetzelfde.”

Nieuwsgierig naar de verheugkalenders van Kwokka of op zoek naar een origineel cadeau? Bekijk dan zeker even de website!

Wil je meer ondernemersverhalen lezen? Check bijvoorbeeld ondernemersinspiratie ondernemers die al even bezig zijn of startersinspiratie voor mensen die net van start zijn gegaan.

 

Foto credits: Marleen Sahetapy

Reacties