Er is een nieuw jaar en zelfs een nieuw decennium begonnen. Een mooi moment om je doelen voor de komende 12 maanden op een rij te zetten, of je nu aan goede voornemens doet of niet. Op MEZpiration delen we regelmatig ondernemerstips. Deze tips helpen om volledig te gaan knallen. Daarom een overzicht van een aantal ondernemerstips en vragen die je jezelf kunt stellen die jou gaan helpen bij een frisse start van 2020. En vergeet vooral ook niet het MEZpiration Instagram account te blijven checken voor nieuwe ondernemerswijsheden.

Stel doelen, hoe klein ook

Het stellen van doelen creëert een visie en zorgt ervoor dat je in beweging blijft. Zit je even vast? Schrijf voor jezelf een drietal kleine, haalbare doelen op. Die gaan ervoor zorgen dat je weer in een goede flow komt.

Blijf dicht bij jezelf

Van toneelstukjes opvoeren word je moe en alles behalve gelukkig, dus zorg ervoor dat je dicht bij jezelf blijft. Adviezen zijn altijd welkom, maar blijf luisteren naar wat je eigen gevoel zegt. Je zult zien dat je daar de meeste kracht en opbrengsten uit zult halen.

Eerst doen, dan bijsturen

Ken je dat: eerst in je hoofd alles perfect willen hebben, voordat je een idee tot uitvoering brengt? Niet de beste strategie, want in de meeste gevallen komt er zo nooit iets van de grond. Ondernemen is doen, daarna kun je altijd nog bijsturen.

Focus op betrokkenheid in plaats van volgers

Extra volgers zijn altijd leuk, maar als je de focus verplaatst naar kwaliteit – betrokkenheid – in plaats van kwantiteit, zul je zien dat die volgers vanzelf komen. Hoe? Door je posts persoonlijk te maken en interactie door middel van bijvoorbeeld polls via Instagram stories te stimuleren.

Branding versus conversie.. wat is belangrijker?

Vraag jezelf eens af waar je prioriteit ligt op dit moment. Een goede balans tussen branding en conversie is belangrijk. Door jezelf op de kaart te zetten en je merk goed uit te werken blijf je interessant en boek je resultaten op de lange termijn. Tegelijkertijd moet de focus hier ook niet zo erg op liggen, dat je vergeet aan de korte termijn te denken. Het ondernemerschap brengt immers onzekerheid met zich mee, en conversie is en blijft daarom van groot belang.

Kort en krachtig

Zeg meer met minder. Wees helder in je boodschap, weet wat je wilt zeggen.

Focus op waar je goed in bent

Soms verlies je de focus op datgene waar jij goed in bent. Neem je bijvoorbeeld klussen aan die ergens-wel-maar-niet-helemaal in je straatje passen. Tijd om jezelf dan even terug te roepen en de focus weer te leggen op waar jij goed in bent en gelukkig van wordt.

Samen bereik je meer

In het verlengde van de vorige tip: je hoeft niet alles te kunnen, focus op waar je goed in bent en leg dingen waar je minder goed in bent bij anderen neer. Samen bereik je immers meer.

Onderneem jij op een manier die bij jou past?

Vraag jezelf eens in de zoveel tijd eens af: past mijn manier van ondernemen nog bij mij? Wanneer werk je? Waar werk je? Hoeveel werk je? Werk je resultaatgericht of zie je wel wat er op je pad komt en werk je met de flow mee?

Je kunt altijd ‘opnieuw’ beginnen’

Jij bepaalt over de manier waarop je onderneemt. Je kunt dus altijd iets veranderen, of, sterker nog, helemaal opnieuw beginnen. Wees niet bang, flexibiliteit is iets moois.

Meer ondernemerstips? Je leest er hier nog meer!

Reacties