NICE! Lekker én goed ijs in het vriesvak

Lekker en goed ijs Nice!

NICE begon in 2012 toen oprichter Nina Weerman in Madurodam besluiteloos in een OLA vriezer stond te turen. Het viel Nina steeds vaker op dat het niet zo makkelijk was om buiten de deur lekker en goed ijs te kopen. De ijsjes waren vooral zoet en vol met kunstmatige toevoegingen. Toen besloot Nina dat ze het ijslandschap wilde veranderen. Ze ging voor ijs dat zo duurzaam mogelijk geproduceerd en van pure ingrediënten, met een zo klein mogelijke footprint.

Weten wat je eet: lekker en goed ijs

Nina heeft een enorme liefde voor puur en lekker eten. Thuis ijs maken deed ze al regelmatig. Thuis is het makkelijk om met de juiste ingrediënten goed en lekker eten te maken. Maar je moet toch ook buitenshuis kunnen kiezen voor een lekker maar ook goed gemaakt tussendoortje? Met ijs van biologisch fruit en pure ingrediënten, zonder kunstmatige toevoegingen, wilde Nina het ijslandschap veranderen. En alle ingrediënten GROOT op de verpakking. Zodat iedereen weet wat hij of zij eet.

“Juist omdat ijs zo’n toegankelijk product is vind ik dat daar betere alternatieven voor moeten zijn. Zodat je voor jezelf en je kinderen de juiste keuze kunt maken. Lekker en goed ijs.”

IJs van laaghangend fruit

De ijsjes van NICE worden gemaakt van fruit dat zo dichtbij mogelijk. Wel zo duurzaam en bovendien hebben we heerlijk fruit in de buurt. Inmiddels worden de ijsjes in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland verkocht. De ijsjes worden gemaakt in een energieneutrale ijsfabriek in Friesland.

“De fabriek is een feest om te zien want ondanks de efficiënte productiewijze is het net alsof je in een grote keuken bij iemand thuis staat. Je ziet de watermeloenen gesneden worden, precies op het moment dat ze echt goed rijp zijn. De munt wordt met de hand gehakt en de geurige biologische aardbeien worden gemixt tot een heerlijke smoothie. En als je geluk hebt zie je een ketel met onze Hibiscus thee, die uit elkaar knalt van de prachtige roze kleur én geur. Samen met biologische frambozen wordt dat ons Framboos Hibiscus ijsjes.”

Begonnen vanuit een caravan

Nina is met NICE gestart in 2012, naast haar werk als consultant. Het begon allemaal met zelf ijs maken en verkopen op festivals vanuit een caravan. Het liep dusdanig storm met de ijsjes dat Nina zich vanaf 2014 volledig op NICE heeft gericht.

NICE staat voor een belangrijke positieve verandering in de voedselketen, in eerste instantie binnen het vriesvak.

“We willen dat mensen bewuster worden van wat ze eten en drinken. Dat iedereen weer proeft hoe lekker de natuur smaakt. En dat ze ervaren dat het ook anders kan. Ik wil dat lekker en goed ijs het nieuwe normaal wordt, juist ook buitenshuis.”

Grootste succes tot nu toe

NICE is de afgelopen jaren organisch gegroeid. Door op elk vlak dicht bij zichzelf te blijven.

“We doen geen concessies op de kwaliteit van onze ingrediënten. Daardoor zijn onze recepturen nog altijd hetzelfde en ontstaan de nieuwe recepten ook vanuit de oorspronkelijke waarden: biologisch, puur, keukenkastje ingrediënten. Gewoon echt hoe je ze thuis ook zou maken.”

De ijsjes worden steeds bekender. NICE weet haar verhaal goed te vertellen. Op alle plekken waarvan zij denken dat daar de mensen zijn die er blij van worden. Zowel online als offline. Per land wordt bepaald wat de beste middelen zijn. 

“NICE is, vooral in de randstedelijke gebieden, meer dan een merk. Het is een begrip. In Duitsland zijn beurzen bijvoorbeeld een hele goede manier om ons verhaal te vertellen. In Nederland spelen onze horecaplekken een grote rol, zij vertegenwoordigen met hun trots en enthousiasme een groot deel van ons merk. Natuurlijk zorgen we ervoor dat ook zij weer goed geïnformeerd zijn en de juiste middelen krijgen, en je kunt alles over onze ijsjes vinden op onze website natuurlijk.”

Zonder missers geen succes

NICE heeft ook voor uitdagingen gestaan. Nina vertelt over die keer dat hun aardbeienmix inclusief pitjes het vulsysteem voor de knijpijsjes compleet verstopte. Dan zit je met heel veel kilo’s verse aardbeienmix en een niet werkende productie.

“De oplossing die werd geopperd ‘Zeef alle pitjes eruit’ ging natuurlijk niet door. Want wij zijn NICE en maken het lekkerste ijs van het beste biologische fruit. En daar zitten natuurlijk ook pitjes bij. Dus ja, lang verhaal kort. Er is een nieuwe productielijn gecreëerd en de ijsjes zijn uiteindelijk gewoon op onze manier gemaakt.”

Do’s & Don’ts voor ondernemers

DO: “Houd focus, laat je niet afleiden door allerlei nieuwe ideeën en kansen die op je pad komen. Vraag jezelf af: leidt het af van waar je mee bezig bent of versterkt het je huidige activiteiten, levert het synergie op? Wat vraagt het, wat levert het op (inspanning vs impact)?”

“Heb duidelijk voor ogen wie je bent, wat je product en bedrijf uniek maakt en maak dit expliciet voor je doelgroep. In ons geval is NICE veel meer dan een ijsje. NICE staat voor lekker én goed eten en de bewustwording daarvan. Zonder iets op te dringen, maar door eerlijk en transparant te zijn over alles wat we doen en wat er in de ijsjes zit.”

DON’T: “Ga niet bij de pakken neerzitten als iets tegen zit. Want tegenslag hoort erbij.”

Op zoek naar meer ondernemersinspiratie zoals het verhaal van Nina? Kijk dan bij onze ondernemersverhalen.

Reacties