Reliving – tweedehands interieur; niet vies, maar prachtig

Reliving interview

Reliving – om onze planeet leefbaar te houden

Ananda komt uit de commerciële wereld, maar kreeg al snel het gevoel hier te weinig échte impact te kunnen maken. Daarom begon ze drie jaar geleden Another Agency, een online marketingbureau dat er is voor die impactvolle merken die deze wereld weer een beetje mooier willen maken.

“ Ik heb altijd al geweten dat dit een tussenstap was. Op deze manier heb ik de tijd gehad om te werken aan een idee waar ik helemaal in geloof en tegelijkertijd anderen kan helpen impact te maken.”

 Dat idee kwam niet ineens, maar zoals dat vaak gaat, vielen er ineens dingen samen. Ananda zag dat er veel kwalitatief mooie interieur items vaak bij het grofvuil werden gezet.

“ Zo zonde. Als we onze planeet leefbaar willen houden moeten we op een andere manier gaan kijken naar ons consumptiegedrag en veel meer gaan hergebruiken.”

Ze komt erachter dat er op interieur gebied niet veel mogelijkheden zijn om je tweedehands producten te verkopen.

“ Als er geen goede opties zijn of wanneer het via Marktplaats niet lukt, logisch dat je dan sneller geneigd bent het bij het afval te zetten.”

Reliving ondernemersverhaalVoor Ananda is dit het moment waarop ze zich realiseert dat dit het idee is waar zij zelf iets mee wil, zeker als ze haar vriendin Jody hierover spreekt en zij al een tijdje met hetzelfde idee rond blijkt te lopen.

“Maar we kwamen samen ook snel tot de conclusie dat als we een marktplaats wilden bouwen, we dit niet zelf moesten willen proberen. Dus ons team bestaat nu uit drie. Vincent neemt alle technische aspecten voor zijn rekening en heeft een super platform gebouwd.”

 Meer dan alleen een platform

Met Reliving maken ze het verkopen van tweedehands interieurproducten makkelijk. Zowel voor de koper als verkoper. Geen overkill aan producten, zorgen voor interieur inspiratie, zodat mensen zien hoe ze de tweedehands producten kunnen gebruiken en een goede service voor klant & verkopende partij.

“ We willen meer zijn dan alleen een platform. We zijn bezig met hoe we het ecosysteem verder kunnen versterken. We willen ervoor zorgen dat tweedehands de nieuwe standaard wordt en laten zien dat het prachtig kan zijn.”

Er wordt op het moment hard gewerkt aan het tot stand brengen van verschillende samenwerkingen, met bijvoorbeeld interieur stylisten die kunnen gaan helpen met het inrichten. Hiermee willen ze echt gaan laten zien dat tweedehands en vintage items makkelijk met elkaar gecombineerd kunnen worden.

Instagram als vliegwiel

Ananda is echt trots op hoe ze Instagram hebben weten in te zetten om ervoor te zorgen dat ze dit eerste jaar die bekendheid hebben kunnen opbouwen die je als startend bedrijf zo hard nodig hebt. Op het moment dat Jody en Ananda startten met Reliving was er nog geen aanbod. Hierdoor besloten zij zelf zonder al teveel kennis producten in te kopen.

“ We zijn met een bus op pad gegaan en hebben mensen letterlijk gevraagd wat we moesten gaan inkopen. Daardoor kregen we steeds een beter idee bij wat werkte en wat niet. Mensen vinden het geweldig om mede te bepalen wat we op de website gaan zetten.”

Het is op deze manier gelukt om een community gevoel te creëren en als iets goed is voor de groei en bekendheid van je merk, dan is dat het wel.

Richting bepalen & zorgen voor structuur

Een belangrijke ondernemers les voor Ananda is zo snel mogelijk richting bepalen en zorgen voor de nodige structuur.

“ Je bedrijf moet niet alleen extern duurzaam zijn, maar ook intern, bijvoorbeeld goed voor je mensen zorgen. Als je zelf dingen niet gestructureerd aanpakt, kun je dat ook niet van anderen verwachten. Dat heb ik wel geleerd toen wij begonnen met stagiaires. We hebben stapje voor stapje meer structuur aangebracht en dit helpt enorm om samenwerkingen goed te laten verlopen.”

Ondernemen geeft het gevoel dat je leeft

 Ananda krijgt heel veel energie van ondernemen. Natuurlijk is het ook super vermoeiend van tijd tot tijd en moet ze er echt op letten dat ze een weekend rust pakt en even niet met Reliving bezig is.

“ Maar het geeft me echt het gevoel dat ik leef. Het gevoel dat ik iets kan bijdragen op een manier die bij mij past. Ik kan nu iets doen dat me echt gelukkig maakt en waarmee ik hoop anderen te inspireren.”

Het ondernemen geeft Ananda een enorm gevoel van voldoening. Natuurlijk is het spannend, maar ook al zou het in elkaar storten, dan nog is ze heel blij met de keuzes die ze heeft gemaakt.

Tips van Ananda voor jou

“ Visualiseer! Het is goed om voor ogen te hebben waar je naar toe wilt. En koppel hier dan vervolgens concrete stapjes aan. En blijf genieten van ieder stapje dat je haalt.”

“ Heb niet het gevoel dat je alles zelf hoeft te doen. Schrijf dingen op waar je minder sterk in bent en kijk welke mensen je bij je bedrijf kunt betrekken. Dit hoeft niet per se heel veel geld te kosten. Er zijn altijd mensen die willen helpen of ondersteunen. Ik heb nu zelf net een VA ingezet voor Another Agency waardoor ik mij veel meer kan focussen op Reliving. Ik denk nu wel eens, dit had ik ook een jaar eerder kunnen doen.”

 

Meer ondernemersverhalen? Je leest ze hier!

Reacties