Bij e-mailmarketing denk je waarschijnlijk aan nieuwsbrieven. Misschien aan die ene leuke nieuwsbrief die je wekelijks leest. Of juist aan die lijst met e-mails waarvoor je je ooit inschreef, maar nooit opent.
E-mailmarketing is meer dan de bekende nieuwsbrief. In een e-mail kun je je lezers inspireren, informeren, servicen of verkopen. En wat denk je van de band die je kunt opbouwen met je lezers via e-mailmarketing?
Denk bijvoorbeeld aan een e-mail van je favoriete restaurant met een leuke korting op je verjaardag. Of een ludieke e-mail die je krijgt om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Zo geeft Coolblue lezers een ‘digitale therapie’ om je wachtwoorden te helpen herinneren. Zo zie je maar, ook die servicegerichte e-mail is een goed moment voor een glimlach op het gezicht van je klant.
Maar waarom zou jij gaan voor het medium e-mail? Wat voegt het toe om je klanten of lezers ook nog te gaan mailen, naast social media of je website?
E-mail is nog steeds het meest gebruikte medium
99% van de consumenten checkt hun mail dagelijks. Uit een onderzoek naar e-mail, Twitter en Facebook blijkt dat 58% van de deelnemers éérst hun mailbox bekijkt. Pas daarna checken ze social media.
Als mensen zich hebben ingeschreven voor jouw e-mailnieuwsbrief, betekent het dat ze geïnteresseerd zijn en niks willen missen. Dat ze vragen hebben waarvan ze verwachten dat jij de antwoorden hebt. Betere lezers kun je niet hebben, toch?
Natuurlijk moet je de verwachtingen van je lezer nog wel waarmaken. Met waardevolle content. Het gaat er niet om dat je in die inbox komt, maar dat mensen je bericht openen en dat je ze weet te raken.
Je weet zeker dat je bericht aankomt
Social media is handig om je volgers op de hoogte te houden, maar er is één groot nadeel. De algoritmes van kanalen zoals Facebook, LinkedIn of Instagram. Door die algoritmes kun je er absoluut niet vanuit gaan dat je updates zichtbaar zijn voor al je volgers. Gemiddeld ziet slechts 10% van je volgers je post.
Dat is heel anders bij e-mailmarketing. Op een aantal bounces na komt jouw bericht aan bij je hele e-maillijst. Een bounce is een bericht dat niet aankomt, bijvoorbeeld omdat mensen een ander e-mailadres hebben.
Bij e-mailmarketing is het aantal geopende berichten belangrijker. Daarvoor moet je waardevolle content creëren. Met een pakkende onderwerpregel trigger je lezers om de e-mail te openen.
Je kunt je lezer persoonlijk aanspreken
E-mails kun je afstemmen op het gedrag en de voorkeuren van je lezers. Dat kan zo: ‘Wat vond je van de whitepaper, Lisanne? We hebben nog meer tips voor je’
Maar het kan nog veel preciezer. Op basis van persoonlijke gegevens, voorkeuren en gedrag.Denk bijvoorbeeld aan speciale content voor members of trouwe klanten. Of het aanbieden van een aantal producten die mogelijk óók interessant zijn, op basis van een eerdere aankoop.
Een persoonlijke aanpak werkt. En als je het goed doet, automatiseer je die e-mails in je e-mailmarketing systeem. Dat kan met programma’s zoals Mailchimp of ActiveCampaign. Dan weet je zeker dat het gesmeerd loopt. Scheelt je ook nog eens een hoop werk
Doorklikken is makkelijk vanuit een e-mail
Maak je veel gebruik van Instagram? Dan merk je vast dat het tegenvalt hoeveel bezoekers via Instagram naar je website komen. Bezoekers blijven liever op Instagram en klikken niet weg van de app. Dan moet de content wel héél interessant zijn. En dan is er nog kans dat je bezoeker onderweg afhaakt, want het zijn best wat stappen: eerst naar de link in bio, het juiste linkje vinden, klikken en afwachten tot de site laadt.
Het is voor lezers veel makkelijker om vanuit een e-mail door te klikken naar je website. Het is de kunst om het juiste verzendmoment te kiezen. Wat zijn handige momenten voor jouw lezer?
Als ambtenaren je doelgroep zijn, kun je bijvoorbeeld mailen als zij in de trein zitten onderweg naar het werk. Een vrijdag of woensdag is minder handig. De meeste mensen die parttime werken, zijn dan vrij. Richt jij je op jonge stellen met kinderen? Denk dan eerder aan de avond als verzendmoment. Net na het eten, als de kids op bed liggen.
Een lange adem
MEZpiration heeft sinds dit jaar ook een nieuwsbrief. Wij hebben getwijfeld om eraan te beginnen. Is het wel slim om te doen? Het betekent ook weer een extra medium. En waarom doen we het eigenlijk?
Alle begin is moeilijk. Je begint op 0 als je start en het kost tijd om een e-maillijst op te bouwen. Dan werk je hard aan mooie nieuwsbrieven en heb je maar een handjevol lezers.
En dan bestaat er ook nog zoiets als nieuwsbrieven moeheid. Mensen die zeggen dat de nieuwsbrief dood is. Ja, de dood van e-mailmarketing wordt al jaren voorspeld. Ondertussen ontvangt nog steeds 45% van de consumenten graag e-mails van labels. Dus ook van jou.
Als je maar écht je best doet om waardevolle e-mails te maken. Dat merkt je lezer, en dan ga je groeien. Volhouden dus. Dan werpt het harde werk vanzelf zijn vruchten af.
Heb je iets gehad aan dit artikel over e-mailmarketing inzetten? Dan is onze nieuwsbrief misschien ook iets voor jou. 🙂 Daarin brengen we verschillende dingen samen: inspiratie op gebied van (duurzaam) ondernemen, tips over ondernemen en ook delen we onze kennis rondom (merk)strategie.
Schrijf je in voor de MEZpiration nieuwsbrief