5 x ondernemers met duurzame kinderlabels

Duurzame kinderlabels

Het vinden van mooie én duurzame kleding voor je kleintje valt soms niet mee. Dat was een belangrijke drijfveer van deze 5 ondernemers om hun eigen duurzame kinderlabels op de markt te brengen. Zij gingen stuk voor stuk voor hun droom. Laat je inspireren door hun verhaal!

Jackalo

Jackalo is opgericht door moeder, ontwerper en milieuactiviste Marianna Sachse. Het frustreerde Marianna dat ze zoveel kleren voor haar kids versleet omdat ze er in spelen zoals kinderen dat doen. Regelmatig zat er al na een maand een scheur in een broek. Die matige kwaliteit van kinderkleding kost ouders onnodig tijd en geld. Bovendien is de kledingindustrie één van de meest vervuilende ter wereld.

Marianna gelooft in minder kopen, béter kopen en zorgen dat iets een tweede leven krijgt. Nooit zomaar weggooien. Na jaren van frustratie richt Marianna het label Jackalo op voor kinderkleding van goede kwaliteit, die ook nog eens goed is voor het milieu. Voor ontdekkingsreizigers, avonturiers, denkers en lezers. Niet alleen moet de kleding lekker zitten voor al die avonturiers, de stukken moeten ook slijtvast zijn en natuurlijk duurzaam geproduceerd.

Binki

In 2016 ging het roer om voor Yvette, van een baan als adviseur in de vastgoed naar een eigen kinderlabel. Ze wilde iets positiefs bijdragen en liep er -toen net zwanger van haar tweede- tegenaan dat bij kinderkleding niet altijd duidelijk te achterhalen is of de kleding duurzaam gemaakt is. Zo begon Yvette het kinderlabel Binki, met een duurzaam geproduceerde collectie in een fabriek in India waar mensen onder goede omstandigheden werken. De kleding is gemaakt van organisch katoen en de bijzondere sluitingen zijn gemaakt van een soort stil, zacht klittenband, maar dan zonder harde kant. Daarmee ideaal voor kinderkleding en met name voor baby’s. Inmiddels is de duurzame kinderkleding te koop in tientallen winkels en een aantal webshops. Lees hier het hele ondernemersverhaal van Yvette.

Donsje

Een Amsterdams kinderlabel, opgericht door Floor. Ze begon in eerste instantie met een schoenenlabel voor jonge vrouwen, maar toen zij in verwachting raakte van haar eerste kindje en er achter kwam dat er geen leuk kinderlabel was voor leren kinderschoentjes, werd Donsje geboren. Bij Donsje draait het om bewust ondernemen en het maken van kwalitatief hoogwaardige producten, waarbij het leer met zorg is uitgezocht. Donsje staat voor het maken van een mooi product waar niet alleen de ondernemer beter van wordt.

Donsje heeft een eigen fabriek in Indonesië waar de medewerkers met grote betrokkenheid en aandacht iedere dag werken aan het maken van mooie schoentjes. Dit doen zij onder goede werkomstandigheden en er staat ook een eerlijke beloning tegenover. De schoentjes worden met de grootst mogelijke aandacht gemaakt, waarbij de focus ligt op comfort, duurzaamheid en hoge kwaliteit. Alle schoentjes worden handgemaakt en ze zijn ook nog eens super leuk!

Gray Label

Gray Label is opgericht door Emily Gray. Het is een Amsterdams kinderlabel voor kinderen van 0 tot 8 jaar. Gray Label staat voor simplistisch, anders dan veel andere duurzame kinderlabels. Geen drukke prints, gekke kleuren of groot onderscheid tussen jongens en meisjes. Het grootste deel van de collectie bestaat uit kleding die het hele jaar door gedragen kan worden, waarmee het label zich richt op duurzaamheid. En twee keer per jaar ontwerpen ze een kleine seizoenscollectie.

Alle kleding wordt gemaakt van het zachtste, 100% ecologische, katoen. Een leuk Amsterdams kinderlabel waarbij bewust ondernemen weer hoog in het vaandel staat.

The Green Butt

De start van The Green Butt is eigenlijk de samenkomst van verschillende dingen. Jitta was zwanger van haar zoontje en op zoek naar een duurzaam alternatief voor het gebruik van luiers. Dan kom je al snel uit bij wasbare luiers, maar de juiste kiezen was nog niet zo makkelijk. Jitta werkte op dat moment in de retail, waardoor ze meteen mogelijkheden zag. Even later ontstond The Green Butt, wasbare luiers in de vrolijkste prints. Haar doel met The Green Butt is duurzaamheid op een positieve manier en met humor onder de aandacht te brengen. Het allerbelangrijkste voor Jitta is dat wasbare luiers heel normaal worden.
Meer weten over de ondernemersreis van Jitta? Lees haar verhaal!

Ken jij nog meer duurzame kinderlabels die in dit rijtje passen? We horen er graag meer over!

Foto credits: Donsje

Reacties