Waarom één bedrijf beginnen als er meer dingen zijn die je interessant vindt en je altijd nieuwe ideeën hebt waar je energie uithaalt? Dit is de reden dat Dennis naast zijn eigen bedrijf, Firma Vier, samen met drie vrienden Curiosity Kitchen heeft opgericht. Inmiddels hebben ze hiermee hun eerste product op de markt gebracht, Spector Vermouth.

Food in hart en nieren

Dennis is Food in hart en nieren. Hij werkt eerst als kok, maar weet ook dat hij niet zijn hele leven in de keuken wil blijven werken. Dan ontdekt hij een nieuwe opleiding, Food Design. Een combinatie van koken, eten, marketing, design en wetenschappelijk onderbouwing. Dit sluit goed aan bij zijn interesses.

Nadat Dennis de opleiding succesvol heeft afgerond, gaat hij werken bij het bedrijf waar hij stage heeft gelopen. In eerste instantie in een rol gericht op de technische productontwikkeling, later als Business Developer en uiteindelijk wordt hij Creative Director.

Het is een leuke werkgever waar hij in de verschillende functies ontzettend veel heeft geleerd. Na negen jaar bereikt hij daar zijn plafond. Hij wil zichzelf blijven ontwikkelen en voelt daar bij zijn werkgever geen ruimte meer voor.

Ondernemen

Hij waagt de sprong in het diepe en besluit voor zichzelf te beginnen, met Firma Vier. Bedrijven helpen vanaf de start totdat het product in de markt staat, maar ook bijvoorbeeld bij het door ontwikkelen en innoveren.

Gelukkig heeft hij een goed netwerk opgebouwd in Amsterdam. Zo deed Dennis in 2012 de academie bij de Youth Food Movement en helpt hier nu als coach. Hierdoor ontmoet hij veel jonge ondernemende mensen die bezig zijn met food en hun eigen bedrijf beginnen. Dit zijn soms start-ups, maar ook werkt hij graag met bedrijven die net een stap verder zijn, zodat hij zich kan focussen op de productontwikkeling.

” Ook zit ik geregeld bij Kitchen Republic. Hier ben ik in de gelegenheid startende food ondernemers op weg te helpen en zij kunnen dan weer vertellen over hoe ik hen geholpen heb.”

Veel van de opdrachten voor Firma Vier komen dankzij mond tot mond reaclame.

Ondernemen en onzekerheid

Natuurlijk zijn er periodes die onzekerder zijn. Vorige zomer is het bijvoorbeeld ineens vrij rustig. Zodra je in de buurt van de zomer komt, willen bedrijven het liefst alles over de zomer heen tillen.

“ Dan ga je je eind september toch afvragen of je niet weer eens moet beginnen met solliciteren. Gelukkig kwamen er toen snel nieuwe projecten bij.”

Je moet als ondernemer heel veel zaaien om te oogsten. In de maanden dat het stiller was, heeft Dennis heel veel dingen opgezet en geprobeerd. En dan vallen er toch twee projecten in oktober. Dat geeft een super goed gevoel.

Ondernemen vanuit je kracht

Firma Vier en Curiosity Kitchen zijn niet de eerste bedrijven van Dennis. Tijdens zijn studie heeft hij een klein cateringbedrijf gehad waarmee hij etentjes verzorgde. Daarnaast brengt hij verse waterijsjes op de markt, die uiteindelijk zelfs bij Marqt komen te liggen.

“ Dat is uiteindelijk doodgebloed, omdat ik gewoon echt geen man ben van de operatie. Ik vind het heel tof om iets op te zetten en vorm te geven, maar ik word heel ongelukkig van de operatie. Ik zit dan met mijn hoofd alweer bij het volgende idee.”

Een belangrijke les die hij meeneemt in de projecten die hij nu doet. Zijn kracht ligt echt in het ontwikkelen en op de markt brengen van producten. De stappen die daarna komen zou hij het liefst aan een ander over laten, zodat hij ruimte heeft verder te werken aan nieuwe ideeën.

Spector Vermouth

Met Curiosity Kitchen, dat zich helemaal richt op productontwikkeling, heeft Dennis samen met zijn partners het afgelopen jaar het eerste product op de markt gebracht, Spector Vermouth. De vermouth was een zelfgemaakt kerstcadeau van Dennis aan vrienden en familie, waar zo enthousiast op werd gereageerd, dat het meer is geworden dan alleen een kerstcadeau.

 “ We zijn gaan experimenteren met verschillende soorten wijnen en kruiden. En na een maand of vijf hadden we de perfecte vermouth.”

De eerste stappen voor de sales en marketing heeft Dennis zelf kunnen zetten dankzij de rustigere periode die hij had bij Firma Vier. Om van Spector echt een succes te maken is het belangrijk dat er focus blijft op de marketing en sales. Daarom hebben ze besloten te investeren in iemand die de sales en marketing voor hen gaat oppakken.

“ In deze fase is het belangrijk dat iemand zich puur kan focussen op de verkoop. Dit is wat nu nodig is om te zien of we Spector kunnen laten groeien.”

Multi – ondernemen

Ergens heeft Dennis altijd wel voor zichzelf willen werken. Niet zo zeer alleen. Hij vindt de Z leuk, niet zo zeer de ZP. Dit is de reden dat hij inmiddels twee bedrijven heeft, maar ook altijd op zoek gaat naar interessante samenwerkingen.

Dennis gooit veel verschillende balletjes op, spreekt met mensen die enthousiast zijn over de ideeën die hij heeft of ze delen de ideeën die zij hebben. Deze samenwerkingen vindt hij super belangrijk. Op deze manier is hij met meerdere projecten tegelijk bezig, voorkomt hij dat hij afhankelijk is van enkel uren-verkoop en komt met veel verschillende mensen en bedrijven in contact.

“ Dit gaat natuurlijk niet altijd goed. Ik heb geleerd deze projecten dan snel los te laten, want gelijke commitment in dit soort samenwerkingen is essentieel.”

Vonken

“ In je eentje kun je niet ‘vonken’. Je hebt altijd twee vuursteentjes nodig om te zorgen dat er vuur komt. Ik geloof er heel erg in dat als je iets wilt opzetten, je dit met meerdere mensen moet doen. Dan ontstaan er mooie dingen.”

Curiosity Kitchen en Firma Vier zijn twee verschillende bedrijven, met een belangrijke rode draad: Liefde voor Food en de behoefte en het geloof in verschillende samenwerkingen. Die dynamiek is hetgeen waar Dennis energie krijgt.

Plannen voor de toekomst

Voor Spector is het plan om het een merk te maken dat in principe in Nederland en ook ver daarbuiten bekend staat als een high-end vermouth en op veel plekken wordt verkocht.

“ Belangrijke externe factor hierbij is dat de trend natuurlijk echt moet doorzetten, zodat wij verder kunnen gaan uitbouwen.”

Voor Firma Vier?

“ Succesvolle samenwerkingen opzetten, waarbij ik de voorkeur heb maatschappelijk ook iets bij te dragen. Plantaardig en diervriendelijk.”

De belangrijkste volgende stap wordt keuzes maken. De keuze maken voor een specifiek concept zonder de organisatie afhankelijk te maken van Dennis. Hij kan hier dan vol voor gaan, maar hij het ook weer kan loslaten zodra het staat. Zo ontstaat er steeds weer ruimte voor nieuwe samenwerkingen en nieuwe ideeën.

Ondernemen Do / Don’t

Do: ‘ Focus. Zorg dat je eerst breed gaat, onderzoek doet. Pak de interessantste dingen eruit en leg daar je focus. Dit kan zowel bij ieder project, maar ook in de hele breedte van je bedrijf.’
Do: ‘ Durf keuzes te maken.’

Don’t: ‘ Ga niet te hard in de operatie zitten. Dan zie je het grote plaatje niet meer en kun je niet doorgroeien.’

Advies

‘ Werk je ergens en voel je ontevredenheid, laat je dan niet tegenhouden door angst om een volgende stap te zetten. Angst is nooit een goede raadgever. In Nederland hebben we goede vangnetten, dus wat kan er nou eigenlijk gebeuren.’

‘ Als je dan die sprong hebt gewaagd, moet je er ook helemaal voor gaan en doorzetten. Zorg ervoor dat je super veel gaat leren, want waarschijnlijk stond je stil en is dit een van de redenen dat je op zoek bent gegaan naar een nieuwe uitdaging. Je gaat heel veel leren als je ervoor open staat, ook als persoon. Leer waar je krachten liggen.’

‘ Ook doorzetten als het niet zo goed gaat. Blijf spiegelen met anderen, vonken. Zoek naar angles waar je energie van krijgt. Dan vind je, je purpose, hetgeen waar je echt gelukkig van gaat worden. Bedenk het zo gek, er is altijd wel een verdienmodel omheen te bouwen.’

‘ Maak gebruik van de vrijheid die het ondernemen biedt, dan vergeet je de onzekerheid die er bij komt kijken en zie je heel veel mogelijkheden.’

Food ondernemer en benieuwd of Dennis iets voor jou kan beteken? Check de site!

Reacties