Zonder het verhaal in eerste instantie te kennen was ik al fan van Tony’s Chocolonely, gewoon omdat het ontzettend lekkere chocolade is, maar het verhaal achter Tony’s Chocolonely maakt de chocolade alleen nog maar lekkerder.….. Ondernemers met een doel!
Wij (mensen) zijn nooit te beroerd ergens iets van te vinden, anderen te veroordelen om de keuzes die ze maken, of ons boos te maken over oneerlijke situaties. Maar hoeveel van ons vatten de koe bij de horens en gaan er dan ook daadwerkelijk iets aan proberen te doen?
Tony’s Chocolonely is het perfecte voorbeeld van iets ontdekken wat niet door de beugel kan en er dan ook daadwerkelijk verandering in aan brengen. Door het maken van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde komt Teun van de Keuken erachter dat er veel misstanden zijn in de cacaowereld én dat er nog steeds slavernij bestaat!
Hij diende een aanklacht in tegen zichzelf, omdat hij medeplichtig was aan slavernij, net als wij allemaal, door het eten van chocola. Ik wist niet dat het kon, respect! Deze procedure duurde enorm lang en in de tussentijd moest er ook wat gebeuren, vond hij. Daarom besloot Teun: Als er nog geen slaafvrije chocolade is, zorg ik ervoor dat die er gaat komen. De eerste repen Tony’s Chocolonely lagen al snel in de winkels. Insteek? Op weg naar 100% slaafvrije chocolade!
Fairtrade heeft nog te weinig impact in Afrika. Tony’s Chocolonely gaat op zoek naar andere manieren om ervoor te zorgen dat de boeren meer zekerheid krijgen als het gaat om afname van cacaobonen en ze zorgen ervoor dat dit gebeurt tegen een eerlijke prijs.
Ze zijn nog niet waar ze willen zijn, maar hier wordt hard aan gewerkt. De reep is nu nog verdeeld in ongelijke stukken, om de ongelijkheid te visualiseren. Wie weet met een paar jaar, Tony’s Chocolonely in gelijke stukken…
Tony’s Chocolonely is wat mij betreft niet meer weg te denken uit de winkelschappen. En dat is maar goed ook. Ik ben me er nooit bewust van geweest dat dit nog bestond, totdat ik het verhaal achter Tony’s Chocolonely las. Het stimuleert mij om te kijken op welk gebied ik iets zou kunnen bijdragen.
Mensen verbazen zich soms over de commerciële inslag van Tony’s Chocolonely. Ik denk alleen maar goed! Als je echt iets wil bereiken, echt een verschil wil maken, is het juist goed om commercieel te denken. Je zorgt ervoor dat zoveel mogelijk mensen jouw verhaal en product kennen en gaan afnemen. Dit zorgt én voor een stuk bewustwording bij de consument én het zorgt ervoor dat je stappen kunt zetten naar het doel dat je wilt bereiken, in dit geval: 100% slaafvrije chocolade!
Heb ik ondernemers met een boodschap onder mijn volgers? Ik ben heel erg benieuwd naar jouw verhaal!
Pingback: MEZpiration viert de komst van twee gastbloggers met Tony's Limited!! - MEZpiration
Pingback: Nederlandse B-Corp WakaWaka naar de beurs - MEZpiration